Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Strängvinkel

Featured Replies

Publicerat

Förra veckan skruva jag ihopp bågen och jag hade inte dom proffs verktygen som man ska ha för att ställa in vinklar mm så jag försökte klura ut hur man kan få till det iaf...

Tror ni att detta hemma mek funkar för att ställa in strängvinkel??? tog två lock under cammarna för att peep o nockarna ska gå fritt så att strängen är helt rak och vinkelhake för att måtta in så pilen är rak,tog även en pil där en fena saknas för att vinkelhaken ska ligga emot pilen hela vägen..

post-6489-0-07268500-1299792114_thumb.jp

Publicerat

Förra veckan skruva jag ihopp bågen och jag hade inte dom proffs verktygen som man ska ha för att ställa in vinklar mm så jag försökte klura ut hur man kan få till det iaf...

Tror ni att detta hemma mek funkar för att ställa in strängvinkel??? tog två lock under cammarna för att peep o nockarna ska gå fritt så att strängen är helt rak och vinkelhake för att måtta in så pilen är rak,tog även en pil där en fena saknas för att vinkelhaken ska ligga emot pilen hela vägen..

Skippa vinkelhaken och använd en pil utan fenor som vinkel. Nocka på en pil och håll bågen upprätt. Sätt sen den ofenade pilen under den pilen som sitter i pilhyllan. Sen kollar du att du har samma mått vid pilhyllan som ute vid spetsen mellan pilarna. Så har jag gjort under lång tid och det funkar kanonbra. Samma sak när du ska ställa in pilhyllan i sidled. På med en pil på strängen och sen kollar du med en ofenad pil som du lägger mot stocken och syftar in avståndet mellan spets och pilhylla. Blir hur bra som helst. Finliret av inställingarna gör man med jaktspets och fältspets när man skjuter in så dom går lika på 60 meters håll.

Publicerat

Skippa vinkelhaken och använd en pil utan fenor som vinkel. Nocka på en pil och håll bågen upprätt. Sätt sen den ofenade pilen under den pilen som sitter i pilhyllan. Sen kollar du att du har samma mått vid pilhyllan som ute vid spetsen mellan pilarna. Så har jag gjort under lång tid och det funkar kanonbra. Samma sak när du ska ställa in pilhyllan i sidled. På med en pil på strängen och sen kollar du med en ofenad pil som du lägger mot stocken och syftar in avståndet mellan spets och pilhylla. Blir hur bra som helst. Finliret av inställingarna gör man med jaktspets och fältspets när man skjuter in så dom går lika på 60 meters håll.

ville värt interressant om du kunne lage en video på den tekniken?

Publicerat

Gör som JS säger!

Det är till och med lättare än och tjafsa med vattenpasstrimmning.

Men det är viktigt att den ofenade pilen ligger kloss an mot stock väggen resp botten.

Publicerat

Underbar båge by the way! :)

Publicerat

Men det är viktigt att den ofenade pilen ligger kloss an mot stock väggen resp botten.

det er ikke så lett da vinkelen ved stock og botten ikke rett... på min båge er pilhyllan ikke rett, det er buet...

er dette da en teknik som ikke kan fungere for meg, eller er det bare jeg som ikke helt forstår hvordan det skal gjöres.

ville som sagt värt bra med en video om noen har tid og mulighet å lage...

Publicerat

det er ikke så lett da vinkelen ved stock og botten ikke rett... på min båge er pilhyllan ikke rett, det er buet...

er dette da en teknik som ikke kan fungere for meg, eller er det bare jeg som ikke helt forstår hvordan det skal gjöres.

ville som sagt värt bra med en video om noen har tid og mulighet å lage...

Hmmm nu är jag ingen proffs....

Kan du inte lägga in en bild på din stock?

Din pilbågsstock! ;)

Publicerat

så här tror jag att JS menar också.

post-5712-0-02411300-1299840407_thumb.jp

För lodrät

post-5712-0-97656500-1299840460_thumb.jp

och vågrät.

