Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vill inte apportera varmt vilt

Featured Replies

Publicerat

Hej.

Jag har en Wachtel tik på 16 månader.

Hon apporterar extremt bra med allt utom när fåglarna är varma.(ny skjutna)

Finns de några tips?

Mvh sven

Publicerat

Hej.

Jag har en Wachtel tik på 16 månader.

Hon apporterar extremt bra med allt utom när fåglarna är varma.(ny skjutna)

Finns de några tips?

Mvh sven

Jag vet inte hur du lagt upp din träning... men ser man till hur jag lagt upp min träning så hade jag börjat med apporteringen inivid fötterna.... och med det inte låtit hunden hämtat saker förs hon på mitt kommando apport kan hålla allt jag kräver att hon ska hämta....

Så i ditt fall skulle jag träna henne på att hålla nyskjutet vilt innan jag skickar henne att hämta någon fågel...

Funkar det inte med varmvilt så backa ett steg och använd det föremål som hon tar.... men fortfarande inget kastande utan låt henne greppa dummin eller vad du använder ur din hand på ditt kommando lägg sedan ner dummyn på marken och kolla att hon tar dummin varje gång på ditt kommando...öka svårighetsgraden med att lägga dummyn en meter framför henne osv ... dvs öka svårighetsgraden... Misslyckas hon så backa ett steg .... byt sedan ut dummin mot fågeln och gör samma sak....använd possitiva mjuka metoder med belöning så att det blir roligt..

Wachtlar brukar ha en trots ålder när det gäller apportering mellan 1-2 års ålder ... Gör man fel och tvångsapporterar dom på fel sätt ... så brukar dom bli helt ointresserade av det mesta vad gäller apportering

Jag brukar lägga ner apportering under denna period och återuppta den när jag märker att intresse finnes igen... Frustrerande men det är någon som händer i denna åldern hos wachtlar... har haft ett 10 tal och det har varit mer eller mindre samma på alla . dom spontanappporterar som fan i tidig ålder och lägger helt plöttsligt av eller strular som fan och inget funkar..så vilar man dom från apportträning under en tid och så helt plöttsligt så funkar allt igen..

Har du inte hållit på med apportträning så mycket tidigare så ta hjälp av en retrievermänniska i din närhet som är erkänt duktig på detta område..

Publicerat
  • Författare

Jag vet inte hur du lagt upp din träning... men ser man till hur jag lagt upp min träning så hade jag börjat med apporteringen inivid fötterna.... och med det inte låtit hunden hämtat saker förs hon på mitt kommando apport kan hålla allt jag kräver att hon ska hämta....

Så i ditt fall skulle jag träna henne på att hålla nyskjutet vilt innan jag skickar henne att hämta någon fågel...

Funkar det inte med varmvilt så backa ett steg och använd det föremål som hon tar.... men fortfarande inget kastande utan låt henne greppa dummin eller vad du använder ur din hand på ditt kommando lägg sedan ner dummyn på marken och kolla att hon tar dummin varje gång på ditt kommando...öka svårighetsgraden med att lägga dummyn en meter framför henne osv ... dvs öka svårighetsgraden... Misslyckas hon så backa ett steg .... byt sedan ut dummin mot fågeln och gör samma sak....använd possitiva mjuka metoder med belöning så att det blir roligt..

Wachtlar brukar ha en trots ålder när det gäller apportering mellan 1-2 års ålder ... Gör man fel och tvångsapporterar dom på fel sätt ... så brukar dom bli helt ointresserade av det mesta vad gäller apportering

Jag brukar lägga ner apportering under denna period och återuppta den när jag märker att intresse finnes igen... Frustrerande men det är någon som händer i denna åldern hos wachtlar... har haft ett 10 tal och det har varit mer eller mindre samma på alla . dom spontanappporterar som fan i tidig ålder och lägger helt plöttsligt av eller strular som fan och inget funkar..så vilar man dom från apportträning under en tid och så helt plöttsligt så funkar allt igen..

Har du inte hållit på med apportträning så mycket tidigare så ta hjälp av en retrievermänniska i din närhet som är erkänt duktig på detta område..

Hon apporterar pinnar o dommys hur bra som hälst. även kråkfågel när dom är kalla. men ringduva o nötskrika vill hon bara tugga på. Vet ej va de kan vara.

Men ska öva påt.

Publicerat

Pinnar o bollar ihop med ordet apport är fy fy fy fy på husse.

