Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bakkappa

Featured Replies

Publicerat

Lämnade in min Remington 700 för kortning av kolv samt montering av en ny fin Pachmayer bakkappa på min lokala jaktaffär, Jaktcamo i Arlöv.

Bakkappan låg på runt 800.- och arbetet hamnade på samma summa, är hyffsat händig så jag funderade på att göra detta arbetet själv men tänkte "lyxa till det" lite och skämma bort bössan med detta.

Jag frågar expediten när jag lämnar in bössan "det blir ordentligt gjort nu, va?" och han svarar och försäkrar att det är inga problem.......lämnar in bössan och efter 2 månader får jag reda på att bössan e klar, detta är efter att jag har varit inne och frågat hur det går egentligen (visst där var lite högtider emellan), ordnar transport då jag är tillfälligt billös och tar mig till Arlöv.

När jag kommer dit med min kopia på arbetsordern så tar det en bra stund innan man hittar bössan, är vid det här laget lagom stressad coh tar med mig bössan utan att riktigt gramskat arbetet.......vilket jag ångrar nu....jag anser att med tanke på pris och leveranstid att passningen mellan trä och kappa skulle vara mycket bättre...

post-7493-0-87633100-1299709911_thumb.jp

Kan man "efterslipa" med en excenterslip, typ en slipmus, med fint papper?????

Orkar inte käfta med dom som gjort arbetet, mest för att jag vågar inte tänka mig att lämna in något där fler gånger!!!!! :angry:

Som vanligt är jag tacksam för tips och råd.....

God jakt! ;)

Publicerat

Den bak-kappan skulle behövas passas om.

Personligen använder jag en tallriksslip och en fixtur som gör att man får rätt vinklar och något att hålla i när den slipas till rätt mått.

Avslutar med smärgelduk på fil och lite vax för att få till ytan.

Vad jag kan se av bilderna så verkar det slipats mer på bakeliten än på gummit och den effekten får man med för låg hastighet på den maskin man använt. Sen verkar bakeliten ha lite för stora mått i sig.

Som svar på din fråga så har jag ingen erfarenhet av den maskin du beskriver utan det bör vara en bandslip eller tallriksslip för att få upp hastigheten så att gummit slipas lika mycket som bakeliten.

1500:- för ett ofullständigt jobb är inte acceptabelt.

Publicerat

Klart du ska klaga!!! Vilket skitjobb!!!! Åk dit och kräv att dom ska göra om det, göra det rätt och att det ska göras snabbt. Annars kräver du pengarna tillbaka och sliter bort kappan.

Publicerat
  • Författare

Var rädd att det var bara jag som var petig, men det verkar som att jag har all rätt att vara missnöjd med detta resultatet eller?? :unsure:

Publicerat

Var rädd att det var bara jag som var petig, men det verkar som att jag har all rätt att vara missnöjd med detta resultatet eller?? :unsure:

Jag tycker att du har all rätt att vara missnöjd, för det skulle jag vara. Såg på en av vinklarna (ovanifrån tror jag (längst ner till vänster)) att snittet var ganska fult med, ett proffs skulle dragit en trasa med lite vax/olja för att fixa till det också...

Publicerat

Har de sågat med en gammal sågsvans eller?

Grymt ful kapyta med flisbildning :angry:

Inpassningen av bakkappan måste ha gjorts av en praktikant eller liknande.

Jag hade reklamerat jobbet och begärt kraftig rabatt (läs; pengar tillbaka) på det hela när de gör om det!

Publicerat
  • Författare

OK, tyvärr så känner jag att jag har väntat för länge med det hela, är typ 2 månader sen jag hämtade bössan och har fått reda på att man också håller på att byta ägare på Jaktcamo i Arlöv.......känns som jag har missat min chans att göra något åt det, någon som vet en bra kolvmakare/vapensmed som man kan LITA på att han kan fixa till felet för ett bra pris? :(

Gärna i södra skåne eller skåne över huvudtaget?

God jakt!

/Ted

Publicerat

OK, tyvärr så känner jag att jag har väntat för länge med det hela, är typ 2 månader sen jag hämtade bössan och har fått reda på att man också håller på att byta ägare på Jaktcamo i Arlöv.......känns som jag har missat min chans att göra något åt det, någon som vet en bra kolvmakare/vapensmed som man kan LITA på att han kan fixa till felet för ett bra pris? :(

Gärna i södra skåne eller skåne över huvudtaget?

God jakt!

/Ted

Åk till Jakt & Friluftsgården i Lund och be Berth Öberg fixa den så kommer du bli nöjd! Han gör inget halvdant!

Publicerat
  • Författare

Åk till Jakt & Friluftsgården i Lund och be Berth Öberg fixa den så kommer du bli nöjd! Han gör inget halvdant!

