Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Funderingar på ny hund

Featured Replies

Publicerat

Jag är "brukshundsmänniska" men min rottweiler är pensionär (pga skada) efter en karriär som räddningshund och jag ska börja leta ny hund.

Eftersom jakt på räv och hare hägrar har jag sneglat åt stövarhållet, men på alla mina år på brukshundklubben har jag nog bara träffat på en knapp handfull stövare och aldrig haft någon på kurs, så jag vet egentligen inget om dem. Vi ser dem sällan på brukshundklubbarna (vi har iofs massor av labbar, golden, flattar, russlar etc så dem har jag en bra bild av, men sällan tex stövare, beagle, tjt och jämtar). Eftersom jag aldrig letat efter en jakthund så har dessa gått mig förbi.

Hur funkar stövare socialt? Hur är mentaliteten? Jag skulle ju vilja göra lite mer än ha den enbart som jakthund (brukset kanske inte funkar optimalt att kombinera med en räv/harpiskare, men lite på lydnadsplan kanske?)...

Publicerat

Stövare är nog genuint snälla hundar som har andra intressen i livet än att bråka med andra hundar. Många har också ett rejält mått av kan själv men kan funka fint i fritt följ inom 5 meters radie, sedan tar den okuvliga jaktlusten över och de drabbas av akut dålig hörsel... :P

Snart sagt ingen stövare har någonsin sålts som sällskapshund och aveln har alltid skett på jaktligt dugliga individer varför de flesta stövare idag är lika användbara så som det var tänkt, tvärt emot i stort sett hela spaniel och retrievergruppen.

Jag blir alldeles varm i kroppen när någon säger att de vill ha en stövare, hade gärna haft en egen men har aldrig haft tillräckligt med mark för det och inom kort kommer det vara en sällsynt ras i hela "mellersta förvaltningsområdet" då stövarjakt och vargar inte funkar alls. Kan inte annat än önska dig stort lycka till om du fastnar för en stövare, du kommer att bli en viktig förvaltare av en krympande hundgrupp.

Publicerat

Jag håller med föregående talare. Det är sällan dålig jaktlust i en stövare. Vad gäller det sociala så har jag 2 finnstövare. Sen har vi en labbe och kusinen kommer förbi med sin Jämte då och då och det har aldrig vart några problem. Dock kan dom härja tills man får ett vansinnesutbrott av att dom lever om :lol:

Alla 4 är hanhundar.

Däremot kan man inte förutsätta att dom är lugna bara för att dom fått motionera eller nå annat kul. Äldrestövarn gnäller som en galning efter att man varit ut på en 14km runda med skidorna så han fått dra. Fast husse brukar vara rätt slut dock... :huh:

Vandrande vålnader brukar jag kalla dom om kvällarna då de smygeromkring å snokar. Nyfiken som fan är dom åxå.

Vet inte om alla stövare är så men de 3 senaste är ganska lika i grunden. Vanliga hundar ;)

Publicerat
  • Författare

Stövare är nog genuint snälla hundar som har andra intressen i livet än att bråka med andra hundar. Många har också ett rejält mått av kan själv men kan funka fint i fritt följ inom 5 meters radie, sedan tar den okuvliga jaktlusten över och de drabbas av akut dålig hörsel... :P

Snart sagt ingen stövare har någonsin sålts som sällskapshund och aveln har alltid skett på jaktligt dugliga individer varför de flesta stövare idag är lika användbara så som det var tänkt, tvärt emot i stort sett hela spaniel och retrievergruppen.

Jag blir alldeles varm i kroppen när någon säger att de vill ha en stövare, hade gärna haft en egen men har aldrig haft tillräckligt med mark för det och inom kort kommer det vara en sällsynt ras i hela "mellersta förvaltningsområdet" då stövarjakt och vargar inte funkar alls. Kan inte annat än önska dig stort lycka till om du fastnar för en stövare, du kommer att bli en viktig förvaltare av en krympande hundgrupp.

Tack för svaren!

Akuta hörselproblem har många hundar, är bara avståndet till husse/matte tillräckligt stort är det inget ovanligt ;)

Själv har vi ca 100ha, och det är väl i minsta laget, men jag hoppas att ha tillgång till större marker genom jaktlag etc.

• 1 month later...
Publicerat

Hur funkar stövare socialt? Hur är mentaliteten? Jag skulle ju vilja göra lite mer än ha den enbart som jakthund (brukset kanske inte funkar optimalt att kombinera med en räv/harpiskare, men lite på lydnadsplan kanske?)...

Jag håller med övriga om att Stövare är mentalt stabila hundar och på det sättet utmärkta familjehundar. Att dom skulle vara svåra att få lydiga tror jag handlar mer om ägarna än om hundarna själva. Jag har sett åtskilliga stövare som är väl dresserade (det gäller dock inte mina egna :lol: ).