Ringduvor är inte bra att träna en oerfaren unghund med. Fjädrarna lossnar mkt lätt o vissa hundar kan tycka det är obehagligt med en massa fjädrar i munnen.

Vissa kråkfåglar luktar konstigt o en del hundar vill inte apportera dessa. Har faktiskt sett en färdig JCH labbe nobba en korp på ett prov.

Träna med andfåglar istället.

Publicerat

Jag har väl gått i klassisk vorstehrskola...

Dock inte nyp i örat.. även om jag provat det...

Men hur som. har man tränat in ett "håll fast" och att huden ska håll aaporten til sman säger loss oavsett om man går står eller springer, sen kört hela momenten med greppande från hand, från mark o vidare så kör man bara om det från grunden med allt man nu vill att hunden ska apportera.

Typ lydnadsapportering.

Jycken ska helt enkelt apportera det vi ber om.

Har lite liggandes i datorn.

Kopierar in det här under.

Texten kan kanske ge lite tips ;)

Apportering (Lydnads Apportering)

Slutkrav :

Att hunden vid kommandot Apport, hämtar till föraren det man kräver.

Apporteringen skall ske utan hänsyn till apport föremålets art eller om det ligger på land eller i vattnet.

Övn. 1 Lära hunden kommandot Apport.

Tag en Apport bock eller Dummy sätt hunden vid dig, fatta med vänster hand över nosryggen på hunden kommendera apport stoppa in bocken i hundens mun. Se noga till att inte hundens läppar kommer i kläm. Håll med lätt hand under hakan och ge mycket beröm. Nej! Om den släpper.

I detta moment måste du vara bestämd!

Kommendera Apport! Stöd hundens underkäke med handen.

När hunden hållit apporten en liten stund kommendera -loss.

Ta till vana att ta apporten underifrån och att röra handen lite runt munnen på hunden. Allt för att hunden inte skall släppa apporten innan loss kommandot.

Detta nötande med apport- stoppa in övningarna är grundläggande för att lyckas med apporteringen.

Slutmålet är att hunden, vid kommandot apport, öppnar munnen för att ta bocken självmant.

Samt håller fast tills du säger loss!

Övn. 2

Nästa steg är att hålla apporten ca 10-15 cm framför hundens nos.

Han förväntar sig att du ska stoppa in apporten. Men istället hetsar du hunden och gör apporten spännande när hunden är fokuserad på apporten kommenderar du Apport!

När hunden tar apporten berömmer du rikligt.

Hunden får givetvis inte släppa innan loss kommando.

Övn. 3

När hunden direkt och utan tvekan tar apporten kan du gå över till att hunden tar från marken framför sig. Det brukar gå bra om du gör apporten riktigt spännande och rör lite på den framför hunden.

Samtidigt som du säger apport.

Övn. 4

Kommendera apport enligt tidigare övningar och gå sedan omkring med hunden samtidigt som den håller apporten. Passup så den inte spottar ut och korrigera genast. Om hunden ideligen spottar ut måste du gå tillbaka till övningarna innan. Avlämning ska ske på kommandot loss som tidigare.

Övn. 5

Ha hunden kopplad, sittande vid sidan. Släng apporten 4-5 meter framför er.

I koppel under full kontroll- kommendera apport och följ med hunden till apporten och uppmuntra den att ta apporten och gå sedan tillbaka innan avlämning.

Fortsätt sedan med att lägga ut apporten fullt synlig och kommendera apport om det går bra stannar du kvar och låter hunden hämta själv.

Lite då och då kan man busa lite med hunden och sedan kasta apporten men kräv att hunden inte hämtar fören den har fått apport kommando.

När land apporteringen fungerar klander fritt börja med vatten apportering och börja också med vilt.

Komihåg träna i början max 15 min men gärna 3 ggr om dan i stället och glöm inte att visa med rösten när du är nöjd med hundens prestationer.

Några böcker jag rekommenderar: Fågelhundar Dressyr & Jakt av

Sten Christoffersson, Den stående fågelhundens ABC & D av Erik Wilsson och

Johan B. Steen.

Fortsättning på apportering

Man ska undvika att göra en massa kast apporter på korta distanser så därför har jag gjort några förslag på fortsättnings övningar.

Sätt hunden och gå i väg själv i en cirkel. Medan du går smyger du ut apporter utan att hunden ser dem.

