Publicerat Mars 13, 201115 yr Hur stora djur vågar man avliva med ett salongs gevär. Nu pratar jag om ett direkt skott mot huvudet. Och det är inte frågan om jakt utan ren avlivning. Saken är den att en hund ska avlivas och jag vill inte använda 6,5-55 för det känns lite brutalt. Jag har enbart avlivat räv och grävling med 22:an. Eller ska jag ta 6,5 för att va säker på att hunden tas av dager. Och jag vill inte fråga ägaren vad den tycker.
Publicerat Mars 13, 201115 yr Med rätt ammunition så kan man avliva en tjur med .22LR. Är du det minsta osäker så ta 6.5x55... Fast är du riktigt osäker skall du nog hoppa över. Det sista man vill göra när man avlivar ett husdjur är att behöva ta om. Jag använder uteslutande hagel vid avlivning men jag har aldrig behövt tagit någon av mina egna hundar än... (och det ser jag verkligen inte fram emot) Han skall väl inte titta på hunden efteråt?
Publicerat Mars 13, 201115 yr 22:an funkar bra om det sitter där det ska. Annars är ju 6,5 x 55 med helmantel ett alternativ om du är osäker.(Tänk på kulfånget) Hagel använder jag inte till mina egna hundar och inte om djurägaren vill begrava djuret själv. Ha djuret bundet och ge några gobitar så det håller sig helt stilla när det är dags.
Publicerat Mars 13, 201115 yr Skulle aldrig använda kula till avlivning av en hund. Cal. 12 är efter veterinären det säkraste
Publicerat Mars 13, 201115 yr De största djur jag skjutit har varit med 22lr. Sköt en Charolaisko som vägde nästan 900 kilo på 15 meter en gång, men då har man små marginaler så det rekommenderas inte. Men för djur i grimma är det ett bra val. Dom gångerna jag fått det jobbiga uppdraget att avliva andras husdjur har jag valt hagel, en snabb och säker avlivning är att föredra före ett vackert resultat.
Publicerat Mars 13, 201115 yr Om du träffar där du ska tror jag inte det spelar nån roll om du har 22an eller 6,5an. Om du inte träffar där du ska så hjälper det nog inte att du har en 6,5a.
Publicerat Mars 13, 201115 yr Tagit bort några egna hundar samt några som tillhört andra. Det är det emotionellt svåraste jag någonsin gjort med vapen i handen Jag har använt 22lr för jag kan bara inte förlika mej med tanken på att plocka väck större delen av huvudet på min hund. Men det kräver verkligen att man känner sig trygg med det och vet vad man gör, vid minsta tvekan så är det veterinär som gäller. Sista jycken hade jag inga band till och tyckte det var en rätt ok lösning att ta väck, testade då 17 HMR och det fungerade utmärkt. Men bortsett från det så är nog lr det jag kommer att använda framledes. Som Wiz var inne på, minsta tvekan så låt bli. Man får bara inte misslyckas Mvh!
Publicerat Mars 13, 201115 yr 22lr fungerar som sagt bra till avlivning till även större djur men givetvis blir marginalen mindre. Jag använder hagel när man ska göra den sista färden med hundarna det känns säkrare för är nog jobbigt även med lyckade avslut vill inte ens tänka tanken på ett misslyckat
Publicerat Mars 13, 201115 yr Författare Som tur är i allt tragist så är det inte min hund, Problemet är att det är den första hunden jag avlivar. Kanske bättre att jag frågar någon annan. Men tack ändå för alla svar, Det funkar med 22:an om jag blir tvungen
Publicerat Mars 13, 201115 yr 22 magnum är ett säkert alternativ till hund/ko/gris. Förutsatt att man träffar rätt. Men till KATT!!!! Hagel och gärna 2 st snabba röda gyttorp på ca 13 meter är det bästa enligt mig!
Publicerat Mars 13, 201115 yr Vad gäller får så är det enligt Jordbruksverket tillåtet att avliva lamm och tackor (som ju kan väga uppåt 90 kg) med 22LR (ammo skall uppfylla klass 4). Baggar kräver klass 3. Så om det inte är en extremt stor hund skall det inte vara några problem. Givetvis huvudskott på nära håll som gäller.
Publicerat Mars 13, 201115 yr Författare Det är någon from av hålspets kula jag har till 22:an använder den ju mest till fällfångsten. Och på räv och grävling funkar den kulan fint. Jag har inte satt mig in i kulor till 22 long. men det får bli dom iaf.
Publicerat Mars 13, 201115 yr En tacka kreperar iaf utan prut med en 22lr. RWS High Velocity vet jag av egen erfarenhet.