Att få dem riktigt duktiga i någon bruksgren är dock säkert mer utmanande än med många andra hundar. Stövarna har sin uppmärksamhet mot marken och mot dofter och de är inte naturligt "nyfikna" på vad ledaren gör så som många andra hundraser. Skall man jaga med dom så är det dessutom ett krav att man uppmuntrar självständighet. Är du van att jobba med hundar sedan tidigare kommer du säkert få en lydig stövare -men du kanske inte skall ha samma bruksambitioner som tidigare ;)

• 3 weeks later...
Publicerat

Det finns hundar och sedan finns det stövare.Mest eleganta jaktmaskinen som finns..Sedan att stövaren inte har jaktkort på dina 100h spelar väl mindre roll,min är mer utanför marken än innanför och så gerilla jaktmarker lägras ;)

Publicerat

Tack för svaren!

Akuta hörselproblem har många hundar, är bara avståndet till husse/matte tillräckligt stort är det inget ovanligt ;)

Själv har vi ca 100ha, och det är väl i minsta laget, men jag hoppas att ha tillgång till större marker genom jaktlag etc.

...prägla den på hare så räcker dina 100 ha gott, eller hur F_c :rolleyes:

Publicerat

...prägla den på hare så räcker dina 100 ha gott, eller hur F_c :rolleyes:

Visst!!!.... som harhund så räcker det med små marker.Men ska man jaga räv med en stövare så behöver man minst 200 ha ;)
Publicerat

Visst!!!.... som harhund så räcker det med små marker.Men ska man jaga räv med en stövare så behöver man minst 200 ha ;)

...har för mig att F_c jagar på 63 000 ha där uppe och ändå säger han att jakten mest går utanför marken. 200 ha verkar snålt sett i det perpektivet :P

Publicerat

...har för mig att F_c jagar på 63 000 ha där uppe och ändå säger han att jakten mest går utanför marken. 200 ha verkar snålt sett i det perpektivet :P

Skojja bara :rolleyes: klart nog behöver man x-antal 1000/ha då man ska jaga räv efektivt med en stövare. ;)
Publicerat

Jag är "brukshundsmänniska" men min rottweiler är pensionär (pga skada) efter en karriär som räddningshund och jag ska börja leta ny hund.

Eftersom jakt på räv och hare hägrar har jag sneglat åt stövarhållet, men på alla mina år på brukshundklubben har jag nog bara träffat på en knapp handfull stövare och aldrig haft någon på kurs, så jag vet egentligen inget om dem. Vi ser dem sällan på brukshundklubbarna (vi har iofs massor av labbar, golden, flattar, russlar etc så dem har jag en bra bild av, men sällan tex stövare, beagle, tjt och jämtar). Eftersom jag aldrig letat efter en jakthund så har dessa gått mig förbi.

Stövaren kräver enligt min mening ganska stora marker,åtminstone 1000ha o är väl no mestadels en jaktmaskin o inte nån trevlig sällskapshund.

Mentaliteten på stövaren är om man ska vara ärlig inte den bästa många individer är ganska skygga o avaktande mot främmande mäniskor(framför allt finnstövare) ,dock mycket ovanligt med agresivitet.

Lydnad går att få med alla raser även stövare med olika mängd träning de stövare som får tillräckligt med jakt brukar vara ganska enkelt att få att lyssna på ägaren.(fin slogan foxkiller)

Publicerat

Du glömde en nolla :ph34r:

Ja har man några gånger per säsong stövaren går över 3-4 timmar innan upptag skulle man vara omtyckt,men är det tjockt med djur men tror nolla till så är man hemma..

• 2 weeks later...
Publicerat

Stövare är intensiva varelser! Har själv en hamilton tik.

Gammalt så ansågs det att en stövare var en enmans hund och lite små elak. Och skulle vara så för att kunna jaga.

Idag med rätt sociala uppfostran så är det väldigt sociala hundar men med en stor lust till jakt. Därav anledningen att det inte finns stövare innom bruks.

Har inga erfarenheter av jaktidioter även om dom förekommer innom stövar skrået.

Dom är rätt självständiga utanför koppel avstånd.

100ha känns trångt för en stövare. Både hare och rävdrev kommer då garanterat att tillbringa mer tid utanför området än innanför.

Publicerat
  • Författare

Stövare är intensiva varelser! Har själv en hamilton tik.

Gammalt så ansågs det att en stövare var en enmans hund och lite små elak. Och skulle vara så för att kunna jaga.

Idag med rätt sociala uppfostran så är det väldigt sociala hundar men med en stor lust till jakt. Därav anledningen att det inte finns stövare innom bruks.

Har inga erfarenheter av jaktidioter även om dom förekommer innom stövar skrået.

Dom är rätt självständiga utanför koppel avstånd.

100ha känns trångt för en stövare. Både hare och rävdrev kommer då garanterat att tillbringa mer tid utanför området än innanför.

Jag har insett att det inte blir en stövare, jag vill ha något som arbetar närmare så jag bestämde mig för att göra ett lappkast och titta i en helt annan riktning, jaktspringer.