Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bästa Carl-Gustav?

Featured Replies

Publicerat

Vilken Carl-Gustav är bäst (för-nackdelar) 1900,2000,3000,4000.????

Publicerat

Vilken Carl-Gustav är bäst (för-nackdelar) 1900,2000,3000,4000.????

Svårt att säga, alla är bra bössor. Alla har bra till mycket bra slutstycksgång och skjuter bra till mycket bra.

4000 är egentligen en Sauer 200 med utbytbara pipor vilket kan vara bra om man har trångt i vapengardroben. Modernast konstruktion.

3000 är egentligen en Sauer 80/90 och har rykte om sig att ha en klen kolv vilket kan vara negativt om kalibern är grov. Trycket är svårt att justera enl. smeden som justerade min 3000.

2000 är en svensk konstruktion med ett lite överkonstruerat tryck (rulltryck?) som inte alla kommer överens med och troligen svårjusterat. Aningen klumpig.

1900 är en ganska gammal bössa idag och det kan vara svårt att hitta ett bra exemplar. Jag har sett en del med krokiga kolvar som troligen sparkar illa.

Personligen föredrar jag 4000...

Publicerat

CG 2000 finns väl i två generationer om jag förstått det hela rätt. Den första med fler fel än den senare.

Det är vad jag läst mig till.

Personligen har jag en av generation 2. Jag tycker att trycket är bra. Slutstycksgången helt OK, matning har funkat klanderfritt för mig. Nu är min en helstockare så den är rätt knubbig och har helstockarens speciella precisionsproblem, men den har bra balans och en riktigt bra originalbakkappa. Magasinet rymmer 3 skott men större finns att köpa till men då sticker de utanför kolven vilket inte ser så kul ut.

Tänk på den som en säl, ser trög ut på land men är snabb och effektiv i sitt rätta element.

Publicerat

3000 är väl modellen med utfällbara klackar baktill. Känns väl lite så där den konstruktionen.

Publicerat

jag hade en cg 2000 sporter mk II med stormoenkolv i några år som var otroligt bra. funkade klanderfritt och hade fin precision.

det är den bössa jag saknar mest än i dag och den ända bössa jag ägt som haft ett riktigt namn.

Publicerat

3000 är väl modellen med utfällbara klackar baktill. Känns väl lite så där den konstruktionen.

Stämmer, den konstruktionen sträcker hylsorna mer än en konventionell mekanism men det finns inga hållbarhetsargument mot det sättet att låsa mekanismen. Vinsten blir att man får en oöverträffad slutstycksgång. Jag har för mig att Manlischer låser en del av sina bössor på samma sätt.

• 4 weeks later...
Publicerat

Har en 3000 sporter som har fungerat oklanderligt bra trycke,bra träffbilder. nackdelar, dålig fart på utkastare och jag tycker säkringen är så där.