Publicerat Mars 17, 201115 yr Forumister, kända, kära och alla andra, att bygga sitt eget vapen, som ett projekt är en väg kantad av upptäckarglädje, frustrationer, beslutsångest (fråga Mike) och rena resursfrågor, sen måste man då komma överens med en smed du väljer, med lite tur/eftertanke har du valt en som klarar av att bygga din pang, på tid och efter din spec, men livet är sällan perfekt och så är det med projekt också. Här är dock en förebild, en amerikansk byggar som har förstått vad det handlar om, Här finner man mannen som har kommit på lösningen samt att detta är hans sätt att lösa bekymren dvs man kan i sitt eget hem, utan att störa smeden titta på byggets progress och under hand försäkra sig om att den idé man har verkligen blir av och inget annat. Det är synnerligen dyrt och besvärligt att börja backa bandet om kunden önskade en 26 tums pipa och man står med en 20 tums blank att montera, exempelvis. Nåja jag tyckte att det var smart och ett trevligt sätt att uppdatera kunder på ett projekts förlopp. /Chris
Publicerat Mars 17, 201115 yr Inte för att jag kan se något, kommer bara till en loggin ruta men jag kan tänka mig vad det handlar om. Smart sett att utnyttja tekniken. //
Publicerat Mars 17, 201115 yr Författare persk, nåja, så går det när man vill länka in på andra platser, För dem som kan läsa, dvs inte jag då, så är det en plats (länk o sida) där ett bygges progress och spec är angiven, specen kan inte du ändra men väl smeden, man följer helt enkelt med i bilder o text hur arbetet har gått till och fortlöper på just din rigg. I like. /Christian
Publicerat Mars 17, 201115 yr Visst ser det trevligt ut att uppdatera kunden hela tiden men kräver en del tid som jag tycker han skulle använda till att bygga färdigt istället Visst har jag förståelse att man gärna vill se bilder från bygget men även förståelse för smeder för det finns verkligen massa struliga beställare. Däremot borde smeden lägga någon timme på att diskutera igenom bygget med beställaren innan man bestämmer sig det tror jag både beställare och smed skulle tjäna på.
Publicerat Mars 17, 201115 yr Författare Visst ser det trevligt ut att uppdatera kunden hela tiden men kräver en del tid som jag tycker han skulle använda till att bygga färdigt istället Visst har jag förståelse att man gärna vill se bilder från bygget men även förståelse för smeder för det finns verkligen massa struliga beställare. Däremot borde smeden lägga någon timme på att diskutera igenom bygget med beställaren innan man bestämmer sig det tror jag både beställare och smed skulle tjäna på. Lars- om man bara tror att det handlar om att 1 det tar tid 2 "jag vill se bilder" så anser jag att man har helt förfelat vad det handlar om, att bygga en pang kostar, ja det kostar rejält med pengar och då handlar det om att såväl smed som du kan vara överens om att tillverkningen är garanterad/verifierad. Men visst det går att köra stenåldersmetoden också o bara "hoppes o vänte" på att smeden skall bli klar o ringa honom en gång i månaden efter det datum han angett som ett inledande slutdatum, för egen del anser jag nog att detta är bra mycket mer kundvård. Alla är vi olika och de flesta smeder klarar av detta ändå, men jag ser det också som en garanti mot veliga kunder som skall plottra i ett bygge, nåja. /Christian
Publicerat Mars 17, 201115 yr Ett enkelt sätt är väl ändå att uppdatera en projekttråd på lämpligt forum under arbetets gång. Där har man både text och bilder att följa vilket eliminerar eventuella snedsteg från både smed och kund.
Publicerat Mars 17, 201115 yr Lars- om man bara tror att det handlar om att 1 det tar tid 2 "jag vill se bilder" så anser jag att man har helt förfelat vad det handlar om, att bygga en pang kostar, ja det kostar rejält med pengar och då handlar det om att såväl smed som du kan vara överens om att tillverkningen är garanterad/verifierad. Men visst det går att köra stenåldersmetoden också o bara "hoppes o vänte" på att smeden skall bli klar o ringa honom en gång i månaden efter det datum han angett som ett inledande slutdatum, för egen del anser jag nog att detta är bra mycket mer kundvård. Alla är vi olika och de flesta smeder klarar av detta ändå, men jag ser det också som en garanti mot veliga kunder som skall plottra i ett bygge, nåja. /Christian Visst ser att mitt svar blev lite trist skyller som vanligt på klinik-svenskan Är helt överens med dig att det finns stor potential att förbättra hur det fungerar mellan smed och kund Bara en så enkel sak som att man skriver en spec på bygget för att få allt på pränt borde vara bra för bägge parter sedan är givetvis dator och nätet toppen bra om smeden är begåvad även på den biten också vilket knappas alla är. Robban jag som gillar projekttrådar ser gärna att du lägger upp en för varje jobb här i framtiden
Publicerat Mars 17, 201115 yr Författare Alla älskar väl projekttrådar, eller hur? Denna lösning ovan är kanske inte för alla, du har ju faktiskt visat det Lars men det är bra och viktigt att man gör en klar skriven spec på projekten man beställer, annars blir man bara ledsen, för den som följer grannkanalen är Nubreeds tubegun ett bra exempel, han hade inte varit klar med smeden om hur tight neck/neck mått han skulle ha i pipan så den i övrigt extremt kompetenta smeden gjorde ett i hans tycke korrekt läge, dvs optimerat för precision, det kostade runt 200 skott och 50 trashade hylsor innan Nutte fick ordning på sakerna, nu går det å andra sidan läskigt tight o fort meddelar han. Lärdomen av detta är, skriv, skriv och var tydlig. /Christian
Publicerat Mars 17, 201115 yr Den dagen jag har råd (och tillräckligt vett) att köpa custom så hoppas jag att vapensmeden postar progress, men jag vill nog vara tillräckligt nära så jag kan känna och klämma på arbetet också!