Publicerat Mars 15, 201115 yr Tänkte börja och ladda lite själv och skall snart införskaffa utrustning till detta. Det känns som jag är lite udda då jag tänkt att ladda 30.06 men så är tanken, då jag trivs med kalibern. Men en fråga angående hylsor finns det bättre och sämre hylsor (S&B går bort från början)? Jag sorterade mina hylsor i helgen och jag hade 50 Lapua , 43 Norma och 100 Remington alla skjutna 1 gång i min bössa Skillnaden jag såg var att Lapua var 0,2 mm kortare och lite mindre kring hylsbotten. mvh Christer
Publicerat Mars 15, 201115 yr Christer- kvalitetsmässigt är lapua o Norma på topp sen är det nedåt därifrån, (Sako o RWS är också med här men det frågade du inte om) Lapua är de hylsor som tål mest stryk, dvs busladdningar, antal omladdningar mm innan de ger upp, det är dock inte säkert men troligt att de ger bäst precision i ditt vapen, norma är som vaniljglass, fungerar, inga bekymmer kan ibland tom har bättre dimensioner än Lapua men är inte av samma metall kvalité, Win/Rem/hornady går bra att ladda o skjuta med men de har inte samma kvalité. Om jag får föreslå något, börja att ladda med Norma hylsorna och sen kan du ha jaktladdningar i Lapua och tränings i Norma så håller du ordning på dem, för älgbanan duger Rem bra och då gör det inget om en går förlorad på golvet av skjutbåset. /Christian
Publicerat Mars 15, 201115 yr i 30-06 tycker jag att normas hylsor är lika bra som lapua, remington vet jag inget om men litar mer på norma och lapua.
Publicerat Mars 15, 201115 yr Författare Tackar för denna som vanligt eminenta informationen av er där ute i cyberrymben. Jag får köpa lite Laupa Trainer till försäsongens skjutningar så jag har, och sen har jag Ca 100 remington övning. Så i år räcker det men det ska bli skoj att testa själv och se resultatet. Jag önskar även förslag på kulor till att ladda. Önskan är att ha en kula när jag går med hund på älg, gris och rådjur, (idag 13g Mega = bra) samt en mer flackskjutande kula till bana och räv om det funkar. (ingen långskjutare max 150) Jag är nämligen lite konservativ när det gäller bössa så jag byter bara kikare och ammunition och så hoppas jag att det kan funka med olika ammo. Jag reser en del i mitt arbete och åker med jämna mellan förbi Staffans och var inne där förra svängen och han hade förslag på vilka kulor men kommer inte ihåg vad han sa. Men enligt han ska det fungera som jag tänkt. mvh Christer
Publicerat Mars 19, 201115 yr SKILLNAD PÅ NORMA OCH LAPUA HYLSOR ÄR LITEN, LAPUA HAR LITE HÅRDARE HYLSOR, MEN VIKTIGAST AV ALLT BLANDA INTE HYLSORNA, HÅLL DIG TILL 1 SORT,
Publicerat Mars 20, 201115 yr Kvalitetsmässigt finns ingen skillknad mellan Norma och lapua,även Sako har mycket bra hylsor. Värt att veta är att Norma har större innervolym(H2o) gentemot Lapua. Mao använd inte Normas maxladdningar i lapuahylsor då trycket kan bli för högt. /Mike