Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

lån av vapen

Featured Replies

Publicerat

Hej

Som blivande jägare (praktiska provet kvar) sitter jag och tittar runt efter utrustning, jag ser att det finns en risk att det kan "rinna iväg" ekonomiskt...

Först och främst kommer jag behöva ett vapenskåp, sen planerar jag att köpa ett klass-1 vapen i någon lämplig kaliber (6.5x55, 308w eller liknande) med kikarsikte och tillbehör samt övriga "bra att ha" grejor. Sen ett hagelvapen.

ett sätt är ju att köpa allt billigt, sliten mauser, begad classic bock, billig optik osv men jag känner att jag hellre lägger mer pengar på ett vettigt sikte och kulvapen och väntar med hagelvapnet lite..

då är vi framme vid hagelvapnet och den egentliga frågan; kan man få licens på ett vapen utan att köpa ett?

Farsan har ett hagelvapen som jag kan låna tills jag kan köpa ett eget, men då jag inte har licens så är det uppsiktsjakt eller lånelicens á 14dagar som gäller om jag fattat rätt?

Om jag hade licens på ett annat hagelvapen så får jag låna hans vapen "hur som hellst"?

Hajjar ni vars jag vill komma? Kan jag på något sett låna hans vapen utan att han är på "armlängds avstånd"?

Kommer så fort ekonomin/sambon ;) tillåter att köpa mig ett eget hagelvapen som är anpassat till mig..

detta är min första fråga här på forumet och jag ser redan nu hur snurrigt det blev, hoppas ni hajjar vad jag menar :)

MVH

Cris

Publicerat

Nja, så enkelt är det inte riktigt.

Har du inte licens på ett hagelvapen får du heller inte låna något utan en ansökan till polismyndigheten (i princip en vanlig licensansökan fast för lån) så att de kan kolla upp din lämplighet och behov av ett hagelvapen. Tror dock att ett sådant tillstånd inte behöver vara begränsat till 14 dagar, men det finns säkert någon annan bättre påläst som kan upplysa dig om det.

Publicerat

Uppsiktsjakt

Publicerat

När du söker lånelicens så sök på alla klasser och på hagel. Sen när du fått din lånelicens efter alla koll av dig så går det bra att låna, men då ska du ha med dig din lånelicens och intyg på att du har fått låna bössan och det intyget gäller i 14 dagar. Men lånelicensen gäller hela livet, men du måste ha ett intyg på bössan då ska låna, där alla uppgifter står om vapnet.

här en länk för intyg av lån av skjutvapen

http://www.polisen.se/Global/www%20och%20Intrapolis/Blanketter/Vapen/RPS_551_4_1006.pdf

Här är länk till ansökan om "lånelicens"

http://www.polisen.se/Global/www%20och%20Intrapolis/Blanketter/Vapen/RPS_551_26_1006.pdf

Publicerat

När jag köpte min garderob så köpte jag allt på en gång.

Fixade ett paket pris.

Sen pratade jag med banken och dom tyckte det var vettigt att köpa bra grejer men inte för dyra.

Publicerat
  • Författare

Tack för alla svar,

Jag ska undersöka detta närmare och kolla vilka alternativ som finns, borde trots allt ligga i polisens intresse att det är så få vapen i omlopp som möjligt.

Å andra sidan om jag skulle få en lånelicens kanske dom tycker att det räcker att jag lånar av farsan den dagen jag vill köpa en egen hagelbössa :P

tack igen för svaren!

Publicerat

Tack för alla svar,

Jag ska undersöka detta närmare och kolla vilka alternativ som finns, borde trots allt ligga i polisens intresse att det är så få vapen i omlopp som möjligt.

Å andra sidan om jag skulle få en lånelicens kanske dom tycker att det räcker att jag lånar av farsan den dagen jag vill köpa en egen hagelbössa :P

tack igen för svaren!

Det tror jag inte har själv lånelicens men det var inga problem att få licens på mina bössor sen. Men ska förvarna dig det tar lång tid att få första licensen på sitt första vapen. Men lånelicensen tog bara några dagar att få beviljad.

Publicerat

Här kan du kanske få svar på dina frågor