Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Rävjakt på årsunge hela året?

Featured Replies

Publicerat

Ja, nu en fråga. Får man verkligen jaga Årsunge på Räv hela året runt? Alltså även tiden mellan 1 April och 1 Augusti? Tittar man på jakttiderna så fattar inte jag vad som menas med det som står! Någon kan väl förklara för mig vad som menas. I Dalarnas län kanske ska tilläggas!!

Publicerat

Du får skyddsjaga årsunge under tiden 1 juli - 30 juni.

Om det behövs för att tillgodose viltvården.

Vad är det du inte förstår i den texten?

Vuxna rävar är fredade för att inte skjutas under yngelperioden, eller när de har ungar som är beroende av dem, och det kan vara svårt att se skillnad på en vuxen räv om det är en tik eller hane.

Det kan iofs vara svårt att se skillnad på en ungräv från förra årets kull och en vuxen räv också, men kännar man sig osäker är det ju bara att låta bli att skjuta för att inte göra sig skyldig till ett jaktbrott.....

Publicerat

Är inte en årsunge en räv som är född samma år som den skjuts? Alltså just nu då född 2011 och därmed inte förra årets rävar. Vill minnas att vi disskuterade detta förra året också så borde finnas en tråd om det.

Publicerat
  • Författare

Så jag får alltså jaga årsunge i t.ex. Juni då? Om jag anser att det tillgodoser viltvården?

Publicerat

Ja om dom lämnat grytet då så. Det svåra är ju just tiden från 15 mars - årets ungar kryper ur grytet vilket brukar ske frammåt Juli här iallafall.

Publicerat

.

Redigerad med Foffe

Publicerat

Så jag får alltså jaga årsunge i t.ex. Juni då? Om jag anser att det tillgodoser viltvården?

Japp. Förmodligen så gör man även skillnad, då en rävkull i snitt äter ett ton bytesdjur.

Publicerat

Årsunge är en benämning som menas djur som i nuläget är födda år 2011, inte förra årets ungar. Självklart tillgodoser detta viltvården mycket med tanke på att de äter ca 1 ton bytesdjur/kull, det blir många rådjur och fåglar!

Mvh

• 2 weeks later...
Publicerat

Ja, nu en fråga. Får man verkligen jaga Årsunge på Räv hela året runt? Alltså även tiden mellan 1 April och 1 Augusti? Tittar man på jakttiderna så fattar inte jag vad som menas med det som står! Någon kan väl förklara för mig vad som menas. I Dalarnas län kanske ska tilläggas!!

Vadå får?

Det är varje jägares skyldighet att även använda 1/4 - 31/7 med att skydsjaga

årsunge på räv.

Varje rävkull äter ca 1000kg bytesdjur under ett år.

sen givetvis efter den 1/8 jaga alla rävar.

kan man jaga "bytesdjur/gräsätare" kan man även jaga "Predatorer/köttätar"

Lycka till på vår/sommar jakten

Jimmy

Publicerat

Det är varje jägares skyldighet att även använda 1/4 - 31/7 med att skydsjaga

årsunge på räv.

Jimmy

Skyldighet vet jag inte om jag håller med om ! Snarare upp till var och en om man vill "ploppa" nyfödda ungar som ser dagen ljus för första gången.

Nej tack för mig! Men när de börjar besöka vallarna då börjar jag skjuta på dem.

/mvh.

Publicerat

Det bästa är ju om de knappt hinner se dagens ljus.

Räv är det bara att jaga hårt, så hårt det bara går. Man kan ändå inte utrota stammen.

Räven är vacker, räven ska finnas men den tål ett otroligt jakttryck så jaga på - med gott samvete dessutom

Publicerat

De som vill ta dem innan de sett dagen ljus, helt okej för det är ju laglit.

Men fatta att det kanske finns sånna som tycker att det är oetiskt.

Själv tycker jag att det är lagom å ta dem när de börjar utvidga sina vyer och hittar till närmsta gärde. (men upp till var och en)

Sen att man kan hålla ett extremt jakttryck på dem vet jag. Säkert bättre än de flesta som bara snackar å knappt skjuter nån räv.

Jag försöker att nytja varje skottchans jag får på räv under mina jakter och det blir ju några stycken varje år.

Det jag märkt av att ett tresiffrigt antal rävar fallit på min lilla mark under några år är att hararna och mårdarna ökat men rådjurs stammen är konstant.

Man blev väll bortskämd med början på 90-talets överkraftiga rådjursstamm och vill väll lite ironiskt se över 30 rådjur på 3hektar gärde igen.

Men jag får väll nöja mig med de 10 som finns där nu för tiden.

Föresten: sköt en rävunge för några år sen lite snet framifrån så den blev i princip helt öppnad. Ännu mer förvånad blev jag när jag såg att hela magsäcken va fylld med krusbär !!?? :blink:

/mvh !!

Publicerat

Det verkar finnas två tolkningar på denna fråga. De som menar att en årsunge är upp till 12månaders ålder eller fått sin första kull, eller så går man efter kalenderåret, dvs. rävar blir vuxna den 31 december kl. 00:00. Den förstnämnda tolkningen gör det möjligt att jaga räv även efter ordinarie jakttidens slut tills den nya generationens rävvalpar lämnar grytet. Den senare medgör att jaga årsunge från att de lämnat lyan tills den ordinarie jakttiden börjar (sen är ju alla rävar tillåtna).

Jag tycker det är solklart att man går efter det förstnämnda, en årsunge är just en årsunge, dvs. upp till ett år precis samma som vildsvinens årsungar. Det som kan vara problematiskt är att skilja en årsunge från en vuxen räv efter 31 Mars.

//

Gabbe

Publicerat

Det bästa är ju om de knappt hinner se dagens ljus.

Räv är det bara att jaga hårt, så hårt det bara går. Man kan ändå inte utrota stammen.

Räven är vacker, räven ska finnas men den tål ett otroligt jakttryck så jaga på - med gott samvete dessutom

Så sant, så sant.

Det är bara undanflykter att inte skjuta räv, dessutom e av dom (vuxna rävar) bland det svåraste vilten att jaga.

kanske därför många är skeptiska til att jaga dessa, klarar inte?

11st på 90ha i år. 0 på åtel och 0 i gryt = alla på vak/pursh/lock.

Dessutom ruskigt spännande, jobba på!

/Jimmy

Publicerat

I fjällen är det bra att jaga årsungar av räv för att rädda fjällräven, all rävjakt i fjällen är bra för fjällrävens bevarande.