Publicerat Mars 19, 201115 yr hej är det någon där ute som har erfarenhet av jakt labrador att jaga klöv vilt med. det är så att jag har skaffat mig en sådan och tänkte ha den till det vet att det är en chansning på skall hundens pappa går på vildsvin och klöv vilt med bra driv jag har tidigare haft whorster tidigare som fungera super bra på alla djur. men nu vart jag sugen på denna trevliga hundras så är det någon som har erfarenhet av denna ras och kan ge tipps så är jag super nöjd mvh emil
Publicerat Mars 19, 201115 yr En klar chansning ja. Visst finns det de som tar till skall, i alla fall vid närkontakt med vilt men långt ifrån alla gör det och ska inte göra det heller om man ska vara noga Ingen av mina två äldre gör det. Tiken går för snabbt och hårt så henne släpper jag aldrig om det finns risk att hon kan gå efter rådjur. Hon fegar dessutom ur vid kontakt med gris, går efter en bit men sticker direkt när de frontar. Hanen är en trevlig stöthund och inte rädd för något, bra sök och täcker marken väl, stöter bra men släpper lagom fort utan att gå för hårt efter men har ingen riktig skärpa så han skäller inte ens gris även om han stöter de,.. Båda de hundarna är dock högt meriterade i det som Labbar ska vara så det är där de kommer bäst till sin rätt. Jag har alltid en bjällra på hundarna vid klövviltsjakt för att kompensera frånvaron av drevskall. Unga labben har jag aldrig provat på sådan jakt än. Han ska bli färdigmeriterad innan han får gå på klövvilt. Har sett och hört om en del anda Labbar som fungerar precis som våra samt någon enstaka som fungerar mer än vad de gör, dvs skäller vid närkontakt och ställer även gris tillfälligt. Ska jag göra en generell jämförelse så anser jag att det är vanligare att Jaktgoldens fungerar bra som stöthund/kortdrivare än vad jaktlabbarna gör.
Publicerat Mars 19, 201115 yr Författare En klar chansning ja. Visst finns det de som tar till skall, i alla fall vid närkontakt med vilt men långt ifrån alla gör det och ska inte göra det heller om man ska vara noga Ingen av mina två äldre gör det. Tiken går för snabbt och hårt så henne släpper jag aldrig om det finns risk att hon kan gå efter rådjur. Hon fegar dessutom ur vid kontakt med gris, går efter en bit men sticker direkt när de frontar. Hanen är en trevlig stöthund och inte rädd för något, bra sök och täcker marken väl, stöter bra men släpper lagom fort utan att gå för hårt efter men har ingen riktig skärpa så han skäller inte ens gris även om han stöter de,.. Båda de hundarna är dock högt meriterade i det som Labbar ska vara så det är där de kommer bäst till sin rätt. Jag har alltid en bjällra på hundarna vid klövviltsjakt för att kompensera frånvaron av drevskall. Unga labben har jag aldrig provat på sådan jakt än. Han ska bli färdigmeriterad innan han får gå på klövvilt. Har sett och hört om en del anda Labbar som fungerar precis som våra samt någon enstaka som fungerar mer än vad de gör, dvs skäller vid närkontakt och ställer även gris tillfälligt. Ska jag göra en generell jämförelse så anser jag att det är vanligare att Jaktgoldens fungerar bra som stöthund/kortdrivare än vad jaktlabbarna gör. när vi är ute i skogen så är han väldigt intresserad av djuren han ser och och väldigt intresserad av spåren. han värkar inte rädd heller vad det än är för djur och storlekar han träffar och ser. i dagens läge så skäller han på det mesta han ser. på både gott och ont. hur funkar det med bjällra på hundarna.hur blir det för deras örn i längden.
Publicerat Mars 20, 201115 yr när vi är ute i skogen så är han väldigt intresserad av djuren han ser och och väldigt intresserad av spåren. han värkar inte rädd heller vad det än är för djur och storlekar han träffar och ser. i dagens läge så skäller han på det mesta han ser. på både gott och ont. hur funkar det med bjällra på hundarna.hur blir det för deras örn i längden. Aldrig märkt något negativt på öronen vad gäller bjällror. Då är det bra mycket tuffare för de att sitta som apportörer under godsjakterna på höstarna och vintrarna,.. Fördelen med bjällra är ju att viltet hör hunden i god tid och kan gå lite lugnare ur såtarna = bättre och säkrare skottchanser. Använder man högbenta hundar i jakt på allt klövvilt tycker jag att man måste kompensera dåligt skall med bjällra samt en riktigt god lydnad så att jakten inte blir för hetsig och snabb på rådjur. Går en hund för fort efter rå ska den helst kunna kallas in om den inte stannar av sig själv inom kort.