Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Pipa till M98

Featured Replies

Publicerat

Sitter och funderar lite här....har tänkt att köpa mig en 9.3x62 HVA 640 med M98 låda. Först hade jag tänkt en 308w Remington men tänkte att en 9.3x62 dräper lite fortare :)

Nu har jag dock börjat tveka lite då jag endast kan använd mig av 9.3an på kortare avstånd då kulan ramlar rätt fort.

Om jag inte skulle bli nöjd med 9.3an så kan jag givetvis sälja men undrar om det är möjligt att köra med 308w, 7mm-08 eller kanske 6.5x55 i ett M98 system?

Kanske någon har lite koll på vad det skulle kosta mellan tummen och pekfingret om man skulle pipa om till en mindre kaliber?

Tacksam för svar!

*EDIT* Hittade på Lothar Walther att en 308w kostar 222 USD men så billigt är det ju knappast i Sverige vill jag gissa. *EDIT*

Publicerat

Kompisen sköt en kalv på drygt 200m med sin 9,3x62. Räcker inte det ;)

Publicerat
  • Författare

Kompisen sköt en kalv på drygt 200m med sin 9,3x62. Räcker inte det ;)

Beror ju självklart på vad du skjuter in den på för avstånd osv men nu var frågan en annan :)

Publicerat

Du skriver ju ingetting om vad du ska använda bössan till för slags jakt, och på vilket vilt??? Om du känner dig nödgad att använda 9,3x62 för att döda viltet fort är det förmodligen större vilt det gäller och då är knappast kulbanan ett problem med kalibern som sådan. Givetvis kan du pipa om en 98 till nåt annat, men det tillkommer ju arbetskostnad hos en smed åxå,inte bara ämnet som kostar. Hoppas jag inte förargar dig på något sätt, men tycker att man kan läsa mellan raderna att du kanske inte är så erfaren, och då ska du defenitivt ÖVA MYCKET att skjuta på dom håll du tycker dig behöva skjuta på. Är man heller inte så van att skjuta så sparkar ju en 9,3 rätt bra och är inte så lättskjuten. Till frågan som sådan så tycker jag det är synd att använda en lång 98 låda till korta patroner som 308. eller 7mm 08, då finns det bättre (läs korta) lådor att bygga på.

Publicerat

Om du köper en 9,3X62 så ska du givetvis använda den och inte börja med att pipa om den!

Det är ju en kalaspatron för klövvilt och kulbanan räcker mer än väl. Du kan ju prova en 15 grams kula t.ex. om det skulle bli längre håll.

.308W skjuter knappast så mycket flackare, för den delen...Men har mildare rekyl, förstås.

Köp gärna en HVA 9,3 med 98-låda, men lägg då istället pengarna på att "bättra på" den lite. En bäddning, en bra gummibakkappa, tryckestrimning och ett stabilt kikarmontage.

Om du ändå ska pipa om så är Lothar Walther mycket bra och bör kosta kring 6000 kr med jobbet.

Och att stoppa ner en kort patron som .308 eller 7-08 i en 98-låda är fullständigt meningslöst, precis som skrevs ovan.

//Danne

Publicerat
  • Författare

Ptja är ingen erfaren jägare helt klart men jag känner mig inte heller helt grön.

Varför jag väljer 9.3an är att det står björnjakt på schemat till hösten och efter disskusioner med brodern min så har vi kommit fram till att den känns som en bra kaliber för den typen av jakt, sällan du skjuter björn på 300m, eller har jag fel?

Sedan vad jag skriver är att om jag inte skulle gilla kalibern av vissa orsaker, skulle det då gå att pipa om den. Jag tänker givetvis inte starta med att pipa om den. Vad som kommer göras är att byta kolv till en Bell & Carlson Medalist, Timney trycke och funderingar kring ljuddämpare och om jag ska fortsätta använda mitt 3-9x40 Bushnell Elite eller köpa ett lågförstårande sikte istället.

När jag har tänkt efter lite nu så känner jag att 9.3an kommer passa rätt bra för mig för jag kommer mest troligt gå med hund mer än sitta på pass, och passen vi har är ändå inte av de längderna så att en 9.3a inte skulle fungera, kanske kommer bli med tanke på att nästan hälften av markerna är bolagsägd och där vet man ju aldrig vad som händer, kanske vi har några hyggen där till jakten men i dagsläget så är skogen inte direkt gles så man bör vara inne på kortare avstånd för att få ordentliga träffar.

Frågade JP Vapen i Arjeplog och han skulle ha 6000kr med arbete om det skulle bli aktuellt, vilket det förmodligen inte blir.

Använder idag en Savage 99CD 308w som anses vara en heavy hitter och den sparkade jävligt bra innan jag köpte bakkappan till den (rena drömmen med) tamme fasiken. 308an är brorsans, därför jag ska köpa ett eget vapen.

Självklart kommer det övas, det är jag inte emot och jag har inga problem att kasta pengar på ammunition då jag inte vill stå ute i skogen med ett vapen som jag inte kan behärska ordentligt.

Vapnet för övrigt har färdigborrade hål och weaverklackar så det är ett problem mindre i världen.

Frågan ang. ompipning var ju mest OM jag inte skulle gilla kalibern men fortfarande behålla resten i och med att de kommer läggas ned lite cash i den. Nu vet jag ju att jag lika kan sälja vapnet eller byta in det om jag skulle vilja ha en 308 istället.

Publicerat

ta en titt på en 338 det borde ju vara det du söker.

Publicerat
  • Författare

Ingen återvändo nu, bössan är bokad, 1800kr gick kalaset på + licensavgift.

Publicerat

Skjuter du in den på 150m så håller du mitt i från 0-250 m. På älg då. Är det nån äldre herre som påstår att det är en "potatiskastare" ;)