Publicerat Mars 7, 201115 yr Var och hämtade ut nya bössan idag! En begnagad Sako 75 i kaliber 30-06 (Den har gått mellan 300 och 400 skott) På den satt en Zeiss 1,5-6x42 Första ordentliga studsaren, så nu kan man delta i höstens älg och hjortjakt... I första hand är den tänkt till drevjakt... Blir väl att använda på rådjur från torn också... ...och när det ska lockas räv... Känns riktigt bra! (Tyvärr kommer jag inte börja leka med den på riktigt förrän sommaren )
Publicerat Mars 7, 201115 yr Snyggt, bra kombination och du har hela våren och sommaren på dig att träna
Publicerat Mars 7, 201115 yr Grattis! Blev snuvad på en likadan bössa för några månader sedan för att jag velade vilket jag ångrar idag.
Publicerat Mars 7, 201115 yr Riktigt najs! Lite avundsjuk är jag Åtminstånde tills min studsar-lapp trillar ner i brevlådan
Publicerat Mars 8, 201115 yr Ser bra ut! Har ingen erfarenhet av "finnarna" men har förstått att det e fina grejer, "glojärnet" var riktigt bra också....bra tillverkare och en perfekt modell för blandad jakt anser jag, känns lite bortglömd efter yran med jätteobjektiv när vildsvinen blev allt vanligare. Fastnade i den nybörjarfällan att jag köpte ett sikte med 56mm objektiv av det lite billigare slaget, slutade med att jag sålde det och köpte ett begangnat Zeiss 1,5-6x42 och är helnöjd! "Ett mycket bra allroundsikte" Enligt Mikael Tham himself, stötte på honom och kunde inte låta bli att fråga vad som skulle passa mina behov...... God jakt! / Ted
Publicerat Mars 8, 201115 yr Kul, där har du ju en seriöst bra bössa som du egentligen aldrig kan växa ur, om man inte blir biten av bössbytarbacillen, då hjälper ingenting.
Publicerat Mars 8, 201115 yr Jag hade min bästa jaktsäsong någonsin med en Sako 75 Lyx i 30-06. Kommer aldrig att förlåta mig själv för att jag sålde den bössan...
Publicerat Mars 8, 201115 yr Mycket trevlig bössa, och jag gillar verkligen Sakos utforming av handgreppen, skitsnyggt faktiskt. Personligen så skulle jag försöka få ner optiken lite mer på den med ett par lägre fästen, för att få ett bättre kindstöd, men det är jag det.
Publicerat Mars 8, 201115 yr Författare Tack allihop... Tycks vara fler än jag som gillar den Har gått och spanat sen långt före min första tråd om funderingar på kulgevär ( den handlade om .222 och säl tror jag? ) och så sen hösten har jag kunnat fastställa bättre vad jag behövde för bössa då mina möjligheter ändrades när jag började skolan... (= fick tillgång till älg och vitsvans) Så efter mycket läsande om kalibrar och märken och kikarzoomar osvosv. så kom jag fram till att jag i princip ville ha en Sako eller Tikka (många andra märken hade inte varit fy skam heller nog) i 30-06... Och en kikare med dugligt märke som inte hade överdrivet mycket zoom ändå... Att det sen blev i princip det optimala som råkade komma upp på begagnathyllan i jaktbutiken här i Ekenäs (där jag pluggar) strax efter att jag bestämt mig, så känns det nästan inte som en slump längre... Och detta efter att ha plöjt igenom i princip varenda jaktbutik i finland som har hemsida (och jag kan inte finska)... Allting klaffade väldigt fint... och nu har jag den underbara skapelsen här hemma... najs! Fastnade i den nybörjarfällan att jag köpte ett sikte med 56mm objektiv av det lite billigare slaget, slutade med att jag sålde det och köpte ett begangnat Zeiss 1,5-6x42 och är helnöjd! Låter bra det! dels för din del du hittade något du trivs med, och för min som har förhoppningar på mitt... (sen har jag inga vildsvin att jaga heller) "Ett mycket bra allroundsikte" Enligt Mikael Tham himself, stötte på honom och kunde inte låta bli att fråga vad som skulle passa mina behov...... Gör mig ju inte heller ledsnare =) Kul, där har du ju en seriöst bra bössa som du egentligen aldrig kan växa ur, om man inte blir biten av bössbytarbacillen, då hjälper ingenting. Brukar vara duktig på att hålla kvar saker när jag är nöjd med dem... Och att den skall hålla "i evighet" var absolut en stort plus när jag sökte bössor...
Publicerat Mars 8, 201115 yr Författare Mycket trevlig bössa, och jag gillar verkligen Sakos utforming av handgreppen, skitsnyggt faktiskt. Personligen så skulle jag försöka få ner optiken lite mer på den med ett par lägre fästen, för att få ett bättre kindstöd, men det är jag det. Jo det stämmer att det nog är lite högt... och tanken är nog att jag först ska skaffa såndär "kolvkamhöjarstrumpa"... Sen när ekonomin är annan än en studerandes så tänkte jag skaffa snabbfötter... och sedan köpa ett sikte med lite mera zoom som också har snabbfötter som man skjuter in efter andra kriterier.. samma bössa, fler användningar...
Publicerat Mars 8, 201115 yr Kolvkamhöjarstrumpa kan funka rätt bra, men de sitter inte still. Om du provar ut höjden först, så du vet hur många lager uppbyggnad du ska stoppa i, så tar du av allt och tejpar fast varje lager med ett par remsor eltape innan du drar på strumpan. Det gör en herrans skillnad att inte behöva knöka till förhöjningen med jämna mellanrum. Men det är klart att en riktigt förhöjning är bättre.
Publicerat Mars 11, 201115 yr Skulle nog börja med att byta ringarna till nått lägre. Ser ut att vara Optilock, så ringarna borde betinga ett visst andrahandsvärde och skillnaden till ett par nya kan inte vara så många hundralappar. Kolvkamhöjare i all ära, men bäst balans åstadkommer du med ett lågt montage "as possible".. /Må
Publicerat Mars 12, 201115 yr Var och hämtade ut nya bössan idag! En begnagad Sako 75 i kaliber 30-06 (Den har gått mellan 300 och 400 skott) På den satt en Zeiss 1,5-6x42 Första ordentliga studsaren, så nu kan man delta i höstens älg och hjortjakt... I första hand är den tänkt till drevjakt... Blir väl att använda på rådjur från torn också... ...och när det ska lockas räv... Känns riktigt bra! (Tyvärr kommer jag inte börja leka med den på riktigt förrän sommaren ) Vad fick du ge för den fina studsaren
Publicerat Mars 12, 201115 yr Skulle nog börja med att byta ringarna till nått lägre. Ser ut att vara Optilock, så ringarna borde betinga ett visst andrahandsvärde och skillnaden till ett par nya kan inte vara så många hundralappar. Kolvkamhöjare i all ära, men bäst balans åstadkommer du med ett lågt montage "as possible".. /Må Klokt av Big Jim, kolla här på forumet, kan ju finnas nån som vill byta ringar med dig. Det sitter ju dessutom i klackar på lådan vilket stjäl lite höjd, det finns ju bra ringar att motera direkt på lådan, Warne gör bra ringar åxå.