Publicerat Mars 14, 201115 yr Blev uppringd vid 19,20 igår av en kille som förvarnat att han skulle sitta en stund. Hade varit sugga och 3-4 årsgrisar framme. Han sköt på en och allt kändes bra men den försvann. Han hade inte hittat någonting på skottplatsen. Killen är en mycket duktig skytt som skjuter en hel del åtelgrisar. När jag var på plats kollade vi upp skottplatsen en gång till. Med lite bättre lyse lyckades jag hitta några hårstrån med fett på. Men problemet är att han skjutit andra grisar där nyligen och att han även lagt ut lite slaktavfall där. Men tror nog att det vi hittade var spår efter en strykare. Enligt skytten så hade två grisar lämnat åteln norrut och de andra västerut. Tog och selade på Lina. Visade på henne på skottplatsen och där vi hittade håret. Hon tog ett spår norrut men det vinklade av västerut in i de andra. Gick tillbaka och tog om. Nu ville hon västerut så vi tog och släppte henne på det spåret. Gick i en båge åt nordväst. Så kom upptaget bara 250m bort. Verkade vara hela flocken. Flyttade knappt 100m åt sv med glesa skall sen vände det tillbaka förbi upptaget norrut. Sporadiska skall efter 200m så blir det stopp och hon skäller nån minut. Sen släpper hon och kommer tillbaka. Hon tog ett varv runt åtlen och gick sen över till att äta ben. Så vi traskade iväg längs spåren mot upptaget. Syntes ingenting som tydde på träff där vi gick. Så ser jag att hon är uppe där hon släppte. Blir 3-4 skalll till sen kommer hon tillbaka igen. Vi kom överens om att bryta här. Eftersom Lina ringa hela området så är jag rätt säker på att hela flocken följts åt. Lina har ju också den egenheten att hon knappt skäller frisk gris när det är mörkt. Däremot så hänger hon på kilometervis om hon känner att det är blod eller hon tror någon är skadad. I mina ögon kan det varit en strykare, men tycker vi då även borde hittat nån bloddroppe. Var ju snö på de flesta ställena. Så helt hundra är jag ju inte men jag tror faktiskt att det var en bom.