Publicerat Mars 20, 201115 yr Min gråhundstik fick sin ena mjölktand avslagen och en bit av den sitter kvar. Så nu undrar jag om det är någon fara med detta. Kommer den lossna som vanligt eller måste man dra ut den för att förhindra inflammationer och liknande?
Publicerat Mars 21, 201115 yr Tycker absolut att du ska låta en vet titta på det. Är roten framme så kommer hon garanterat att få jäkligt ont, och dessutom finns en risk för inflammation om roten är blottad.
Publicerat Mars 21, 201115 yr Jag skulle haft is i magen, de där ramlar ju bort strax ändå, mjölktänder har väl inte rötter som de riktiga gaddarna. Är hon inte besvärad så fixar moder jord det där naturligt! Har du någon bra vet som du kan rådfråga så gör det men jag vet hur dessa brukar hantera sånt där på mina breddgrader, oj du måste nog komma omgående, helst jourtid och du är 5 lakan fattigare!
Publicerat Mars 21, 201115 yr Bör tas bort för att undvika inflammation och skada på permanent tand. Kanske inte ifall hon är nära tandväxling?! Hälsn, en legitimerad tandläkare (fast ej åt djur), men som ibland gör undantag
Publicerat Mars 21, 201115 yr Det är inte alls ovanligt att ystra valpar skadar sina mjölktänder och nästan undantagslöst så ömsas dessa utan problem när de permanenta kommer. OM du har en plan för din hund som utställningsstjärna så KAN det vara idé att kolla upp det då KANSKE den nya tanden annars kan riskera en felställning och det kan ju ställa till problem på sönhetstävlingar.
Publicerat Mars 21, 201115 yr Kollade i frugans Vademecumbok, och där står som så: "Frakturerade mjölktänder: Bör alltid extraheras för att undvika att de blir kvar och påverkar det underliggande permanenta tandanlaget att växa i fel riktning." Alltså är det inte bara "risk" för skönhetsfel, även bettet kan bli fel om det vill sig illa, när den permanenta tanden kommer upp. Åk till veterinären och ta bort skiten, varför chansa ?
Publicerat Mars 21, 201115 yr Vademecum, bra grejer det! Funkar enligt skrönor även mot vinterkräksjukan. Kolla om där är pulpablotta eller nära till, är det så bör du ta bort tanden, är den en okomplicerad fraktur kan du låta den vara. Hade en parson jack russel som jag tog bort två tandlossningsskadade tänder på därhemma (ville inte söva pga ålder). Började äta normalt efter det. Den tiken hade även en frakturerad framtand med öppen kanal = infektionsrisk definitivt och säkert en inflammation under. Men då hon inte visade några men lät vi den vara så. Kass/kassa tänder kan ställa till det en hel del även om det i ditt fall är en ung hund och riskerna är mindre.
Publicerat Mars 21, 201115 yr Vademecum, bra grejer det! Funkar enligt skrönor även mot vinterkräksjukan. Högst troligt att det funkar, åtminstonde pärmarna runt skriften borde stoppa upp vomeringen rätt bra.
Publicerat Mars 21, 201115 yr Författare Tack för alla svar! Jag har märkt att hon inte har några besvär av det.. ännu i alla fall. Jag testade att ge henne lite torrfoder som inte var blötlagt och hon åt som vanligt och leker med sina leksaker utan att visa att hon har ont. Hon är inte heller svullen i tandköttet där tanden satt, och vad jag kan se så finns det inget kvar. Det verkar som att hon har tappat den lilla biten som var kvar. Men hur som helst så ska jag nog ha lite koll på hur hon ser ut i munnen framöver. Det kan ju hända att det blir problem av det om inte annat. Tror faktiskt inte att det är någon fara i detta fallet, men skulle det bli så att hon får besvär så får man ju åka in.
Publicerat Mars 22, 201115 yr Tack för alla svar! Jag har märkt att hon inte har några besvär av det.. ännu i alla fall. Jag testade att ge henne lite torrfoder som inte var blötlagt och hon åt som vanligt och leker med sina leksaker utan att visa att hon har ont. Hon är inte heller svullen i tandköttet där tanden satt, och vad jag kan se så finns det inget kvar. Det verkar som att hon har tappat den lilla biten som var kvar. Men hur som helst så ska jag nog ha lite koll på hur hon ser ut i munnen framöver. Det kan ju hända att det blir problem av det om inte annat. Tror faktiskt inte att det är någon fara i detta fallet, men skulle det bli så att hon får besvär så får man ju åka in. Min Münster hade av en mjölktand och hade inga besvär alls av de, tappade det som satt kvar och den nya tanden började växa ut. Efter någon vecka började hon lukta illa i munnen och när jag tittade så växte det något under den nya tanden. Det visade sig vara en liten bit av mjölktanden som växte ut, blev till att söva lillen och operera ut biten. Mitt råd är att åka och kolla även fast hon inte har några problem just nu. Tobba