Publicerat Mars 13, 201115 yr Hej på er! Fick några timmar egen tid med skotern och en handsåg i Hemavan och här är resultatet. Den stora ska jag i ärlighetens namn säga att jag inte hämtat ner själv, den och ett renhorn fick jag köpa för en rimlig peng av en bekants son som hittat en ny inkomstkälla... (mig). Borde rendera i en del skaftmaterial eller..? //Niclas
Publicerat Mars 13, 201115 yr Trevligt både få vara ute i skogen o sen hitta massa material. Det var rejäla vrilar. Där har du gott om skaft. Jäklar vad spännande det är att öppna en vril o se hur den ser ut innuti. Seved
Publicerat Mars 13, 201115 yr Har lite ågren nu för alla vrilar jag skänkte bort när jag flyttade till England... Lätt över 30 stycken och alla var torkade! Grattis till fynden, jag skall nog finna fler framöver
Publicerat Mars 13, 201115 yr Hej på er! Fick några timmar egen tid med skotern och en handsåg i Hemavan och här är resultatet. Den stora ska jag i ärlighetens namn säga att jag inte hämtat ner själv, den och ett renhorn fick jag köpa för en rimlig peng av en bekants son som hittat en ny inkomstkälla... (mig). Borde rendera i en del skaftmaterial eller..? //Niclas Något borde det ju gå att få ut av de knölarna...
Publicerat Mars 13, 201115 yr Jisses vilka bjässar! Själv åkte jag några mil och köpte på mig minst 1 års förbrukning av skaftämnen, horn och allsköns härlighet. Över 100 skaftämnen var det iallafall. Tråkiga omständigheter från han som sålde, men desto bättre att de kommer till användning, och jag har lilla julafton hemma ikväll Nu får du vässa motorsågen och kapa upp så vi får se härligheten! Mvh / Karl-Erik
Publicerat Mars 13, 201115 yr Författare Det verkar som en del var för rötade t o m för stabbning, men en del fina bitar verkar det kunna bli! Ska se om jag kan prestera ett foto på resultatet. Har några till att såga sen är allt uppsågat och färdigt för torkning (utom den stora då...). Den stora kanske får bli en tidningskorg, eller en bunt med kaffekåsor! Jaadu Wizard.... det måste kännas surt nu! Men med tanke på vad jag samlade på mig på 90min så borde det vara snabbt reparerat! När jag var ute så hittade jag en till sån stor som på bilden, men med handsåg så var det inte läge att börja nöta på den. Den får vänta till nästa vinter. Joo Seved, det är nog där problemet till mitt samlande ligger, jag är så jäkla nyfiken. Man hoppas alltid att det ska vara vrilen med stort "V". Ett tips är ändå att satsa på små och mellanstora vrilar. De största brukar inte ha så mycket "strålar" i sig. Så, nu ska jag övertyga frun att jag har gjort rätt för en timme till i garaget.... //Niclas
Publicerat Mars 14, 201115 yr Ja jag har märkt oxå att dom lite mindre brukar se bättre ut inuti. Seved
Publicerat Mars 16, 201115 yr Författare Hej, Lite bilder på några av bitarna. Den större är ca 17 x 5.5cm på det bredaste/längsta. Borde kunna bli ett trevligt skaft nån gång efter sommaren (med lite torkhjälp av fjärrvärmeväxlaren), eller vad tror ni? Den större vrilen var rätt rötad och blöt så vi får se om den går att skicka för stabbning kanske... //Niclas
Publicerat Mars 16, 201115 yr Grattis, bra vända. Själv hittade jag en meter ordentligt prickig masur i en björk jag fällde vid bäcken... Ligger på tork uppe på logen nu, blir väl läge att öppna den på riktigt om ett par tre år kan jag tro...
Publicerat Mars 16, 201115 yr Författare Skulle aldrig stå ut och vänta så länge Klöv mina på en gång och smetade in med trälim runt om och nu ska de ut i garaget några månader i en kartong med kutterspån så de torkar sakta i början i alla fall.
Publicerat Mars 16, 201115 yr Har en rejäl en som föll i vinter som jag ska ta tillvara när snön försvinner...
Publicerat Mars 16, 201115 yr Meier, skulle behöva en bit fin flamm björk. Kan det vara något du har? Är isåfall intresserad. mvh Kimmo
Publicerat Mars 16, 201115 yr Författare Njaeee, jag hade lagt undan en vedklabb som såg lovande ut men.... den råkade hamna i kaminen Ska se vad jag har i lådorna i alla fall! //Niclas
Publicerat Mars 16, 201115 yr Författare Den här stabbade vrilen hade nog passat? Desvärre krympte den (!) efter stabbning. I original var den ca 23-25mm tjock, men när de flesta kollapsade groparna var slipade så är den bara 19mm på tjockaste stället och ca 15-16mm på smalaste. Hade varit en rysare om stabbningen hade funkat... Hittade även en bit runnen björk men mönstret var rätt svagt vad jag kan se. //Niclas