Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Snabbfäste till kikarsikte

Featured Replies

Publicerat

Snabbfästena som finns på marknaden idag är dom bra?

Kan man plocka av kikaren skjuta sätta på den igen och skjuta hål i hål i princip?

Jag har en Antonio zoli 9,3 med weaver klackar, Kan jag sätta på snabb fäste på den?

Har ni någon pris koll på såna fästen?

Sitter en Redfield på nu och jag är lite orolig för att den inte pallar 9,3:ans rekyl.

Och tänkte helt sonika att sätta på ett snabbfäste.

Sköt in kikaren och veckan efter märkte jag att lådan var lös samt att pipan låg an. Fixa till det och sköt in kikaren igen. Märkte då efter antal skott att jag fick justera efter varje skott det tog aldrig slut. "Kanske lite nogrann med precitionen"

Efter en stund sköt jag 3 skott på en snus dosa ungefär. Slängde iväg 4 skott på älgen, presitions sköt igen 1 skott träffa på en 5 krona.

Hoppas det är samma nästa gång jag övar.

Publicerat

Det finns warne som jag tror passar direkt på weaver klackar, jag har sådana till min Tikka och dom funkar kalas.

Fattar inte riktigt din fråga, det löser ju inte dina problem om kikaren inte är skottfast bara för att du skaffar snabbfästen.

"Lådan lös"?? Har skruvarna som håller systemet lossat?? Då är nog en plastbäddning på sin plats om det händer igen.

Publicerat
  • Författare

Frågan var just om det finns snabbfäste som passar på weaver klackarna.

Det blir ny kikare oxå isåfall.

Ska prov skjuta under veckan igen.

jag kolla på warne snabbfästen.

Kan man tex träffa en kapsyl rycka av kikaren, montera igen och träffa kapsylen igen?

har du någon anning om pris på fästet?

Dom kikarfästena som jag har nu ser i princip ut som warne fästen. Fast jag använder en nyckel för montering.

Publicerat

Warne är ett klart stabilt och prisvärt fäste, och om man gör lika från gång till gång (dvs. ett lätt tryck

på kikaren framåt när du skruvar fast den och dra skruvarna lika hårt och i samma ordning vare gång) så kommer det att

funka fint och träffläget kommer att vara samma från gång till gång.

Även om dessa passar på vanliga Weaver klackar så bör man ha warnes stålklackar om man ska kunna lita på att träffläget

inte ändras.

Dessa fästen köpes bäst hos Vapen&Skytte http://www.vapenochskytte.se/show_cat.asp?cat_id=125&head_id=73

Publicerat

Byt kikare så löser sig det nog :o)

Snabbfästen lär ju inte hjälpa...

//Pikehunter

Publicerat

Alla former av snabbfästen har ju sina egna tillverkningstoleranser vilket innebär att man garanterar precisionen inom ett visst intervall under färutsättning att man hanterar dem som ovan beskrivet.

Snabbfästen för weaverklack garanteras ha ett träffläge inom 1,5" dvs ca 38 mm mellan av och påmonteringar. Leupolds QR har jag för mig garanterar inom 1" dvs 25 mm. Rätta mig gärna om jag har fel i siffror.

Vridmontage och hakmontage är väl de bästa varianterna inom detta gebit men här påverkas oxå precisionen av den smed som passar in dem då det görs individuellt för varje kombination av vapen och sikte.

Åter till din fråga så med kombinationen bössa, kaliber, tilltänkt fäste och ett felfritt sikte borde det gå att hålla sig inom de 35-40 mm som angivet ovan. Detta får väl oxå vara acceptabelt då kalibern inte är direkt avsedd för toppfågel. Förutsättning är dock att alla komponenter i kombinationen fungerar som de ska och är felfritt monterade.

Publicerat

Alla former av snabbfästen har ju sina egna tillverkningstoleranser vilket innebär att man garanterar precisionen inom ett visst intervall under färutsättning att man hanterar dem som ovan beskrivet.

Snabbfästen för weaverklack garanteras ha ett träffläge inom 1,5" dvs ca 38 mm mellan av och påmonteringar. Leupolds QR har jag för mig garanterar inom 1" dvs 25 mm. Rätta mig gärna om jag har fel i siffror.

Vridmontage och hakmontage är väl de bästa varianterna inom detta gebit men här påverkas oxå precisionen av den smed som passar in dem då det görs individuellt för varje kombination av vapen och sikte.

Åter till din fråga så med kombinationen bössa, kaliber, tilltänkt fäste och ett felfritt sikte borde det gå att hålla sig inom de 35-40 mm som angivet ovan. Detta får väl oxå vara acceptabelt då kalibern inte är direkt avsedd för toppfågel. Förutsättning är dock att alla komponenter i kombinationen fungerar som de ska och är felfritt monterade.

