Hoppa till innehåll

atom broadhead


skogtrollet

Recommended Posts

interessant med barberblad wire. tror jeg må kjöpe et sett og teste her hjemme.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

interessant med barberblad wire. tror jeg må kjöpe et sett og teste her hjemme.

Det ser lovande ut!

Berätta gärna hur aerodynamiken är med dom spetsarna.

Va kostar???

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

på nettbutiken: 100 grain titanium koster 35 dollar for en 2-pack.

vi får se om de er värt det...

skulle gjerne fått tak i noe ballistic. men skal helgrille et lam og en gris en gang i April/Mai, så de får väre testobjekter för de havner på grillen.

noen som vet om/hvor man kan få tak i ballistic?

og pris?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

på nettbutiken: 100 grain titanium koster 35 dollar for en 2-pack.

vi får se om de er värt det...

skulle gjerne fått tak i noe ballistic. men skal helgrille et lam og en gris en gang i April/Mai, så de får väre testobjekter för de havner på grillen.

noen som vet om/hvor man kan få tak i ballistic?

og pris?

Jag har fått för mig att man köper det i pulverform och sedan blandar ut det med vatten.

Sett det på Mythbusters iallafall.

Detta kanske??

http://www.google.se/url?sa=t&source=web&cd=2&ved=0CCAQhgIwAQ&url=http%3A%2F%2Fwww.myscienceproject.org%2Fgelatin.html&rct=j&q=ballistikgel&ei=PcJ3TZ6IGMiCOpexpcgB&usg=AFQjCNHHH2lUEdJlhUSjMW14Epep3655Zw&cad=rja

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har fått för mig att man köper det i pulverform och sedan blandar ut det med vatten.

Sett det på Mythbusters iallafall.

Detta kanske??

http://www.google.se/url?sa=t&source=web&cd=2&ved=0CCAQhgIwAQ&url=http%3A%2F%2Fwww.myscienceproject.org%2Fgelatin.html&rct=j&q=ballistikgel&ei=PcJ3TZ6IGMiCOpexpcgB&usg=AFQjCNHHH2lUEdJlhUSjMW14Epep3655Zw&cad=rja

töfft. det må pröves. takker så mye

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En bågjaktsbutik i Sverige testade dessa i Afrika!

Han sa att han aldrig skulle använda dessa på något vilt igen..

Möjligt att det kan vara något för småvilt..

Fjädrarna är inte vassa på något sätt, så det är ingen risk man skär sig på dem..!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En bågjaktsbutik i Sverige testade dessa i Afrika!

Han sa att han aldrig skulle använda dessa på något vilt igen..

Möjligt att det kan vara något för småvilt..

Fjädrarna är inte vassa på något sätt, så det är ingen risk man skär sig på dem..!

Åfan...

Bra att veta.

Va jagar du med för spetsar,fenor,pilar?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag använder väl beprövade Muzzy (115 gr.) 4 bladig, Blazer 2 tums fenor, Hunter+ Carbon Impact skaft.

Som du sett så finns en uppsjö av olika jaktspetsar.

Så länge de har riktigt vassa blad och att du kan trimma dem så de flyger bra, så kan du använda vilka som helst! De kommer då göra sitt jobb..!

Fenor är också mycket egen smak som avgör! "Trenden" är att det går mot korta fenor typ Blazer 2 tum. Men det hänger lite på vad du väljer för spets: En stor och bredbladig spets kräver lite större och stabilare fenor.

När det gäller skaft så köp så dyra du här råd med!

Så länge du inte ska träffa ett litet x (kryss) 80 meter bort så behöver man inte något superskaft..

Åfan...

Bra att veta.

Va jagar du med för spetsar,fenor,pilar?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En bågjaktsbutik i Sverige testade dessa i Afrika!

Han sa att han aldrig skulle använda dessa på något vilt igen..

Möjligt att det kan vara något för småvilt..

Fjädrarna är inte vassa på något sätt, så det är ingen risk man skär sig på dem..!

