Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Första bågen

Featured Replies

Publicerat

Hej!

För 6 mån sedan visste jag knappt vad bågjakt var. Möjligen att det va ett fenomen som bara extrema jägare i USA höll på med. Hade faktiskt knappt reflekterat över forumet bågjakt här på jaktsidan... men så fel man kunde ha! Nu är jag TOTALT såld! Det är faktiskt i princip det enda som kretsar uppe i skallen.

Har gått med i bågjägareförbundet och följer debatten ang jaktens vara eller icke vara i Svea rke hela tiden.

Än äger jag ingen båge men inom en snar framtid hoppas jag. Har ingen erfarenhet av bågskytte heller för den delen. Nu till frågorna..

Är hoyt maxxis 31 ett bra val av båge? Har förstått att hoyt är populärt bland jägare. Vilket sikte ska man satsa på? Vad har ni för grejer?

Ursäkta om jag blev långrandig. Blev så exalterad!

Tack för ett jättebra forum med massor av proffsiga medmänniskor!

//Jonas

Publicerat

hei og velkommen.

hoyt maxxis 31 er absolut et bra val av båge.

selv så har jeg Hoyt, og vil absolut anbefale det...

"get serious, get Hoyt" som de sier ^_^

men som du sikkert har lest her på forumet, så er det flere gode produsenter å velge mellom.

andre gode er f.eks. APA, PSE, Bear, Oneida.

noe av det som är viktig er at du ikke går for en båge som är för tung i dragvikt för deg, og at du får en båge med riktig draglängd.

närmaste bågklubben eller butiken kan hjelpe deg med det.

et viktig tips som gutta her på siden presiserer ganske ofte er at du bör holde deg til de seriöse handlarna her i Sverige. det gjör ting sikrere og lettere for deg.

gå inn på "kjöp og sälj" her på bågjaktsforumet og så på "säljes"

der har JS gjort en oversikt over butikker, der finner du også en liten guide av Roger

om bågkjöp.

det er mange gode sikter, men det tipset jeg fikk var å gå for et med få siktpinnar.

ett faktisk...

truglo range rover 1-pin.

det angrer jeg ikke på.

jeg har brukt ett med 4 pinnar när jeg skyter 3D, men nå bruker jeg bare det med en pinne.

selv så vil jeg anbefale trufire release. men her finnes det også mange gode merker på markedet. truball er også anbefalt av mange.

om du leser litt rund på de forskjellige trådene her på forumet, så får du svar på de fleste sp.mål.

jeg vil anbefale deg å lese bl.a.

"jag vil bli bågjägare" under tråden utrustning och teknik.

och Roger Pettersson sin blog och guide:

http://aba.ax/WP/

er det noe du ikke finner svar på, så er det nok av gode og kvalifiserte karer her på forumet som sikkert hjelper deg.

Publicerat
  • Författare

Tack så mycket för tipsen! :-)

Publicerat

ja det är ett riktigt sankträsk man hamnar i om man börjar med bågjakt.. se själv på oss galningar på forumet ;)

ett riktigt njutbart beroende!

Publicerat

Hej!

För 6 mån sedan visste jag knappt vad bågjakt var. Möjligen att det va ett fenomen som bara extrema jägare i USA höll på med. Hade faktiskt knappt reflekterat över forumet bågjakt här på jaktsidan... men så fel man kunde ha! Nu är jag TOTALT såld! Det är faktiskt i princip det enda som kretsar uppe i skallen.

Har gått med i bågjägareförbundet och följer debatten ang jaktens vara eller icke vara i Svea rke hela tiden.

Än äger jag ingen båge men inom en snar framtid hoppas jag. Har ingen erfarenhet av bågskytte heller för den delen. Nu till frågorna..

Är hoyt maxxis 31 ett bra val av båge? Har förstått att hoyt är populärt bland jägare. Vilket sikte ska man satsa på? Vad har ni för grejer?

Ursäkta om jag blev långrandig. Blev så exalterad!

Tack för ett jättebra forum med massor av proffsiga medmänniskor!

//Jonas

Om du har tänkt ägna dig åt bågjakt i framtiden så ska du se till att utrusta din båge för jakt och inte tävling. Tavel och 3D skyttar har många gånger utrustat sin båge med för bågjakt direkt olämpliga prylar.

Det är lätt hänt att en nybörjare halkar in på det om man blir hänvisad till råd från en vanlig bågskytteklubb.

Nu har ju du inte mer än 8 mil hem till mig. Så du har lite tur! :lol:

Välkommen in i detta galna sällskap!

Publicerat

Om du har tänkt ägna dig åt bågjakt i framtiden så ska du se till att utrusta din båge för jakt och inte tävling. Tavel och 3D skyttar har många gånger utrustat sin båge med för bågjakt direkt olämpliga prylar.

Det är lätt hänt att en nybörjare halkar in på det om man blir hänvisad till råd från en vanlig bågskytteklubb.

Nu har ju du inte mer än 8 mil hem till mig. Så du har lite tur! :lol:

Välkommen in i detta galna sällskap!

O vem fan vill åka till Årsunda!!

Publicerat

O vem fan vill åka till Årsunda!!

Det vill väl alla normala människor! :lol:

• 3 weeks later...
Publicerat

Haha, rackarns, jag som inte är det minsta normal :D