Ok, verkar vara ett bra ställe, var där och kikade en gång..... :D

Är det bara han som fixar det där eller är där flera i butiken som gör arbeten?

Tackar så mycket för tipset! ^_^

• 1 month later...
Publicerat

Hur gick det en nyfiken fråga från en som snart behöver en kapning <_<

• 8 months later...
Publicerat
  • Författare

Hur gick det en nyfiken fråga från en som snart behöver en kapning dry.gif

Har tyvärr inte fått tummarna loss med detta ännu....men hör av mig när jag har fått det fixat! :wacko:

• 2 years later...
Publicerat
  • Författare

Lämnade in studsaren för att få bakkappan inslipad på Jakt & Friluftsgården för en månad sedan, vad det skulle kosta var man väldigt svävande på då......efter drygt en månads tid (inlämnad 25/4-2014) och inte hört något så ringde jag idag.......jo den stod ju klar......ingen hade ringt och meddelat mig dock.... :down:

Frågade vad jag blev skyldig......."inpassning och slipning, 1200.- och så bakkappan då..." ehhhhhh, vänta här nu.....bakkappan satt på plats när jag lämnade in vapnet......och det skulle göras var inslipning enbart????!!!!! :mad:  

Tycker ni att 1200.- för detta är ett skäligt pris????? :huh:

Tacksam för era åsikter, ska hämta studsaren i här i veckan och vill gärna ha lite feedback innan dess....  ;)

Publicerat

Tja att om du fått en prisuppgift på arbetet får den inte avvika mer än 15 procent enligt konsumenttjänstlagen, vidare är handlaren/smeden skyldig att ge dig en estimat/uppgift, för det fall att en sådan inte har meddelats är det skäligt pris som gäller,

om 1200 kr inkl moms är skäligt, tja den frågan vill du inte att jag svarar på, men nu vet du dina rättigheter. /Christian

Publicerat
  • Författare

Tja att om du fått en prisuppgift på arbetet får den inte avvika mer än 15 procent enligt konsumenttjänstlagen, vidare är handlaren/smeden skyldig att ge dig en estimat/uppgift, för det fall att en sådan inte har meddelats är det skäligt pris som gäller,

om 1200 kr inkl moms är skäligt, tja den frågan vill du inte att jag svarar på, men nu vet du dina rättigheter. /Christian

Ok, ja eftersom det var inte smeden själv som tog emot vapnet när jag lämnade in den utan en anställd i butiken, så fick jag inget pris av honom......hos förra handlaren tog man 800.- och det blev inget vidare....men samtidigt så hade man gjort merparten av jobbet, kapa kolven och montera bakkappan......det var slutfinishen som blev kass.......att ta 1200.- för att slutföra jobbet är i mina ögon inte skäligt pris..... :confused:

Publicerat
  • Författare

Vill börja med att säga att jag förhastade mig......målade fan på väggen helt enkelt...... :blush:

Åkte till Lund och skulle hämta studsaren, visade sig att priset var något helt annat än vad jag befarade.......och resultatet blev mycket bra! :thumbsup:

Har fått förtroendet åter gällande Jakt & Friluftsgården, visade en mycket bra service när man väl är i butiken, haltar dock fortfarande gällande servicen över telefon, men annars är det tummen upp! =)

Publicerat

Kul, det är bra att du ger ris och ros samt återkopplar till oss andra om hur det har gått i ärendet. /Christian

Publicerat

Hur mycket slutade notan för inpassningen på då - om man får vara nyfiken och fråga?

Mvh

Jocke

Publicerat

Jag vill minnas att jag betalade en tusenlapp för kappa + inpassning, lämnade in till smed eftersom det är rätt hyggligt trä i den bössan. Blev snyggt gjort. Gjorde sen samma sak själv på hagelbocken. Blev inte lika snyggt. ;)

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Publicerat
  • Författare

Hur mycket slutade notan för inpassningen på då - om man får vara nyfiken och fråga?

Mvh

Jocke

Kul, det är bra att du ger ris och ros samt återkopplar till oss andra om hur det har gått i ärendet. /Christian

Jodå, jag är inte typen som bara delar ut ris utan är noga med att även dela ut ros när det är befogat........tyvärr många som inte gör det på diverse forum, vilket sätter många handlare i dålig dager (gör handlaren rätt för sig om någon är fel, så är ju det en bra sak). Notan hamnade på 500.- vilket är ett bra pris tycker jag, så slutsumman blev 800.- på JaktCamo i Arlöv + 500.- på Jakt & Friluftsgården = 1300.-..........hade jag lämnat in den på J&F från början så hade det hamnat på typ 1200.-  :confused:​