Publicerat Mars 7, 201115 yr Hej. Jag tänkte fråga lite om hur det funkar med detta att skyddsjaga med luftpang.. Grejjen är att vi har/kommer få problem med lite fågel på jobbet. Jag jobbar mitt på en livsmedelsbutik. och på bakgårdenn vid vår skräpstation finns det massa fåglar som på våren blir lite vresiga när de fått ungar... plus den sanitära delen. Har försökt söka men inte fått fram vad jag vill veta: Om man nu ska skyddsjaga krävs väll "tätorts/detaljområdes tillstånd"??? Är det just för platsen-7skyddsjaktsprojektet eller ligger det på licensen för just bössan eller är det individuellt för jägaren??? vem ska man vända sig till/hur går jag tillväga för att kunna få skjuta dessa fåglar? Anledning till att jag nämner luftbössor är att det nog inte är genomförbart med krutvapen. tror dom väsnas för mycket. vore kanon om någon vill hjälpa till och förklara ..
Publicerat Mars 7, 201115 yr Hej. Jag tänkte fråga lite om hur det funkar med detta att skyddsjaga med luftpang.. Grejjen är att vi har/kommer få problem med lite fågel på jobbet. Jag jobbar mitt på en livsmedelsbutik. och på bakgårdenn vid vår skräpstation finns det massa fåglar som på våren blir lite vresiga när de fått ungar... plus den sanitära delen. Har försökt söka men inte fått fram vad jag vill veta: Om man nu ska skyddsjaga krävs väll "tätorts/detaljområdes tillstånd"??? Är det just för platsen-7skyddsjaktsprojektet eller ligger det på licensen för just bössan eller är det individuellt för jägaren??? vem ska man vända sig till/hur går jag tillväga för att kunna få skjuta dessa fåglar? Anledning till att jag nämner luftbössor är att det nog inte är genomförbart med krutvapen. tror dom väsnas för mycket. vore kanon om någon vill hjälpa till och förklara .. Kolla med kommunen, de har skyttar oftast. Om ni inte tycker att deras tjänster duger, vanligt förekommande, så kolla med kommunen om de skulle tillstyrka en ansökan från ditt arbete gällande dej. Kommunen har vetorätt där så kolla innan. Sen kostar tillståndet 1200 pix tror jag och gäller i tre år. Får du tillståndet så får du även licens om du söker på en licensbelagd luftbössa. Dock.. vad är det för pepplingar du ska kupera? Avstånd osv? Om du inte har någon helt extrem miljö så undrar jag om inte en dämpad 22lr är lättare att bruka. Även en luftbössa i 180 m/s låter en del. Försökte skjuta på tomten hemma men det var bara att glömma utan dämpare. Ska det skjutas inomhus så är nog luftbössan att föredra trots allt. Mvh!
Publicerat Mars 7, 201115 yr Författare okej. frågade kommunen för ett tag sen om dom hade kommunjägare.. men dom fanns inte kvar så jag antar att man får ta tag i detta själv på företaget eller anlita typ anticmex. det är lite av varje som ska pangas men framför allt fiskmåsar som bosätter sig och anfaller. men även kaja och kråka som skräpar. avsåtnd är lite från 20-60m. 22a är nog lite krafigt. affären är i centrum med ett köpcentrum nära+hyreshus runtom. enda chansen är på bakgården, balkong och tak. går det inte att dämpa en luftpang då?? eller det kanske inte är så vanligt?
Publicerat Mars 7, 201115 yr Författare Jag har ju även läst lite om .17hmr och lillebror mach2.. är dessa något kanske med bra dämpare?
Publicerat Mars 7, 201115 yr Jag har ju även läst lite om .17hmr och lillebror mach2.. är dessa något kanske med bra dämpare? Nej. Skjuter du mot hus så får du ett helvetes ljud av kulan.. Miljön låter knepig, tror det kan bli svårt att få tillståndet. Men kolla med kommun om det händelsevis inte är så att de behöver en kommunskytt iaf? Låter som det behövs. Måsarnas bon river man på plats så att säga, inte helt nödvändigt att skjuta dem. Gör det dock innan de börjat kläcka. Mvh!
Publicerat Mars 7, 201115 yr Författare Okej. då vet jag lite att det ialla fall är kommunen man ska föra dialog med. får då se hur detta slutar osv. det är ialla fall bra att va lite påläst innan man väl tar tag i det. Glömde: Tack för bra svar hippen!
Publicerat Augusti 11, 201114 yr ..framför allt fiskmåsar som bosätter sig och anfaller. men även kaja och kråka som skräpar. Måsar och kråkor får du ändå inte jaga med (klent) luftgevär, de kräver klass 4.
Publicerat Augusti 11, 201114 yr Luftgevär och "dämpare" är VÄLDIGT effektiva. låter extremt lite och jag har iaf inte hittat ett enda ställe där den skulle kunna orsaka störande ljud, inte änns vid extremt mycket skytte. mina 5 öre av de hela
Publicerat Januari 14, 201214 yr Okej. då vet jag lite att det ialla fall är kommunen man ska föra dialog med. får då se hur detta slutar osv. det är ialla fall bra att va lite påläst innan man väl tar tag i det. Glömde: Tack för bra svar hippen! Hur gick det, tog kommunens skyttar tag i det?