Publicerat Mars 7, 201115 yr Hur lång bör en stickkniv vara? Jag har en gammal gammal stickkniv "dubbel eggad mora kniv" som är 15 cm i blad längd, Räcker den till för rådjur gris mm?
Publicerat Mars 8, 201115 yr I dom fallen jag använt stickkniv på levande klövvilt är det uteslutande stick bakom bogen. Är djuret så dåligt att det bara är en avblodningsmanöver, duger vilken liten vass kniv som helst förutsatt att du har bra anatomikunskaper kring vener och artärer i halsen. 15cm räcker väl för att punktera lungor på rätt stora grisar och defenitivt rådjur. Men verkligheten är sällan så enkel på plats så ett blad runt 20cm är nog att föredra så man slipper sticka till roten. Parerskydd är också viktigt på en stickkniv då djuret ofta slår med kroppen. mina 5 öre
Publicerat Mars 8, 201115 yr Författare Det är väl någon gammal gubbe som hade för lite att göra en dag och gjort denna kniven. Det finns inge parerskydd på den enbart handtag och dubbel egg, Perfekt för hand och finger amputation