Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

väntans tider

Featured Replies

Publicerat

Jaha,då går man åter i väntans tider. Lade in en beställning overseas på en ripcord fallhylla, truglo rangerover med tfo,releaser och stabb. Nu är det bara pilarna som fattas. Vilka pilar och vilken spine? Bågen är på 60-70# och 28,5"

Mvh//Joel

Publicerat

Det beror på vad du ställer bågen på, det kan skilja en spine beroende på dragvikt..

60 har mjukare spine än vad 70 behöver..

Publicerat
  • Författare

Okey,kommer ha bågen ställd på 60#

Mvh//Joel

Publicerat

Jaha,då går man åter i väntans tider. Lade in en beställning overseas på en ripcord fallhylla, truglo rangerover med tfo,releaser och stabb. Nu är det bara pilarna som fattas. Vilka pilar och vilken spine? Bågen är på 60-70# och 28,5"

Mvh//Joel

Skaffa pilar som pallar med 70 pound. Om du ligger precis på gränsen mellan två olika spine, ta den styvare av dom.

Skaffar du pilar som ligger närmare 70 än 60 så kan du får problem om du får för dig att ställa bågen på 70 nångång när du känner dig extra stark! :lol:

Förmodligen kan du skjuta lite underspinat med fältspets. Men monterar du sen på jaktspets så kommer pilarna inte att flyga rent p.g.a av jaktspetsens styrande effekt. Jag testade mina Trophy ridge skaft på det sättet. Grupperade riktig bra med 350 skaft och fältspets. Med jaktspets krävdes ett 300 skaft för bra flykt och gruppering.

Kolla även hur kort pil du kan skjuta med utan att dra den av hyllan. Ibland räcker det att man kan kapa en halvtum extra på pilen för att den ska klättra upp ett steg i en spinetabell. Då har du en lite lättare pil med mer fart. Tänk dock på om du vill åka och jaga på åland så får inte pilvikten understiga 25 gram.

Jag skulle kunna skjuta lättare pilar och få ut ännu mera fart ur min PSE Omen. Men just p.g.a 25 grams gränsen nöjer jag mig med lite mindre fart.

Publicerat
  • Författare

Okey,så vilka pilar och vilken spine ska jag ha?

Publicerat

Här är en sida som kanske hjälper dig, den är bra skriven (fast på engelska)

http://www.huntersfriend.eu/england/support-en/arrow-university-en.htm

här står allt du behöver veta för att välja pilar till 95% resten får man testa själv

mvh Peter

Publicerat

Omöjligt att säga innan jag vet vilken längd på pilen du vill ha, hur mycket dina spetsar väger.

Pilsorter finns det många att välja på.

Jag själv skjuter som sagt var trophy ridge 300.

Bestäm dig för ett märke som passar din plånbok. Gå sedan in på piltillverkarens hemsida och leta reda på en spine chart och se vilken spine de rekommenderar till en viss längd av pil och spetstyngd.

Sen läser man av tabellen och beställer dessa pilar.

För trophy ridge titta här: http://www.trophyridge.com/arrows/

Deras tabell utgår ifrån att du har 100 grains spetsar. Om din båge är ställd på 65 pound och pillängden är 29 tum så rekommenderar de ett 350 skaft.

Vill du ha Easton pilar så går du till deras hemsida osv. osv.

post-1478-0-94912800-1300645831_thumb.jp

Publicerat
  • Författare

suveräna svar som vanligt :)

tack och bock!

Publicerat

suveräna svar som vanligt :)

tack och bock!

När du beställer kolfiberpilar så se till att de blir kapade i rätt längd redan i butiken. Äger man ingen pilkap så blir det svårt att kapa hemma. Här duger inga röravskärare (Som när man köpte aluminiumpilar) eller bågfil. En mycket tunn skiva i en dremmel (ca 10 000 varv) som man lodat in exakt kan funka. Akta er för att andas in dammet från kolfiberpilar.

När du mäter din pillängd så ska den mätas från botten av nockskåran till slutet av skaftet. Insats eller spets räknas inte med.

• 3 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Idag kom paketet jag väntat på! :D nu är det bara pilarna som fattas :( får lägga in en bild på hela paketet om 3 veckor när man fått tv och internet inkopplat :)

Mvh//Joel