Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Övnings skytte, vad hade ni velat träna på ?

Featured Replies

Publicerat

Jag vill veta vad och hur ni hade velat träna på löpande gris(älg) på skjutbanan, avståndet kan ju vara 10-80m, från vilka vinklar, från pass/torn osv?

Detta är för att kunna utvekla vårat skytte mer och få prova situvationer som man kanske inte har möjlighet på få prova annars. (åtminstonne inte utan att äventyra ett säkert och bra skott)

Själv går jag i stort sett alltid med hund och vet ju vad jag vill träna på men vad skulle ni vilja prova/träna på? Alla förslag kommer att övervägas, vill gärna ha ideer både fån passkyttar och andra hundförare för att kunna bygga upp ett bra träningsupplägg som kan anpassas för de flesta.

tack på förhand.

Publicerat

Det är nyttigt att öva på att skjuta sitatnde på tex en ryggsäck, mycket svårare med svingen!!

Publicerat

Jag skulle gärna se lite varierad hastighet på älgen så att man själv skulle få göra bedömningen av hur mycket man ska ha i förhåll.

Sen är det som sagts tidigare olika skjutvinklar och ställninngar som nog är enklast att träna på med dagens älgbanor, lite blandade "hinder" längs älgens väg kan också vara bra.

Publicerat
  • Författare

Detta kommer att bli på en älgbana, vad är det för vinlar mm som du känner att du hade velat träna på?

Publicerat

jag gick en bra eftersökskurs och då fick vi köra snabbskytte med olika störnings moment och det var förbannat bra! det va en gris som sprang fram och tillbaka och så fanns hundar och träd som kunde va ivägen. jättebra övning!

Publicerat

Detta kommer att bli på en älgbana, vad är det för vinlar mm som du känner att du hade velat träna på?

Om möjligheten finns så skulle det ju vara bra om man kunde komma upp så man skjuter från en högre position i t.ex. ett torn.

Även vinklar åt sidan så att man får en älg som så att säga är på väg mot/från skulle man väl kunna kalla det.

Även skjutning på olika avstånd kan vara nyttigt.

Publicerat
  • Författare

Grund tanken är att sätta upp ett torn på vänstra sidan av skjutbnanan, på ca 50m från älgen/grisen.

samt två olika markerade skjutplatser på 30m resp 50m. för att kunna prova lite olika. Samt att det kommer att sättas upp 4-5 granar framför spåret till älgen/grisen.

Några ideer på fler bra kompliment?

Publicerat

Det skulle vara lärorikt om figuren kunde gå med lite olika hastighet från gång till gång, och gärna "ryckvis"

Skytten ska inte veta med vilken hastighet älgen/grisen kommer.

Några granar i vägen är en god ide, avstånd kan man variera så det blir lagom svårt ca: 40-60m

Jag brukar skjuta ett par kulstigar per år och det är både roligt och mycket lärorikt, och där kan man inte

lära in nån viss framförhållning som på älgbanan.

Jag anser att jaktstigar ger oändligt mycket bättre träning än den traditionella älgbanan, på en jaktstig är

avstånden, figurenas hastighet olika från station till station, precis som i verkligheten.

Publicerat

Löpande 200m intressant, du skjuter på stillastående älg som sen sticker, alla här skulle nog skjuta i det läget fast det skenar, men hur håller man, får man ett par hinder i vägen så blir det mer realistiskt.

Publicerat

Enkelt be alla göra 5-10 armhävningar, om man är lätt åldrad så kan de få göra dem stående mot vägg fasad innan de skjuter,

allt för att simulera den kroppsliga reaktionen hos 90 procent av alla passkyttar inför uppdykande mål.

Börja med älgen på mitten, duka av halva banan tillbaka med ruskor, ha en kort öppning för att skjuta och låt sedan älgen gå ur pass,

kravet skall vara 1 dödande skott.

Börja skjuta från sittande som någon förslog, låt sedan skytten ställa sig upp, om ni tror att det går att lösa säkert, inför skott två och tre.

Kort håll, avskärmad bana, två grismål efter varandra, bestäm för skytten vilken av dem som skall beskjutas, växla mål mellan gångerna.

/Christian

Publicerat

Mitt svar på frågan är ganska tråkigt - allt. Det finns inget man kan träna nog på. Jag har mest jakt på åtel..men även där är armhävningsvarianten säkert givande. Avståndsbedömning är en annan sak jag anser att man skall öva på. Gå i skogen, se ut ett mål på vad du anser är kritisk skjutgräns och mät...mycket intressant beroende på var i marken man befinner sig.

Publicerat

Ska man skjuta på en löpälg, så varför inte:

Han en vågig räls, så figuren ändrar höjdläge.

Låt figuren variera i hastighet.

Som någon annan skrev, ställ gärna ut lite ruskor(ev med en pappskiva bakom så att den som skjutit genom ruskan inte blir "godkänd".

Man kan ha 3 st skyttestationer. En i banans vänstra kant, i mitten och till höger, för att få lite olika vinklar.

(Ev skulle det behövas en lite längre bana för att få plats med alla variationer och lite andra säkerhetsarbeten på banan....)

Sen anser jag att grunden till allt skytte är att känna sin och sin bössas förmåga.

Jägarmässigt stöd eller utan, fasta mål(tex en älgkalvs figur) på tex 30, 80, 130, 180, 230, 280m, 3 skott på varje mål.

(Om möjligheten finns så varför inte på ett befintligt hygge utan att meddela skytten om vilka avstånd målen står och skytten får tala om på vilket avstånd målet han skjuter på, är. Figurerna går också att variera så att man blandar vuxen älg- och kalvfigurer på olika avstånd.)

Då lär man få reda på vilket avstånd som 3 skott sitter där dom ska, på en stilla stående figur. Förhoppningsvis så leder det till att man avstår skott i verkligheten på längre avstånd. De flesta räknar nog snabbt ut att om målet rör sig så måste avståndet krympas.