Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Sv JF och jägarna

Featured Replies

Publicerat

Eftersom Svenska Jägareförbundet är lojalt mot staten i vargfrågan undrar jag hur det känns innerst inne att veta att ni genom ert deltagande i vargetableringsprocessen faktiskt orsakar ganska betydande skada för markägare, boskapsägare och klövviltstammen?

Nu är det på tapeten att flytta ner en varg som käkar renar i Jämtland till redan hårt belastade bergslagen och den lär ju inte bli vegetarian för det. Kan man visa sig för folk ute på landet om man är medlem i Sv JF? Har verkligen era medlemmar gett er det här mandatet? Era viltförvaltningsdelegater är faktiskt med på noterna, det kanske inte medlemmarna vet om?

Ta det inte som kritik men man undrar ju.

Publicerat

Slommen,

vi är lojala mot våra medlemmar som inte vill fler vargar än nödvändigt. Det är ENBART genom att vi får in nytt blod som vi kan hoppas att få jaga varg nästa år. Det är också det enda sättet att landa på ett måltal som är betydligt lägre än vad som annars vore fallet.

Om du följt våra aktiviteter under året bör du ha sett att vi driver frågan om att stammen måste spridas över ett större område stenhårt. Det gäller inte minst oss som även skriver här inne. Och om nu det har ngt med saken att göra så bor vi på landet och jagar, bland annat, i varglän.

Publicerat
  • Författare

I som här inträder låten hoppet fara!

I och med EUs anklagelse mot Centerpartistiske Carlgrens vargpolitik finns det inte skuggan av en chans att licensjakten blir kvar. Det är ett faktum som gör att tidigare licensjakter enbart kan betraktas som medel att hålla nivån på rimliga 250 djur. Nu finns i realiteten bara skyddsjakten (och nödvärnsrätten) kvar.

Slutsatsen blir att inplantering av varg inte bör stöttas, det leder ändå inte till förnyad licensjakt.

Det är oerhört värdefullt att ni bor, verkar och jagar på landsbygden, så småningom kommer ni säkert att förstå hur vi har det också.

Den biologiska sidan av saken är klar: vargen är ingalunda en hotad art ur ett internationellt perspektiv.

Edit: Det argument ni åberopade är bärande men vilar på bräcklig grund.

Publicerat

Slommen,

jag delar faktiskt inte din pessimissm fullt ut... jag och vi är synnerligen frustrerade över såväl den varg som den lotilldelning som varit i år. Och jag upplever faktiskt att politikerna lyssnar... man har fattat att det här inte blev bra. Vart vi hamnar återstår förstås att se, men Finland har som du kanske vet gjort samma resa som Sverige nu gör. Man fälldes på en punkt, ändrade benämningen på jakten och jagar i princip som förut. Vad som krävs är politisk vilja, och den upplever jag finns. Skulle vi inte ha jobbat stenhårt för att få tillräckligt med politiker för att förstå våra synpunkter, så är jag helt övertygad om att så inte varit fallet. Om vi enbart skrikit och gapat istället för att försöka hitta konstruktiva sätt att finna en väg till en så liten livskraftig stam som möjligt tror jag inte heller att det hade gått; nu lyssnar man för att vi sällan eller aldrig skrikit så högt som nu. Slutligen så krävs det att vi skött oss och fortsätter sköta oss... illegal jakt är det säkraste sättet att ge slagläge för motståndarna till en vargförvaltning som delvis bygger på jakt. Vi måste ha politikernas förtroende, annars är det kört.

Det finns mig veterligen INGEN, inte ens de mest rovdjursvänliga personerna eller föreningarna, som påstår att vargen står inför något reellt hot internationellt sett. Det har inte heller något med saken att göra; artskyddet ligger på nationell nivå. Har man en art som inte finns någon annanstans så har man ett ännu större ansvar, men inget land kan peka på att en art finns någon annastans och därmed slippa undan från att avsätta medel till artskydd och naturvård för en inhemsk art. Vilket vargen anses vara, även om den varit borta en kort stund. Inte helt få hävdar till och med att visenten enligt gällande regler kan ses som inhemsk, vilket sätter det hela i ett tidsmässigt perspektiv när det gäller hur länge en art kan ha varit försvunnen men ändå anses inhemsk...

I som här inträder låten hoppet fara!

I och med EUs anklagelse mot Centerpartistiske Carlgrens vargpolitik finns det inte skuggan av en chans att licensjakten blir kvar. Det är ett faktum som gör att tidigare licensjakter enbart kan betraktas som medel att hålla nivån på rimliga 250 djur. Nu finns i realiteten bara skyddsjakten (och nödvärnsrätten) kvar.

Slutsatsen blir att inplantering av varg inte bör stöttas, det leder ändå inte till förnyad licensjakt.

Det är oerhört värdefullt att ni bor, verkar och jagar på landsbygden, så småningom kommer ni säkert att förstå hur vi har det också.

Den biologiska sidan av saken är klar: vargen är ingalunda en hotad art ur ett internationellt perspektiv.

Edit: Det argument ni åberopade är bärande men vilar på bräcklig grund.

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.