Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hjälp med kikarsikte !

Featured Replies

Publicerat

Skulle behöva lite hjälp här tack !

Är ute efter att köpa ett nytt sikte till min 6,5 och har fastnat för detta http://www.racerback.se/nikon-monarch-3510x50-belyst-p-1105.html . Det ska vara ett alround sikte från drevjakt till åteljakt på gris.

Vad har ni att säga. Är de värt pengarna ? Bra skymningsegenskaper, skottfast osv.

Tacksam för svar ^_^

Publicerat

Jag kan inte modellen men jag tycker 3,5x som lägsta förstoring är för högt för drevjakt. Jag har haft en 3-12x på allroundbössan och den bytte jag till 1,5-6x42 i höstas, enbart av den anledningen.

Publicerat
  • Författare

Jag kan inte modellen men jag tycker 3,5x som lägsta förstoring är för högt för drevjakt. Jag har haft en 3-12x på allroundbössan och den bytte jag till 1,5-6x42 i höstas, enbart av den anledningen.

Har nu en 3-9x50 och har inte haft några problem så det ska nog funka skulle ja tro :P

Publicerat

Nikon gör skitbra grejer men tyvärr är belysningen för stark för kvällsjakt. Å då vakar jag bara när det är snö så på barmark blir det nog inte bättre. Om dom inte har börjat med nattbelysning nu förstås.

Publicerat

Har nu en 3-9x50 och har inte haft några problem så det ska nog funka skulle ja tro :P

Fast det är nog som så att 3,5 som minsta förstoring är suboptimalt, dvs du kommer att få bekymmer oaktat antalet smilisar här inne,

2,5X anser jag vara en maximal lägsta förstoring för att fungera väl på drivna jakter.

/Christian

Publicerat

Hej hej,

I väntan på att skjutbanorna ska tina fram så att jag kan göra dom praktiska delarna av jägarexamen spenderar jag tiden tillade att hitta en sjysst all-round pangare. Pangare får nog bli en Tikka T3 Varmint 308 Win. Men optik är värre.

Jag hade tänkt att jaga älg, bäver, toppfågel och kanske rå om det finns några kvar. Jag har kollat på en Bushnell Elite 6500 2,5-16 50. Kommer den att funkar för min jakt? Oerfaren som man är är det svårt med just förstorningen tycker jag.

Tänkte köpa den från opticzone. Sparar 2000 på det med dagens kurs.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Publicerat

Hej hej,

I väntan på att skjutbanorna ska tina fram så att jag kan göra dom praktiska delarna av jägarexamen spenderar jag tiden tillade att hitta en sjysst all-round pangare. Pangare får nog bli en Tikka T3 Varmint 308 Win. Men optik är värre.

Jag hade tänkt att jaga älg, bäver, toppfågel och kanske rå om det finns några kvar. Jag har kollat på en Bushnell Elite 6500 2,5-16 50. Kommer den att funkar för min jakt? Oerfaren som man är är det svårt med just förstorningen tycker jag.

Optiken är bra, även för skymning. Men jag är tveksam till om man ser riktmedlet under sämre ljusförhållanden, de jag kollat i verkar ha för tunnt riktmedel för det. Har själv 2 st Elite 3200, en med Firefly och en med plex. På den med Plex försvinner riktmedlet långt innan man slutar kunna se målet, medan den med Firefly har ett grövre kors så man ser det betydligt längre. Så kommer det bli mycket bäver och rå- och särskilt räv- under mörk skymning så är väl en belyst 4200 2,5-10x50 lämpligare.

Men är fokus dagjakt på älg och toppfågel så skulle jag inte tveka att köpa en sådan 6500.

Publicerat
  • Författare

Hej hej,

Skapa gärna en egen tråd ``Host`´

På tal om nikon,

Är de förstoringen som är de ända problemet eller är det skit rakt igenom ?

Va ja har hittat att läsa om de så verkar de rätt hyffsat <_<

Publicerat

På tal om nikon,

Är de förstoringen som är de ända problemet eller är det skit rakt igenom ?

Va ja har hittat att läsa om de så verkar de rätt hyffsat <_<

Hur menar du med skit rakt igenom? Vem har sagt det :huh: Optiskt får du lägga ut bra mycket mer pengar utan att du knappt märker nån skillnad. Har sagt det förr och kan säga det igen, min Zeiss 6-24 hade inte jag ägt idag om Nikon hade haft dom specs jag var ute efter. Ville ha milrattar och nattbelysning.

Publicerat
  • Författare

Hur menar du med skit rakt igenom? Vem har sagt det :huh: Optiskt får du lägga ut bra mycket mer pengar utan att du knappt märker nån skillnad. Har sagt det förr och kan säga det igen, min Zeiss 6-24 hade inte jag ägt idag om Nikon hade haft dom specs jag var ute efter. Ville ha milrattar och nattbelysning.

Ta de lungt de är ingen som har sagt att de är skit :) Ja frågar bara er som kan de här.

Så du tycker inte att den duger till att vaka gris i mörker, eller har ja förstått fel :) ?

Publicerat

Ta de lungt de är ingen som har sagt att de är skit :) Ja frågar bara er som kan de här.

Så du tycker inte att den duger till att vaka gris i mörker, eller har ja förstått fel :) ?

För någon tusenlapp till får du belyst Bushnell Elite 4200 2,5-10x50, vilken har bra mörkeregenskaper och passar bättre till drevjakter iom 2,5x.

Publicerat

Alltså, mörker egenskaperna är det inget fel på men belysningen är för stark för att användas nattetid. Åtminstone på den modell jag hade men då vet jag inte om dom nya är bättre på den fronten. Den jag hade har ju nu ett par år på nacken. Men vintertid har jag skjutit räv med Nikon o mildot men då med belysningen släckt. Jagar man kvällar i skymning kan man nog ha hjälp av den ett tag men inte då det är alltför mörkt, då blir man bländad. Men som sagt kolla på nya modeller. Vet inte vad som hänt sista åren.

Publicerat
  • Författare

Alltså, mörker egenskaperna är det inget fel på men belysningen är för stark för att användas nattetid. Åtminstone på den modell jag hade men då vet jag inte om dom nya är bättre på den fronten. Den jag hade har ju nu ett par år på nacken. Men vintertid har jag skjutit räv med Nikon o mildot men då med belysningen släckt. Jagar man kvällar i skymning kan man nog ha hjälp av den ett tag men inte då det är alltför mörkt, då blir man bländad. Men som sagt kolla på nya modeller. Vet inte vad som hänt sista åren.

Okej, tackar för informationen

Publicerat
  • Författare

Nå va säger ni, Är det något ja tjänar att lägga pengarna på . Har idag ett leupold vx1 3-9x50. Kommer ja märka någon skillnad ?

Publicerat
  • Författare

Ingen som har något att tillägga på föregående fråga :blush: