Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Dubbla trafikeftersök på gris 110308

Featured Replies

Publicerat

Blev uppringd 20,30 igår. Ensam stor gris påkörd på Braåsvägen 200m från 23an.

Åkte dit med kräken. Ett av de värsta ställena vi har. Går aldrig att släppa där.För då kan jag lika gärna slå ihjäl hunden hemma. :wacko:

Hittade rätt plats efter lite strul. Hittade inga tecken på vägen. Var några spår i vägrenen men jag kunde inte se vilka som var nya.

Tog ut Lina och lät henne söka av längs vägen. Var bara ett spår som intresserade henne så vi följde det. Spåren stämde, var en rejäl gris.

Efter 200m så har den nog gjort en återgång i egna spåren. Gick några hundra meter till sen märktes det att vi hade kontakt. Färsk skit i spåret. Spårade ca 500m till sen hade den gått över en kanal. Vi fick väl gå en omväg på 500m för att komma över och komma ner andra sidan. Hittade var den gått upp. Följde spåret 200m till ut till en skogsväg. Där strulade det lite eftersom det tydligen var ett vandrings/hundrastningsstråk, spår överallt. Hade säkert hittat det så jag kunde fortsatt, men eftersom jag inte sett några som helst tecken på skada så bröt jag. Gick tillbaka och lät Funny söka av vägren för att va helt hundra på att där inte varit fler grisar. Var bara det spåret hon intresserade sig för och vi bröt strax efter återgången. För nu hade jag fått samtal om en gris till.

Ensam gris påkörd mellan Tolg och Berg. Svängde in där hemma och hämtade dricka på väg till andra sidan av vårt område.

Ringde upp tjejen som kört på. Fick en väldigt bra beskrivning, hon hade mätt sträckan från båda håll. Hittade nr.plåten på vägen exakt på metern där hon sagt.

Uppfattade det som att grisen gått söderut men var lite osäker. Så jag kollade om jag såg några spår åt det hållet. Kunde inte hitta något men var en vältrampad stig där så jag var inte hundra.

Funderade på att låta Funny gå lös och spåra med Lina, men ändrade mig och tog bara ut Lina. Lät henne söka av området, hon markerade bara på norra sidan vägen. Satte henne på stigen söderut för att va säker. Hon gick iväg lite lagom ointresserad, gick en ögla och hamnade 50m längre bort på vägen. Då satte hon upp nosen och vindade. Såg direkt att det var något på gång, men satte henne på spåren vid olycksplatsen och släppte. Stod fortfarande med spårlinan i nävarna när hon drog igång 80m bort. Var en 3år gammal plantering och när den låg så öppet och så nära så klampade jag rakt på. Var en galt runt 80kg. Ena bakbenet hängde inte med och den vinglade omkring efter hunden. Hon låg på som fan. Men så parerade hon och jag fick ett läge och sköt. Men se det hörde inte grisen. :P Men det gjorde Lina och välte omkull den. Fast den var uppe lika fort igen. Den började bli lite irriterad nu och klapprade rätt rejält med tänderna. Sen så skulle den försöka vingla iväg, men Lina snurrade upp den igen. Nu träffade jag under örat så då hörde den. ;) Ska nog göra som kompisen säger, skjuta andra skottet först. För med det första träffar jag ändå aldrig. :wacko:

Ena benet verkade vara av. Kan ju varit skador på bäckenbenet också, för den var rejält vinglig. Syntes inga skador på buk vad jag kunde se.

Publicerat

Gott jobb som vanligt!

Skjut du det första skottet hemma på gårdsplan så löser sig resten ganska lätt ;)

Publicerat

Snyggt arbete!

Alltid lika intressant att läsa om era eftersök.

Sedan är vällan en eloge till tjejen som verkligen markerat och mätt vart hon kört på grisen. Tänk om det hände oftare.

Publicerat

Bra jobbat!

Tur att du inte har ljuddämpare, då skulle det bli för dyrt med jakt :D;):P

Publicerat
  • Författare

Snyggt arbete!

Alltid lika intressant att läsa om era eftersök.

Sedan är vällan en eloge till tjejen som verkligen markerat och mätt vart hon kört på grisen. Tänk om det hände oftare.

Jo det var ju perfekt att hon mätt upp sträckan. Men jag tror ju inte hon avsiktligt markerat med nummerplåten mitt på vägen. ;)

Publicerat

Bra jobbat! :)

Publicerat

Gott jobb som vanligt!

Skjut du det första skottet hemma på gårdsplan så löser sig resten ganska lätt ;)

** ASG ** Det rådet skall vi lägga på minnet!

Publicerat

Jo det var ju perfekt att hon mätt upp sträckan. Men jag tror ju inte hon avsiktligt markerat med nummerplåten mitt på vägen. ;)

*skrattar* Man vet aldrig, märkligare saker har ju hänt. :P

Publicerat

Bra jobbat.

Lasse

Publicerat

Bra jobb av Lina igen :P !

Är det sluggen eller kulan du missar med eller använder du T3an?

Publicerat

bra jobbat

just en plats på braåsvägen ett par hundra meter från 23an berättade en kompis igår att det alltid springer gris, verkar stämma bra det.

Publicerat

Bra jobbat av er! :)

Inte så ofta det blir 2 eftersök på en å samma kväll :D

Publicerat
  • Författare

Bra jobb av Lina igen :P !

Är det sluggen eller kulan du missar med eller använder du T3an?

Den här gången var det T3an. Fast det gäller nog alla bössor för mig. :(
Publicerat
  • Författare

bra jobbat

just en plats på braåsvägen ett par hundra meter från 23an berättade en kompis igår att det alltid springer gris, verkar stämma bra det.

Jo det har varit ett antal grisolyckor där. De hade majs på Drettinge så det var en hel del spring över vägen där. Men sen är det ju en ökänd övergång vid "jesus-stenen" på 23an några hundra meter norr om korsningen också.

Tror det kunde vara nyttigt för många bilister att se hur mycket älg och grisspår det var i planteringarna utmed 23an.

Publicerat

Jo det har varit ett antal grisolyckor där. De hade majs på Drettinge så det var en hel del spring över vägen där. Men sen är det ju en okänd övergång vid "jesus-stenen" på 23an några hundra meter norr om korsningen också.

Tror det kunde vara nyttigt för många bilister att se hur mycket älg och grisspår det var i planteringarna utmed 23an.

japp det drar gris, va förresten jag som stängslade in all majs på drettinge, va även med och hackade den. är väl risk att majsen hamnar på samma två bitar i år igen är jag rädd...ja det kan jag tro.