Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vilket träslag ?

Featured Replies

Publicerat

Tog en runda på ett loppis idag som jag inte normalt gör ofta, jag hittade en träbit med en medalj fastlimmad på och tyckte träet såg trevligt ut till skalor på knivprojekt. Biten är tung och mycket hård, sågade av en bit och det var fullt sjå med en Japansk såg (vass),snittytan luktar faktiskt kola godis. Ytan som jag fotade har jag slipat men inte oljat så det är riktigt mörkt trä, berätta vad det är för trä.

post-7567-0-99518800-1300209090_thumb.jp

post-7567-0-20042800-1300209115_thumb.jp

Publicerat

Tog en runda på ett loppis idag som jag inte normalt gör ofta, jag hittade en träbit med en medalj fastlimmad på och tyckte träet såg trevligt ut till skalor på knivprojekt. Biten är tung och mycket hård, sågade av en bit och det var fullt sjå med en Japansk såg (vass),snittytan luktar faktiskt kola godis. Ytan som jag fotade har jag slipat men inte oljat så det är riktigt mörkt trä, berätta vad det är för trä.

jag skulle kunna tänka mig att det skulle kunna vara Camel Thorn wood från afrika.

Publicerat

kan vara rosewood.ådrad jakaranda ?

Publicerat

Vi kan i alla fall utesluta fur och björk.... :rolleyes::D

Publicerat

kan vara rosewood.ådrad jakaranda ?

Jag har varit inne på samma spår som du Kimmo. Har ett liknande trästycke liggande hemma som jag fått tag på efter en gammal klockmakare. Ser exakt likadant ut och luktar som du säger Shamani mycket speciellt när man putsar det.

Publicerat

Jag har varit inne på samma spår som du Kimmo. Har ett liknande trästycke liggande hemma som jag fått tag på efter en gammal klockmakare. Ser exakt likadant ut och luktar som du säger Shamani mycket speciellt när man putsar det.

Nu blandar du nog ihop saker... jag har bara sagt att vi kan utesluta fur och björk... Lätt hänt. ;)

Publicerat

Nu blandar du nog ihop saker... jag har bara sagt att vi kan utesluta fur och björk... Lätt hänt. ;)

Ja, ja. fel person men rätt i sak... Förvirrat! har ju så jääävla mycket och tänka på. Det är därför jag har tid och sitta här och hänga på forum :D

Publicerat

Ja, ja. fel person men rätt i sak... Förvirrat! har ju så jääävla mycket och tänka på. Det är därför jag har tid och sitta här och hänga på forum :D

Alltid trevligt när någon skänker en en tanke. :)

Publicerat

Tjenare Puukare :). Kul å se dej här.

Jag håller på Rio Jakaranda oxå.

Seved

Publicerat

Hej.

Om det är rio jakaranda så var riktigt noga med att ha ett bra andnings skydd när du jobbar med det. Inte bra att inandas...

Publicerat
  • Författare

Tack för tipsen, jo Kimmo viktigt att hålla nosen i skick. Seved man finns lite överallt ibland :D

Publicerat

Japp det är absolut bäst att ha andnings skydd till rio jakaranda.

Här är en jag gjort av svartek och rio jakaranda.

http://www.sevedsknivar.se/ImageViewer.ashx?id=16&size=2

Seved

Det var en läcker kniv och lika läcker slida! Varför är jag inte förvånad? :rolleyes:

Publicerat

Det var en läcker kniv och lika läcker slida! Varför är jag inte förvånad? :rolleyes:

Tackar, tackar :D. Ja den vart riktigt bra. Slidan tog ett tag å göra faktiskt. Det var den första jag gjorde sådant randigt mönster på. Det blev lite roligt tycker jag. Och skärningen blev rätt bra tycker jag. Det var länge sen jag gjorde. Det får jag nog göra snart igen.

Ha ha frugan kom ut i köket o undrade va fn jag gjorde. Jag spelade headlesscross skivan, med Blacksabbath, he he ganska högt, o så satt jag djupt förskunken över slidan å skar. :lol::wacko:

Seved

Publicerat

Tackar, tackar :D. Ja den vart riktigt bra. Slidan tog ett tag å göra faktiskt. Det var den första jag gjorde sådant randigt mönster på. Det blev lite roligt tycker jag. Och skärningen blev rätt bra tycker jag. Det var länge sen jag gjorde. Det får jag nog göra snart igen.

Ha ha frugan kom ut i köket o undrade va fn jag gjorde. Jag spelade headlesscross skivan, med Blacksabbath, he he ganska högt, o så satt jag djupt förskunken över slidan å skar. :lol::wacko:

Seved

Gick det åt mycket plaster?

Publicerat

Gick det åt mycket plaster?

Nej faktiskt inte då. Men idag hade jag behövt :D . Va fn jag skar mej på ryggen på ett blad jag slipade :lol::o . Det trodde jag inte var möjligt. :lol: Men jag klarar det mesta.

Seved

Publicerat

Nej faktiskt inte då. Men idag hade jag behövt :D . Va fn jag skar mej på ryggen på ett blad jag slipade :lol::o . Det trodde jag inte var möjligt. :lol: Men jag klarar det mesta.

Seved

Klant... ;)

Publicerat

Klant... ;)

He he ja så kan man ju oxå utryckka det :D:lol: . Händig man klarar sej själv. :lol:

Seved

Publicerat
  • Författare

Eller jobba på egen hand. :D