Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Finland vägrar hålla vargar i karantän åt Sverige

Featured Replies

Publicerat

"Först lovade miljöministern att vargvalpar skulle tas från svenska djurparker och placeras ut i naturen redan i vår. Det här visade sig inte vara möjligt, eftersom djurparksföreningen protesterade."

Detta är ju intressant, anledningen till protesten från djurparksföreningen är ju att djurparksvargarna är för genetiskt besläktade med våra vilda vargar för att tilföra något vid en utsättning av valpar, alternativt skulle det vara risk för inavel att göra så, enligt dem...

Varför är då djurparksvargarna så nära besläktade med de vilda vargarna?

Publicerat

"Först lovade miljöministern att vargvalpar skulle tas från svenska djurparker och placeras ut i naturen redan i vår. Det här visade sig inte vara möjligt, eftersom djurparksföreningen protesterade."

Detta är ju intressant, anledningen till protesten från djurparksföreningen är ju att djurparksvargarna är för genetiskt besläktade med våra vilda vargar för att tilföra något vid en utsättning av valpar, alternativt skulle det vara risk för inavel att göra så, enligt dem...

Varför är då djurparksvargarna så nära besläktade med de vilda vargarna?

För att dom tog valpar från naturen och satte in i djurparker?

Eller är det så att du redan satt på dig foliehatten?

On Topic: Tråkigt.

Publicerat

Eller är det så att dom tagit valpar från djurparker och satte ut i naturen....................ibland lättar man på foliehatten......

Publicerat

Eller är det så att dom tagit valpar från djurparker och satte ut i naturen....................ibland lättar man på foliehatten......

Det var väl just det jag syftade på med foliehatten. :lol::rolleyes:

Publicerat

Det var väl just det jag syftade på med foliehatten. :lol::rolleyes:

Haha, tamme fan, min satt kvar!!!

Publicerat

Citat från artikel: http://kkuriren.se/nyheter/katrineholm/1.868421

"Mats Höggren, som förutom djurchef på Kolmårdens djurpark även är ordförande Sveriges Djurparksförening, menar att man vid utsättning av varg, för att få in friskt blod i stammen, inte ska hämta vargar från någon svensk djurpark."

Har Mats Höggren foliehatt?

Eller gillar du att skjuta budbäraren?

Publicerat

För ca 6-7 år sen så såg några jägare en skåpbil här i trakterna ( Finland) i skogen på deras jaktområde och det var mitt på natten mot morgonen :mellow: Dom blev misstänksamma och tog registernumret av bilen och skicka in och fick svaret att denna bil tillhörde en djurpark !!!! tilläggas bör att man efter det såg så fick man väldigt mycket varg obs på sina marker. :huh: ...så man kan ju bara gissa vad dom (DJURPARKEN) där gjorde. :o

Publicerat

Citat från artikel: http://kkuriren.se/n...neholm/1.868421

"Mats Höggren, som förutom djurchef på Kolmårdens djurpark även är ordförande Sveriges Djurparksförening, menar att man vid utsättning av varg, för att få in friskt blod i stammen, inte ska hämta vargar från någon svensk djurpark."

Har Mats Höggren foliehatt?

Eller gillar du att skjuta budbäraren?

Vart tror du att djurparkerna hämtat sina vargar från?

Publicerat

Nu kanske jag bara är blind men var i dessa två artiklar eller några andra artiklar står att dom svenska djurparksvargarna är släkt med dom vilda vargarna i sverige?

Publicerat

Vart tror du att djurparkerna hämtat sina vargar från?

Ingen aning var de hämtat dem, var tror du de kommer ifrån?

Och det var inte var de kom från jag reagerade för i artikeln jag citerade utan det faktum att chefen för djurparken och deras organisation säger att, för att få friskt blod i den vilda stammen, man inte ska hämta vargar från svenska djurparker.

Sätt på dig tänkarmössan (oavsett material) och fundera på varför han säger så, kanske du kan ge ett förnuftigt svar på vad han menar.

Publicerat

Ingen aning var de hämtat dem, var tror du de kommer ifrån?

Och det var inte var de kom från jag reagerade för i artikeln jag citerade utan det faktum att chefen för djurparken och deras organisation säger att, för att få friskt blod i den vilda stammen, man inte ska hämta vargar från svenska djurparker.

