Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Räven raskar inte längre?

Featured Replies

Publicerat

Februari-Mars brukar vara en kanon tid att vaka räv på min mark det kommer hanrävar från alla håll. Men inte i år, vart är alla strykar rävar? Går det lika trögt för er?

Publicerat

Januari och början på februari upplevde jag som trög vad gäller rävskyttet.

Men nu verkar parningen ha tunnat ur för jag och många med mig skjuter mycket tikar på åtlarna nu vilket betyder att dom är färdigparade och ska äta upp sig nu. Förhoppningsvis ska det bli någon till innan 15 mars.

Publicerat
Förhoppningsvis ska det bli någon till innan 15 mars.

Å här fortsätter vi till 15 april  ;D

Publicerat

jag tänkta säga hur har ni det med skabben ?? jag hörde att den var tbx igen ,,,,

så kanske det är en anledning till mindre med räv  i ditt område ?..

Publicerat

2 utav 6 har haft skabb en sålänge.  Har ni mycket skabb??

Publicerat
2 utav 6 har haft skabb en sålänge.  Har ni mycket skabb??

Senast jag hörde men en som jag jagade älg med så hade han bara sett två friska utav fyra st rävar så jag tror att det börjar att ta om igen vilket jag själv tycker är himla synd, men en av anledningarna kanske beror på att räven jagas inte så hårt på det området nu som förre ?..

Jag vet inte men det är vad jag tror  ´,,,

• 2 weeks later...
Publicerat

Räv har vi till en förbannelse och lite där till här i norra norrland vill jag lova. Jag har inte sett så mycket räv själv i år då jag inte varit ute speciellt mycket tyvärr, men många andrar har sett och skjutit en å annan.. Spår däremot finns till en sjuklig förbannelse  :o  Hitta en bäck eller annat ställe där räven stryker så ser du stränderna täckta med färska spår trots att de snöade nån dag innan.. Passade på att kika lite bakom stans soptipp (Kiruna) där jag förmodligen skrämde upp en och annan räv med skotern, då det hade snöat nån timme innan och det syntes endel färska spår.. Hinner tyvärr inte fixa tillstånd och få upp nån kojja föran nästa säsong tror ja, men då smäller det  ;) ;D

Publicerat
Räv har vi till en förbannelse och lite där till här i norra norrland vill jag lova. Jag har inte sett så mycket räv själv i år då jag inte varit ute speciellt mycket tyvärr, men många andrar har sett och skjutit en å annan.. Spår däremot finns till en sjuklig förbannelse  :o  Hitta en bäck eller annat ställe där räven stryker så ser du stränderna täckta med färska spår trots att de snöade nån dag innan.. Passade på att kika lite bakom stans soptipp (Kiruna) där jag förmodligen skrämde upp en och annan räv med skotern, då det hade snöat nån timme innan och det syntes endel färska spår.. Hinner tyvärr inte fixa tillstånd och få upp nån kojja föran nästa säsong tror ja, men då smäller det  ;) ;D

Va i kiruna förra veckan ni har ju mindre snö än vad vi har i mellan sverige.  Jag prata med en kille där om rävjakt, och han nämde oxå tippen men sa att det va mest äldre gubbar som satt där och vakade.

Publicerat

Tyvärr har vi oerhört lite snö här nu i år  :'( Känner tyvärr ingen aktiv rävvakare personligen så det är nog lite svårt att komma sig in i det här.. Jag har funderat lite på att konstruera en portabel ark/vakkojja som ja tänkte plasera ut längst en bäck inom skidavstånd från E10'an.. Tänkte att man först lokaliserar lite olika platser där räven varit aktiv och därefter hör av med vem man nu ska kontakta.. De platser jag tänkt mig är någonstans efter norgevägen förmodligen efter 10'a bäcken.. Eller så kollar man upp någonstans mellan Sakkaravaara och soptippen..

Mvh Jonas

Publicerat

Jag var ute och gick på myren mellan lompis och flygplatsen igår och det hade gått räv överallt! Ändå hade det snöat under natten till igår.

Det är nog en bra idé att vaka vid 10-a bäcken. Det borde även finnas mink där. Eller längs 6-a bäcken? Där är det ju risigt och fint och brukar vara gott om hare och rävspår.

Har aldrig jagat eller skjutit räv, det är ju sällan någon "dyker upp" när man är ute på rörlig jakt, men det skulle vara roligt att testa.

Publicerat

Ojdå är vi ännu fler Kirunabor? Trevligt!

Verkar faktiskt som om hela kommunen är överbefolkad av mink och räv detta år och fler lär de bli.. Du råkar inte vara bekant med hur de är i bäckarna härikring med Lombolo som utgångspunkt mot nikka/jukkas med omnejd? Tänkte om det kan finnas mink och räv där med, vore trevligt att slå två flugor i en och samma smäll.