Rätta mig om jag har fel!

Sen mäter man så det är samma avstånd mellan skaften i båda ändarna!

Publicerat

aha... da er jeg med. det blir ikke så lett på denne...

post-6733-0-90955100-1299841768_thumb.jp

post-6733-0-38507300-1299841806_thumb.jp

Publicerat

aha... da er jeg med. det blir ikke så lett på denne...

Min Rytera ser ut ungefär som din båge. Inga problem om stocken bara är rak i siktfönstret och i botten av det.

Publicerat

så här tror jag att JS menar också.

post-5712-0-02411300-1299840407_thumb.jp

För lodrät

post-5712-0-97656500-1299840460_thumb.jp

och vågrät.

Rätta mig om jag har fel!

Sen mäter man så det är samma avstånd mellan skaften i båda ändarna!

Exakt så ska det gå till. Bry er inte om att ta fram millimeter måttet och börja mäta avståndet ute vid spets och pilhylla. Det räcker gott och väl att man syftar in den med blicken. Människoögat är förvånansvärt exakt när det gäller att ta ut en rät linje.

Jag ställde angreppsvinkeln på en båge under en bågjägareutbildning. Vi mätte sen med en sådan där laser som man skruvar fast i stocken. Inställningen blev helt otroligt bra och behövdes inte justeras efter lasermätningen. Däremot fick vi ta in pilhyllan några tiondelar när vi sen provsköt den med jaktspets/fältspets.

Publicerat

Min Rytera ser ut ungefär som din båge. Inga problem om stocken bara är rak i siktfönstret och i botten av det.

[/quote

Publicerat

Gubbs!! göre inte en större affär av något väldigt simpelt, min strängvinkel några grader över 90 är gjord

med ögon mått och jag skjuter skjortan av de flesta, ni börjar fundera på små detaljer och skruvar och fixar

fast ni inte behöver, skjut/öva mycket/länge och ha kul i stället ;)

Publicerat
  • Författare

Nu har jag måttat in alla vinklar enligt instruktion... sååå imorrn ska de skjutas lite!!

Publicerat

Nu har jag måttat in alla vinklar enligt instruktion... sååå imorrn ska de skjutas lite!!

Då säger man Tack!!

:P

Publicerat
  • Författare

Hatten av o bugar!!! :lol:

Publicerat

Gubbs!! göre inte en större affär av något väldigt simpelt, min strängvinkel några grader över 90 är gjord

med ögon mått och jag skjuter skjortan av de flesta, ni börjar fundera på små detaljer och skruvar och fixar

fast ni inte behöver, skjut/öva mycket/länge och ha kul i stället ;)

Jag håller mig dig, Roger! :)

Om man ska skjuta med releaser börja på 0-3 mm över 90 grader på nockläget. Som JS säger använd ögat, det är noggrannare än vad du tror. Börja att skjuta på kort avstånd, titta på hur pilen sitter i tavlan, ser du bara nocken så är du nära. Annars får du justera nockläge upp/ner eller pilhyllan till höger/vänster. Justera bara lite i taget och skjut flera pilar innan du utvärderar och ändrar något på bågen. Detta räcker till att börja med. För bågen gör precis lika varje gång även om det är lite fel(läs pilen går inte helt rakt ur bågen) men det spelar ingen roll i början. Sen är det bara att hålla på och skjuta så man får upp formen i skyttet. Allt eftersom man blir bättre märker man dom små förändringarna man behöver göra, samt att man får en bättre känsla för hur bågen beter sig i skottet, då kan man finjustera lite mer.

Jag har sett många presumtiva "bågjägare" som har skruvat på sina bågar tills dom är blå i ögonen utan att dom har lärt sig skjuta ordentligt först.

Det bästa med ögonmåttet är att man glömmer det inte hemma när man ska till skjutbanan! :)

Eller så kan man filma bågen så här i 1000 fps(frames/s):