Sätt på dig tänkarmössan (oavsett material) och fundera på varför han säger så, kanske du kan ge ett förnuftigt svar på vad han menar.

Det finns två synsätt på det, vilket det första tyder på att man tror att det var djurparkerna som "planterade ut vargar" lite hippt som happt i landet och att det är av den anledningen som djurparkerna bävar för utsättning med djurparksvargar, då de vilda och de tama vargarna är besläktade.

Den logiska förklaringen, men också även den som förmodligen är närmast sanningen är att djurparkerna tagit in vargar från naturen genom olika sätt. Därmed är de vargar som finns i djurparkerna släkt med de som finns i naturen. Sedan så tycker även jag att det är lite mystiskt att det körts runt skåpbilar och släpvagnar som tillhör djurparker i skogar som kort därefter det skymtats varg i, inget snack om saken. Någon gubbe har ju till och med gått ut och erkänt att han planterat ut varg i naturen med hjälp av olika djurparksvargar. Det finns som sagt mycket som ännu inte blivit förklarat i detta från djurparkshåll.

P.s. Man kan också gärna ta av sig foliehatten när man står i solen, annars finns risk för att hjärnan och det logiska tänkandet kan skadas. D.s.

DK

Publicerat

Det finns två synsätt på det, vilket det första tyder på att man tror att det var djurparkerna som "planterade ut vargar" lite hippt som happt i landet och att det är av den anledningen som djurparkerna bävar för utsättning med djurparksvargar, då de vilda och de tama vargarna är besläktade.

Den logiska förklaringen, men också även den som förmodligen är närmast sanningen är att djurparkerna tagit in vargar från naturen genom olika sätt. Därmed är de vargar som finns i djurparkerna släkt med de som finns i naturen. Sedan så tycker även jag att det är lite mystiskt att det körts runt skåpbilar och släpvagnar som tillhör djurparker i skogar som kort därefter det skymtats varg i, inget snack om saken. Någon gubbe har ju till och med gått ut och erkänt att han planterat ut varg i naturen med hjälp av olika djurparksvargar. Det finns som sagt mycket som ännu inte blivit förklarat i detta från djurparkshåll.

P.s. Man kan också gärna ta av sig foliehatten när man står i solen, annars finns risk för att hjärnan och det logiska tänkandet kan skadas. D.s.

DK

Den logiska förklaringen du ger är snarlik den som , när den framförs, brukar kallas konspirationsteorier.

Enligt myndigheter och djurparksfolk har det ju aldrig hänt att djurparksvargar planterats ut, och de som tror att så skett, eller anser att det skulle kunna vara logiskt att anta så med tanke på observationer av bilar, kärror mm brukar avfärdas med att de är såna kufar som bär foliehatt...

Publicerat

Må ju säga att det går ju inte bra för regeringen att få någon som vill hjälpa till med inplanteringen.

Det verkar ju vara en väldigt känslig fråga för många, många fler än vad jag trodde det skulle bli.

Men har Finland så många flera vargar än vad vi har? Dom är ju med även dom i EU och borde skydda vargen lika mycket som vi ska göra.

Ähh jag ska nog bli konspirationsteoretiker :rolleyes: det är ju ändå år 2012

Vi kanske kan ha dom i karantän i Aamäck.

Och våran vargstam kommer inte från svenska djurparker, dom har baltiskt påbrå enligt SvJakt.

Publicerat

Må ju säga att det går ju inte bra för regeringen att få någon som vill hjälpa till med inplanteringen.

Det verkar ju vara en väldigt känslig fråga för många, många fler än vad jag trodde det skulle bli.

Men har Finland så många flera vargar än vad vi har? Dom är ju med även dom i EU och borde skydda vargen lika mycket som vi ska göra.

Ähh jag ska nog bli konspirationsteoretiker :rolleyes: det är ju ändå år 2012

Vi kanske kan ha dom i karantän i Aamäck.

Och våran vargstam kommer inte från svenska djurparker, dom har baltiskt påbrå enligt SvJakt.

Enligt senaste uppgifter så har Finlands vargstam minskat och är nu nere i ca 140 individer :wub:
Publicerat

Enligt senaste uppgifter så har Finlands vargstam minskat och är nu nere i ca 140 individer :wub:

De svenska djurparks vargarna härstammar från en svenskt syskonpar senare har det även tillförts finsk blod.

//Lasse D.