Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

fn browning halvautomat 12/70

Featured Replies

Publicerat

hej

Tänkte höra om det är någon som vet något om denna bössa. ärvde den av min far. rätt trevlig bössa att skjuta med

jag har en jakt pipa till den och en skeet pipa till den

vad jag vet så heter den fn browning halvautomat

mvh emil

post-7611-0-44355100-1300383201_thumb.jp

Publicerat

är det möjligen en Browning double auto, från början gjord för bara 2 plugg. Det finns en artikel i något av de senaste numren av vapentidningen.

Publicerat

Kul pang,

helt klart bra mycket mer välproducerade än dagens halvisar,

grattis till att ha fått tag på den.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Kul pang,

helt klart bra mycket mer välproducerade än dagens halvisar,

grattis till att ha fått tag på den.

/Christian

ja den är väldig fin att skjuta med och trivs med den.

hur är det med märket är det två tillverkare heller hette browning så tidigare

tänkte att jag skulle böra skjuta stig så denna får duga ett tag till det.

Publicerat

Browning är konstruktören med patentet, FN är fabriken som tillverkat vapnet. FN var villiga att samarbeta med Browning efter att Winchester tackat nej, någonting Winchester lär ha ångrat senare.

Det finns rätt mycket att läsa om Brownings historia, googla på.

Publicerat
  • Författare

Browning är konstruktören med patentet, FN är fabriken som tillverkat vapnet. FN var villiga att samarbeta med Browning efter att Winchester tackat nej, någonting Winchester lär ha ångrat senare.

Det finns rätt mycket att läsa om Brownings historia, googla på.

ok tack

Publicerat

Jag måste nog utveckla mitt svar lite nu när jag har tid.

Den Browning man normalt tänker på som konstruktören av Browning automater är John Moses B som konstruerade Auto5an. Det var den konstruktonen som började produceras av FN 1902 när Winchester tackat nej. Den du har är konstruerad av hans son och inte lika känd som auto5an. Den gjordes visst från 1952 - 1971, också av FN (Fabrique Nationale i Belgien), som jag tror fortfarande även producerade Auto5. Auto5 har tillverkats av flera producenter fram till 1998.

Publicerat

Jag är uppvuxen och har lärt mig skjuta med en sån pang! jag gillar den verkligen, och IGÅR damp licensen ner i brevlådan på en likadan! längtar till jag får hem bössan nu bara :)

Publicerat
  • Författare

Jag är uppvuxen och har lärt mig skjuta med en sån pang! jag gillar den verkligen, och IGÅR damp licensen ner i brevlådan på en likadan! längtar till jag får hem bössan nu bara :)

ok ja den skjuter ju väldigt fint.vad får man ge för en sådan i dagen läge

• 1 year later...
Publicerat

1392512004.jpg

1328885108.jpg

Vad tror ni om denna pangen? kommit över den relativt billigt. Stålhagel?

Publicerat

Jag måste nog utveckla mitt svar lite nu när jag har tid.

Den Browning man normalt tänker på som konstruktören av Browning automater är John Moses B som konstruerade Auto5an. Det var den konstruktonen som började produceras av FN 1902 när Winchester tackat nej. Den du har är konstruerad av hans son och inte lika känd som auto5an. Den gjordes visst från 1952 - 1971, också av FN (Fabrique Nationale i Belgien), som jag tror fortfarande även producerade Auto5. Auto5 har tillverkats av flera producenter fram till 1998.

Ja i stort sett... Firman/märket Browning var i början ett företag som hade till syfte att bevaka och förvalta JM Brownings patent - och har sålunda egentligen aldrig haft någon egen produktion utöver den extremt lilla som JM och hans bröder gjorde för hand i sin lilla verkstad i Utah.

Samarbetet med FN var på sin tid legendariskt både med JM och hans som Val - där man producerade i belgien (framför allt B25 och A5) för hela världen och sålde i USA som Browning och i resten av planeten som FN eller som FN/Browning. Så Browning sålde rätten att tillverka till andra än FN med - Winchester och Remington är ju bara två andra tillverkare som byggde på Browningpatent. Men den stora produktionen skedde i Herstal, och senare i Japan hos Miroku/Nikko.

Sedan gick det som det gick - i dag äger Herstal Group FN i Herstal, Winchsters gamla fabriker i New Haven (US Repeating Firearms), namnet Browning etc och i dag är det "Browning" som stämplas på FN's civila produktion och "FN" stämplas på deras militära produktion.

Firman Winchster har tex inte gjort några vapen alls i egen regi sedan 1962. Och Browning är i dag ett namn man stämplar på produktion som sker under FN eller av FN lierade producenter (USRFA/Miroku/Howa).

/T

Publicerat

"Innan du frågar - har du kollat att svaret inte finns på www.shotguns.se?" haha :-)

Publicerat

1392512004.jpg

1328885108.jpg

Vad tror ni om denna pangen? kommit över den relativt billigt. Stålhagel?

Glömde skriva att det var av fabrikat FN.

• 2 weeks later...
Publicerat

jag har faktiskt en likadan. En browning dubble automatic :) Men min e så jävla risig att de finns inte :( De va förra ägerns fel annars hade jag använt den hela tiden. Inte någ med det så har han installerat cutts kompensator på den :( Ledsen som fan och har inte pengar till att renovera den