Jag var med på den resan då dessa spetsar testades och den besvikelsen som skytten förmedlade gick inte att ta miste på.

Knappt något blodspår alls och djuret återfanns aldrig. Jag tycker tillverkaren borde ha fattat att man måste ha rakbladsskärpa för att det ska bli sår som blöder. När jag fingrade på dessa spetsar så var jag mycket förvånad över att de helt saknade vassa kanter.

Antingen har någon på fabriken glömt att skärpa tråden som utgör spetsarna eller så har någon konstruktör haft en rejäl tankevurpa.

Ungefär som man skulle limma glaspinnar på pilen och tro att man kan döda en impala med den. :lol:

Kan tänka mig att spetsen funkar om man skärper tråden.Men är tveksam till stabiliteten och styrkan iallafall. Inget i förpackningen gav sken av att det skulle behövas skärpas före användning.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hmmm... Kanskje jeg gir f... I å teste dom. 300 spenn er litt mye for et par spisser som ikke funker... Fikk intrykk av at de var skarpe. Kjipt, hadde trua på disse.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hmmm... Kanskje jeg gir f... I å teste dom. 300 spenn er litt mye for et par spisser som ikke funker... Fikk intrykk av at de var skarpe. Kjipt, hadde trua på disse.

samma här!

men icke längre ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu kan ju flera ha testat Atom i Afrika, men han jag tänkte på fick till slut sin Atom Impala efter att ha skjutit den med Muzzy!

Titan-tråden går ej att vässa, den lever på hastighet och friktion..

Möter fjädrarna allt för mycket motstånd så bryts de av, precis som filmen visar när de skjuter igenom den tunna träbiten.

Detta hade aldrig hänt en jaktspets med riktiga blad..!

Jag var med på den resan då dessa spetsar testades och den besvikelsen som skytten förmedlade gick inte att ta miste på.

Knappt något blodspår alls och djuret återfanns aldrig. Jag tycker tillverkaren borde ha fattat att man måste ha rakbladsskärpa för att det ska bli sår som blöder. När jag fingrade på dessa spetsar så var jag mycket förvånad över att de helt saknade vassa kanter.

Antingen har någon på fabriken glömt att skärpa tråden som utgör spetsarna eller så har någon konstruktör haft en rejäl tankevurpa.

Ungefär som man skulle limma glaspinnar på pilen och tro att man kan döda en impala med den. :lol:

Kan tänka mig att spetsen funkar om man skärper tråden.Men är tveksam till stabiliteten och styrkan iallafall. Inget i förpackningen gav sken av att det skulle behövas skärpas före användning.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Helt förkastlig jaktspets, bara det faktum att de saknar skärande blad/egg vilket också testen

visar på gummisnoddarna gör att den inte skär på ett önskvärt sätt, i övrigt tycker jag testen

var hafsig och slaffsigt gjord och har ingen bärighet för min del i alla fall.

Hittade en sådan spets på jaktområdet, någon gäst hade tydligen använt dem, men man ska veta att

lagen här kräver skärande egg, vilket jag inte kan kalla dessa för. Nej håll er till vanliga fasta

eller mekaniska spetsar e mitt tipps!

Ytterligare en icke fullt genomtänkt produkt

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

kan det väre at de har forbedret den noe?

Joella Bates "first lady to put down the big 5" (link til hennes artikkel under bågjakt)

brukte faktisk Atom när hon tok lejonet...

så helt forkastelig kan den jo ikke väre ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Visst, det går att använda en slö morakniv också..

Det tar bara längre tid..

kan det väre at de har forbedret den noe?

Joella Bates "first lady to put down the big 5" (link til hennes artikkel under bågjakt)

brukte faktisk Atom när hon tok lejonet...

så helt forkastelig kan den jo ikke väre ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Visst, det går att använda en slö morakniv också..

Det tar bara längre tid..

hehe.. jo, det har du jo rett i :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...