Vem skulle garantera (min fetstil i citatet ovan) något sådant? Weaverfästen tillverkas av "every man and his dog", vissa gör det bra och andra gör det dåligt. Sedan har vi spänningar i mekanismen osv osv osv. Det handlar som vanligt att inte snåla på fästena. Jag har använt Near, Leupold, Warne, och en del annat också och det är tyvärr så att ju dyrare - desto bättre. Sämst av alla var Leupold QR som gav upp helt efter några säsonger - i samtliga tre vapen som jag hade monterat dem på. Ett av vapnena fick 20 cm träfflägesförändringar och det var en Sauer 202 (extremt stabil låda) med inslipade ringar.

Där jag vill ha bra upprepningsbar precision är det Leupold Mark4 eller Near Alphamount som gäller. Ruskigt fina saker.

Publicerat

Efter att ha tillfrågat representanter vid oilka tillfällen för exempelvis Leupold, warne och Weaver så säger de samma sak. ca 1,5" under förutsättning att man använder respektive märkes klackar och ringar och inte blandar med andras.

Som du skriver så görs det mängder av kopior på weaver system och man får som med allt annat vad man betalar för.

Gällande Leupolds QR så verkar du haft ordentlig otur. Visst har jag fått byta någon klack eller ring efter att excenterlåsningen snurrat runt sin egen axel men åndra sidan finns det de som har använt samma fäste på en 375:a i mer än 10 år och då med en ståltubad 3-12x56 europé i ringarna utan några som helst problem eller träfflägesförändringar.

Personligen föredrar jag Talleys snabbfäste som är riktigt bra och tillverkade med minimala toleranser vilket gör att de är lite kinkiga vid montering men fungerar därefeter perfekt.

Men sen är det som med allt annat att inget är starkare än den svagaste länken och om lådan är snedborrad eller siktet av mindre bra kvalité så ökar ju det totala felet i kombinationen. För trådskaparens del så tror jag att ett weaverbaserat snabbmontage mycket väl kan fungera men för att vara på den säktra sidan så bör det monteras av kompetent person och med utvalda komponenter.

Publicerat

Nope, jag har inte haft otur med Leupold QR. Jag har använt dem en hel del som just det de är tänkta för - som snabbfästen. Om man tar loss 56:an när bockjakten är över och lägger på en 42-objektiv när älgjakten börjar, och tillbaka igen i augusti - då kommer de att fungera fint. Jag byter optik efter pass. Jag kan köra 56mm-glugg på morgonen, byta till 42-objektiv, sedan regnar det och jag lägger på en diopter i stället, varvid jag avslutar dagen med rävlock och 56:an igen.

Leupolds QR har helt enkelt bara ett visst antal byten i sig... De ger upp förr eller senare, om man använder dem ofta blir det förr....

Jag rekommenderar - utan att tveka - Leupold Mark4 om man vill ha bra weaverringar. http://theopticzone.com/category/36278/1/mounts-leupold-mark_4_rings.htm

MVH!

/HerrBerg

Publicerat
  • Författare

Ja ha,

Jag ska skjuta några skott för att se om kikaren är skrot, Och är den det då blir det nytt fäste och kikare.

Nu har ja några fästen att fråga efter. Dom är upp skriva allihop.

Har en bössa "8x57" med öppna riktmedel, Men pipan är av full längd.

Därför skulle det va kul att kunna ta av kikaren på zoli´n för den är kort "Perfekt vid eftersök".

Publicerat

Ja ha,

Jag ska skjuta några skott för att se om kikaren är skrot, Och är den det då blir det nytt fäste och kikare.

Nu har ja några fästen att fråga efter. Dom är upp skriva allihop.

Har en bössa "8x57" med öppna riktmedel, Men pipan är av full längd.

Därför skulle det va kul att kunna ta av kikaren på zoli´n för den är kort "Perfekt vid eftersök".

Ta det lungt och när du skjuter in så du verkligen kan utesluta att det är ngt annat än siktet som är boven, det kan ju lika gärna vara spänningar i systemet/stocken etc. När du skrev i ditt första inlägg att lådan lossnat så blir man ju lite fundersam. Skjut 5 skotts träffbilder innan du skruvar och räkna ut centrum på träffbilderna och skruva därefter, inte efter varje skott.

Publicerat
  • Författare

Okey. Hinner jag så ska ja skjuta imorgon.

hoppas att det är som de ska va.

Ekonomin tål inte en kikare till, Man ska bo i lägenhet så man slipper allt dyrt med hus.

Publicerat
  • Författare

Man ska f*n inte va snål när man skjuter in bössan. sköt några skott idag, spridning som en snus dosa helt ok.

De kan va jag som inte orkar håla still när skottet går.

Fick höja lite Annars så helt perfekt.

Nu slipper jag en utgift på kanske 6-7000:-

Efter som jag utför eftersök så brukar jag träna på att sikta efter pipan och trycka av på ca 3-4 m från tavlan.

1 dm över skjuter jag. Bra att veta när avfågnings skottet ska till.

Från det ena till det andra så sköt jag med 8:an under tiden den andra svalna.

Det är riktigt kul att skjuta med öppna riktmedel på 80 m:)

Publicerat

Grattis, kul!! Du ser , det lönar sig att ta det lungt i bland!

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

Användare som läser detta 0

  • Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.