Publicerat Mars 17, 201115 yr Hej alla jägare. Här är en ny modell jag gjorde. En fulltångare jag ville ha skaftet händigt att hantera för att ha i olika positioner när man jobbar med kniven. Flår osv.... Gjorde bladet av en gammal hederlig sandvik hss stål jag fått en gång för länge sedan. jävlar vad det var hårt att jobba i o tog en hel dag att bara forma fram bladet, ligger nog på en ca 62 hrc. Bladet är bara ca 8.8 cm långt o hela kniven ca 18.5 cm. Skaftet gjorde jag av dessert ironwood first class kvalitet o tre mässing pinns. Vad tycker ni? mvh Kimmo Lilja
Publicerat Mars 17, 201115 yr Nu ska jag ta mig friheten att blanda in ett ord från växtriket... Vilket FETBLAD! Jisses amalia! På den översta bilden ser den (f'låt mig) löjlig ut... men den växer till sig rejält på den nedre. Udda kniv (för mig i a f). Snyggt arbete som vanligt, men jag vet inte om jag gillar den i övrigt... Det är en sån där kniv som är både och på nå't sätt. fast jag tror den hamnar på plus-sidan, den med.
Publicerat Mars 17, 201115 yr Lägg på ett par, tre fyra cm och jag skulle vilja ha den, som den är nu är den lite nätt för mig, ser framför mig att den där kniven skulle vara grymt bra till att flå med. Just det, mycket trevlig design /Christian
Publicerat Mars 17, 201115 yr Författare Tackar. Jag kan lägga på ett par centimeter i beskrivningen heh heh.. skojar.
Publicerat Mars 17, 201115 yr Jag tänker omedelbart på mitt kök, en rejäl skärbräda och en massa grönsaker. Ungefär sådär tycker jag att en mindre grönsakskniv skall ut, där bladhöjden gör att man får plats med knogarna när man arbetar mot skärbrädan. Hade jag inte redan haft ett batteri med uppskattningsvis 20 köksknivar av högre kvalitet än min plånbok tycker om hade jag nog slagit till...
Publicerat Mars 17, 201115 yr Jag tänker omedelbart på mitt kök, en rejäl skärbräda och en massa grönsaker. Ungefär sådär tycker jag att en mindre grönsakskniv skall ut, där bladhöjden gör att man får plats med knogarna när man arbetar mot skärbrädan. Hade jag inte redan haft ett batteri med uppskattningsvis 20 köksknivar av högre kvalitet än min plånbok tycker om hade jag nog slagit till... Jag har ett blad i min låda som är väldigt likt ditt i form och storlek. Ett blad som jag smidde just för att få till en grönsakskniv. Men det har sticktånge...
Publicerat Mars 17, 201115 yr Författare Hej Kan nog tänka miga att den funkar bra i köket också. Då får du göra en kniv av bladet o visa oss här på forumet. Kul.
Publicerat Mars 17, 201115 yr Fin anliggningsegg på bladet, bra höjd från egg till skaftets underdel, fin desert. Fast bladet är förhållandevis kort känns designen genomtänkt och jag inbillar mig att den kommer att fungera lika bra till jakt som matberedning. Snyggt jobbat! Mvh / Karl-Erik
Publicerat Mars 17, 201115 yr Jag gillar blad konturen skarpt. Påminner om en Bowie tycker jag. O jäkligt fint skaft. Seved
Publicerat Mars 17, 201115 yr Tjena Kimmo jäkla fin träbit gillar modellen du fått fram kanon fint jobb du gjort /Jocke
Publicerat Mars 18, 201115 yr Författare Tackar mina vänner. Jääklar vad snö det har kommit inatt. bläää Hoppas skiten smälter bort fort som fa--n då det är våren vi ska ha nu.
Publicerat Mars 18, 201115 yr Författare Här är nu slidan färdig. Gjorde som jag brukat med lite antikt utseende. Nu är det bara att hitta ett nytt hem till den :-) mvh Kimmo Lilja
Publicerat Mars 18, 201115 yr Jag är förtjust i såna där raka bukar på handtaget (särskilt med lite mandelform på tvärsnittet av handtaget).
Publicerat Mars 18, 201115 yr Mycket ,mycket fint hantverk som vanligt. Skicka lite av ditt handalag via mejl till mej, tack på förhand.
Publicerat Mars 18, 201115 yr Författare Tackar :-) Visst gör de det Lasse. Perfekt diameter på dem o stort tack till dig :-)
Publicerat Mars 18, 201115 yr Har inte hunnit kommentera denna kniven innan men den är sjukt läcker Gillar det lite Bowie-liknande bladet men med det mer runda skaftet som påminner mer om en asiatisk kökskniv. Sliran gör sedan pricken över i på paketet helt klart! Som jag har sagt förut, tack för all inspiration som får oss andra knivfumlare att sträva framåt!
Publicerat Mars 18, 201115 yr Författare Tack själva o speciellt dig Wizard som har orken att ordna med den här hantverks tråden. Du är guld värd. Trevlig helg alla jakt snackare. mvh Kimmo