Publicerat Mars 15, 201115 yr En vx-I, 3-9x50. Är det någonting att satsa på för en som inte har råd att lägga ut mer än så för en ny glugg?
Publicerat Mars 15, 201115 yr Tycker jag absolut! Bra allroundsikte som funkar till det mesta om man inte kräver belyst.
Publicerat Mars 15, 201115 yr Författare Blir lite fågel, rå, räv, bäver. Så lite allround. Kan tillägga att det ska sitta på min vixen.
Publicerat Mars 15, 201115 yr Blir lite fågel, rå, räv, bäver. Så lite allround. Kan tillägga att det ska sitta på min vixen. Då tror jag att du inte blir för missnöjd med en Leupold 3-9x50. Dock så är det ju ingen höjdare om du skall vakjaga räv på barmark osv. Mvh
Publicerat Mars 15, 201115 yr Prisvärd tycker jag givetvis inget under i dåligt ljus men väl fungerande och med super garanti.
Publicerat Mars 16, 201115 yr Jag skulle vilja säga: Det beror på priset !! Trots den fantastiska garantin och den (vanligtvis) helgjutna mekaniken hos Leupold´s produkter så finns det en svag punkt; optiken. Nu har jag inte sett igenom de nya VX-I men de gamla var inte bra optiskt, Leupold har nu rotat om bland serierna (och tagit teknik från högre serier in i lägre, om det gäller även optiken vet jag ej) Det finns några kikarsikten som jag hellre skulle satsat på om jag var i "budgetläge": Bushnell Elite 3200 Burris Fullfield II Ovan är några exempel, för ca. 4000:- som ett nytt VX-I kostar i Sverige får du ett bra kikarsikte om du kollar "på andra sidan pölen" Raggarö
Publicerat Mars 16, 201115 yr Vet inte annat än vad jag läst om VX-I, den verkar vara ett bra budgetalternativ. Men titta på Redfield Revolution, troligen optiskt likvärdigt, men billigare. De görs också av Leupold. Med samma garantier. Kolla på onlinebutiken hos www.fritidvildmarksliv.se , då kan du fynda du får nämligen 20% rabatt via ett presentkort, men handla före 20 mars. Köpte själv en Leupold VX-II 1-4x20 med 4:ans riktmedel, efter rabatten 3200 kr. Bra pris tycker jag. Och den absolut senaste=nyaste modellen. Borde få den dom närmaste dagarna.
Publicerat Mars 16, 201115 yr Jag hade tidigare en VX-I 2-7x33 på en kombi och den var helt OK för pengarna, faktiskt riktigt klar och fin. Den är numera ersatt med en VX-III 2,5-8x36 och visst är det skillnad mellan VXI,II och III men den är inte enorm. Kan även nämna att jag även har en gammal VX-II 3-9x40 på älg-bössan som funkar utmarkt (beg. köp för 2000kr) Kikaren som du nämner är ingen vidare vakkikare trots det större objektivet. Då är ex.vis en beg. Meopta 3-12x50 ett bättre alternativ, en hyfsat ljusstark kikare för små pengar.
Publicerat Mars 17, 201115 yr Det är ett helt ok sikte! Jag har vakjagat med mitt och kunnat jämföra det med ett nyinköpt Zeiss av den lite billigare sorten även det 3-9x50 skillnaden var knappt märkbar, faktiskt så såg jag bättre i mitt eget , men det var nog på grund av att krysset inte var ivägen lika mycket . utöver det har jag egentligen inte så mycket annat av kvalitetsoptik att jämföra med.
Publicerat Mars 17, 201115 yr Det är ett helt ok sikte! Jag har vakjagat med mitt och kunnat jämföra det med ett nyinköpt Zeiss av den lite billigare sorten även det 3-9x50 skillnaden var knappt märkbar, faktiskt så såg jag bättre i mitt eget , men det var nog på grund av att krysset inte var ivägen lika mycket . utöver det har jag egentligen inte så mycket annat av kvalitetsoptik att jämföra med. har ett leopold från 70 talet på min ena studsare som jag tror är 2,5x8x40 och jag är faktiskt ganska nöjd med det är ingen optik expert har vakat en hel del räv nu i vinter och inga problem med siktet då har i och för sig vartit snö men så dåligt är det inte tycker inte jag har en andra studsare som jag funderar på att sätta ett nytt sikte på och det lutar åt det nya belysta leopolden som jag tycker verkar vara grymt prisvärt