Publicerat Mars 19, 201115 yr Ja... När jag testade hemmaMollade Scenar 155:or framför 47,0 grains N150 och bomkontakt i fjol så var hastigheten 850 m/s. Vid kronografering för ett par veckor sedan var hastigheten plötsligt 880 m/s. Tänkte inte så mycket mer på det utan satte ihop ett ballistikkort för denna hastighet. Hos Skuris förra helgen så märkte jag att mina Scenarkulor såg skumma ut. I vanliga fall är de blanksvarta - det som Lapua själva kallar Silver Jacket Scenar. Den här gången var de matta. Hmmm. Jag drog mig till minnes att jag inte pytsat i nåt nytt molypulver i tumlaren sist då jag var övertygad om att keramikkulorna som slår in moly i manteln på kulorna redan var "laddade". Va fel man kan ha... När jag visuellt inspekterade kulorna förra helgen så såg jag ytor av ren tombak på kulorna här och där. Träffläget på 100 meter började efter ca. 10 skott att helt plötsligt gå 2 cm högt. Jag trodde detta berodde på lägre skjutställning. Idag kollade jag in tomhylsorna från förra helgen och fick en smärre chock. Material har flutit ut i utstötarhålet och man känner en liten förhöjning i hylsbotten med nageln Jag får nu kassera drygt 30-50 hylsor som gjort sitt. Det är ganska uppenbart att om man kör med maxladdning och bomkontakt och helt "plötsligt" går från molybelagda kulor till nakna, ja då får man problem I kombination med molygegga i halsen i patronläget och ett lopp som inte är rengjort på runt 200 bulor... Vill bara dela med mig av denna erfarenhet. Just nu ligger 50 st. Scenarkulor och mollas med en tesked molypulver i tumlaren, för att laddas senare ikväll inför morgondagens fältskjutning. TRG-loppet ligger och gottar till sig med Normas olja för DL-rengöring. Jag har haft såpass mycket problem och incidenter med moly nu att jag överväger att lägga ner skiten. Även om Norma DL 168:or är grymt prisvärda så börjar nackdelarna faktiskt överväga fördelarna
Publicerat Mars 19, 201115 yr Vaffan, lite platta tändhattar och stämplade hylsbottnar ska väl en karl tåla...... För hundan, var rädd om dig kompis och ladda lugnt. Det låter som att ditt förhöjda träffläge har en ganska naturlig förklaring. Jag tycker personligen att bomkontakt verkar väldigt skumt, man tar bort lite av marginalerna och minsta lilla fel i laddvikt och kula kan få ödesdigra konsekvenser. Lycka til i fältskytte i morgon, hoppas det inte strular till det för dig med ny laddning. BTW så är jag fortfarande helt salig efter upplevelsen att få dra EN smäll med din TRG på 500 meter och lixom veta i avtrycket att man kommer att träffa
Publicerat Mars 19, 201115 yr Författare Tack kompis Ska göra mitt bästa imorgon, men det är mycket att tänka på. Tar ett par tävlingar innan man får in alla rutiner och börjar bli effektiv utan att hålla på och klydda med diverse onödig utrustning. Imorgon kommer jag bara köra på målhöjd/bredd vid haltpålen och sen använda miniräknaren tillsammans med riktmedlet vid målobservation för att fastställa avståndet. Lägger nog på 10-20 meter på avståndet också för att inte riskera att ligga för lågt. Men just nu så har jag inte örnkoll på utgångshastigheten efter denna rengöring etc., så jag har redan en ursäkt redo att leverera efter skyttet imorgon
Publicerat Mars 19, 201115 yr Jag kör med molly i XC och 6,5x55 tycker det fungerar toppen! Däremot sköter jag pipan på precis samma sätt som dem utan molly har visserligen aldrig testat Normas oljor utan kör enbart butch boreshine i XC pipan och butch boreshine samt sweets i 6,5x55. Sedan autosol och JB med jämna mellan rum det håller Vo på samma nivå hela tiden vilket är rätt bra för skytte på längre avstånd, så mitt råd släpp sniper skolans max antal mellan rengöringar och bli analboreskrubber
Publicerat Mars 19, 201115 yr Författare Jag får molygegga i patronlägets hals vilket ger "tight neck" efter ett tag (storleksordningen 30-50 skott). Detta måste avlägsnas i ett separat moment medelst kort läskstång och lappar indränkta med Rem Oil (fotogen). Tämligen omständligt enligt min mening
Publicerat Mars 19, 201115 yr Jag får molygegga i patronlägets hals vilket ger "tight neck" efter ett tag (storleksordningen 30-50 skott). Detta måste avlägsnas i ett separat moment medelst kort läskstång och lappar indränkta med Rem Oil (fotogen). Tämligen omständligt enligt min mening Jag har snart skjutit 2K av Normas mollade Berger i XCen utan att fått några problem trots rätt tight neckmått. Rengör bara patronläget på samma sätt som alla andra bössor har aldrig sett några spår att molly fastnar i patronläget, Har TRGn Nato läge?
Publicerat Mars 19, 201115 yr Författare Rengör bara patronläget på samma sätt som alla andra bössor har aldrig sett några spår att molly fastnar i patronläget, Har TRGn Nato läge? Jag har aldrig behövt rengöra patronläget överhuvudtaget på någon annan bössa jag haft. Tror inte att TRG:n har NATO-läge. Problemet är att sot och moly pressas bakåt och ansamlas i halsen i patronläget. Exakt vad detta beror på vet jag inte.
Publicerat Mars 19, 201115 yr Det där var ju ingen tabbe Exabit - det kallas för ett led i utvecklingen Raggarö
Publicerat Mars 19, 201115 yr Författare Det där var ju ingen tabbe Exabit - det kallas för ett led i utvecklingen Tackar
Publicerat Mars 19, 201115 yr Jag har aldrig behövt rengöra patronläget överhuvudtaget på någon annan bössa jag haft. Tror inte att TRG:n har NATO-läge. Problemet är att sot och moly pressas bakåt och ansamlas i halsen i patronläget. Exakt vad detta beror på vet jag inte. Jag älskar empiriska studier så varför inte testa att skippa molly och se om problemen försvinner. Gör dem det VET du vad det berodde på
Publicerat Mars 19, 201115 yr Författare Jag älskar empiriska studier så varför inte testa att skippa molly och se om problemen försvinner. Gör dem det VET du vad det berodde på Tack för ett konstruktivt inlägg