Gå tillbaka till hunden och kommendera apport. Om hunden inte förstår måste du gå med och försöka lura den att hitta. Locka den att leta där apporten ligger. Efter några försök brukar den koppla att det kan ligga saker lite var stans.

När man går en promenad kan man träna genom att ta med en dummy, smyg ner den på stigen, fortsätt en bit, stanna och kommendera apport .

Går det bra börja träna i högre vegetation efter samma mönster. För att undvika att hunden endast går på syn bör man ibland , lämna hunden så den inte ser dig och kasta ut dummys.

Dirigerings övningar tycker jag inte man ska börja med för tidigt, det hämmar ett självständigt sök. Men man kan göra lite lättare övningar med unghunden.

Sätt hunden gå några meter ut framför den kasta en dummy vid sidan om hunden visa med hand och kropp mot dummyn Ock säg apport. Gör likadant åt andra hållet.

Prova sedan att kasta en dummy på var sida och skicka hunden på den senast kastade.

Går det här bra börja då med den första dummyn, hunden kommer att vilja ta den sistkastade dummyn så den måste du kasta längre bort och var beredd att stoppa hunden.

Komihåg spela på rösten( bra nej) rötljus NEJ!! Grönt bra!!!

Miss lyckas en övning gör den löjligt enkel och beröm rikligt när det lyckades !!!

När man börjar träna dirigering på dolda apporter så är det bästa om man lägger ut flera dummys på samma ställe så hunden praktiskttaget snubblar över dom. Hunden ska i början kunna lita till 100% på dina tecken Och alltid finna en apport.

Nästa steg är att träna kommandot ut. Börja om på en klippt gräsplan, sätt hunden gå ifrån den och kasta en dummy över den vänta lite och säg ut apport samtidigt som du tar ett steg mot hunden.

Det här brukar gå bra så efter några gånger kan man lägga ut några dummys utan att hunden ser det, som i övningen ovan men fortfarande på kort gräs. Om allt flyter på, fortsätt i högre gräs.

Något som jag tycker är väldigt bra att lära hunden är linje tagning. Man lär hunden att följa en linje mot ett mål eller riktning. På Danska fullbruks prov är avståndet 250m, men det kanske är lite över drivet.

Sätt hunden bredvid dig släng en dummy en bit bort helst utmed ett dike eller en stig, håll handen ut med sidan av hundens nos i riktning mot dummyn. När hunden tittar i samma riktning så låt den apportera.

För att träna på längre avstånd så är det bäst att träna på en rak stig eller väg. Lägg ut två tre dummys i bredd och gör lite ljud ifrån dig så hunden markerar nedslagen forsätt en bit till lägg ut några till och gå tillbaka till hunden och låt den apportera efter samma princip som ovan.

Nästa steg är som vanligt att inte låta hunden se när du lägger ut apporterna.

Ett problem vid dolda apporter och speciellt vid ut och linje träning är att hunden går på dina spår. Jag brukar slänga dummys en bit från mina spår och ibland lägga ut från bilen.

Något som är bra att träna hunden på är att komma ihåg nerslag:

Sätt hunden gå enbit bort och kasta 3-4 dummys i olika riktningar. Det är lättare om du kastar i helt olika riktningar, hunden kan inte räkna så om man kastar apporter i samma riktning, eller nära varandra glömmer den lätt. Undvik att dirigera utan försök hellre lura hunden rätt om det strular. Har det lyckats med 2-3 apporter hämta dom sista själv.

Vatten arbete

Apport träning i vatten går till på samma sätt med den skillnaden att man börja med att lära hunden simma.

Men om man leker mycket i vatten med hunden brukar det inte vara några problem med det.

Publicerat

Vissa kråkfåglar luktar konstigt o en del hundar vill inte apportera dessa. Har faktiskt sett en färdig JCH labbe nobba en korp på ett prov.

Jag med! En fetlabbe som var champinion.. vägrade ta varmvilt som det var liv i :lol:

Tamduvor är rätt ok att träna med även, släpper inte alls fjäder och har en behaglig storlek.

Mvh!

Publicerat

Jag med! En fetlabbe som var champinion.. vägrade ta varmvilt som det var liv i :lol:

Tamduvor är rätt ok att träna med även, släpper inte alls fjäder och har en behaglig storlek.

Mvh!

Måste bara ta ner dig på jorden Hippen. Den hund jag såg nobba korp var av yppersta jaktklass?. Härstammade från en kull på 6 vaplar varav 4 blivit Svensk retrievermästare