Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ett brantare pistolgrepp...

Featured Replies

Publicerat

De som var på Skurebo500 har sett den - min "Mercedespang", en .308 med en Bell&Calrson light tactical stock som pimpades med ett par mercedeskepsar och en del isoleringstejp. Resultatet var att den fick ett grymt brant, framåtflyttat pistolgrepp. Bättre ergonomi, det gick verkligen att begränsa avfyrningen till att bara vara pekfingret och inget annat.

Sitter nu med en burk plastic padding och grunnar. Skall jag göra ett försök att göra något av-och-påtagbart? Eller skall jag sätta fast den i stocken en gång för alla? Hm...

Jag har som krav på alla mina kulvapen att de skall kunna fungera i en plan B också. Även om denna pang framför allt är mitt vapen för stillastående jakt händer det att jag rör mig med den och då sitter det en lågförstorande glugg på den, inte en Zeiss56:a. Min fundering är som följer...

Stocken i övrigt fungerar på älgbanan. Den fungerar att bära med sig. Inte kommer det att bli några problem att skjuta i rörligare situationer med ett mer pistolliknande grepp, eller? Det är ju ingen tumhålskolv vi talar om...

Funderar alltså på att ta fram stålspåackeln och ge mig på kolven direkt med Elastic Plastic Padding, men tnkte vänta för att se om någon tycker att jag glömt något. Vad tror ni?

Publicerat

Jag har lite funderingar kring samma saker som du ang min Tikka M65 Continental där pistolgreppet lämnar en hel del att önska främst vid liggande skytte.

Min plan är att göra ett löstagbart grepp.

Tejpa maskeringstejp på kolven, sen kludda dit en klutt fogskum och låta härda. Kniva till greppet lagom och slipa så gott det går tills greppet är en smula litet (men brant). Bryt bort ditt nygjorda grepp från maskeringstejpen. Plasta med glasfiber till önskad storlek, slipa och lacka/måla.

Sen när det ska användas lägger du avgjutningen på plats i det ordinarie greppet och fäster med tejp bakåt/uppåt.

Om det sen fungerar vetefan :blush:

Publicerat

Jag har också funderat på en liknande lösning som bohman. Glasfiberspackel var det jag funderat på, men fogskum är onekligen lättare.

Eller också slutar man kludda, rånar en bank eller belånar huset och köper en McMillanstock :ph34r:

Publicerat

Vet inte om jag är morgontrött, men varför ett annat grepp på rörligt mål, en ak5 har ju inte ett helt rakt grepp men den funkar ju kan ni slänga ut en bild?

Publicerat
  • Författare

Jag tror att det framför allt är tradition och förändringsskräck som lägger hinder i vägen. Ett brantare grepp minskar - för mig - "sympatirörelserna" i handen när jag trycker av skottet. Kanske bara att köra. Men jag kommer att behöva bygga upp pistolgreppet 3-4 cm (!) så hmm... det kanske skall vara en ordentlig klutt fogskum först för att få och plastic padding utanför. Eller vad tror ni andra?

Publicerat

Jag tror att det framför allt är tradition och förändringsskräck som lägger hinder i vägen. Ett brantare grepp minskar - för mig - "sympatirörelserna" i handen när jag trycker av skottet. Kanske bara att köra. Men jag kommer att behöva bygga upp pistolgreppet 3-4 cm (!) så hmm... det kanske skall vara en ordentlig klutt fogskum först för att få och plastic padding utanför. Eller vad tror ni andra?

du kan ju börja utforma en träbit och sätta den med dubbelhäftande tills dess du vet precis hur den skall vara. jag menar det krävs troligen 5ggr på skjutbana innan det är riktigt bra. den skulle gå att fästa med enbart en skruv i kolvhalsen om man sen skulle vilja ha den lösningen. Jag hade själv inte gjort ett permanent grepp på en allroundbössa för jakt då skyttet bara är en del i tillämpningen. fogskum faller itu så småningom och vantar mm raspar av det. sen är det "ballhetsfaktorn" ni måste utvärdera. är det viktigt med snygg bössa eller bara funktion ;)

Publicerat
  • Författare

Frågade B&C:

The stock is solid. It is made of a two part urethane skin filled with a two

part urethane foam reinforced with kevlar graphite and carbon fiber. There

is an aluminum tail going through the pistol grip that you may run into.

-----Original Message-----

From: Bengt Berg [mailto:xxxxxxx]

Sent: Saturday, March 19, 2011 3:42 AM

To: email@bellandcarlson.com

Subject: Adding some plastic padding to a B&C light tactical stock...

Hi,

my name is Bengt Berg. I'm writing to you from Sweden. I have a Rem700 with

a B&C light tactical stock, but I need to build up the rear grip

forward/rightways in order to get better ergonomy. Right now it doesn't fit

my hand, it makes me repeatedly jerk the trigger instead of gently squeezing

it.

So, a day on the range, I cut a couple of baseball caps to pieces and made

some adjustments together with some electrical tape. The results were

dramatically increased. Guess I need to make these changes permanent.

So, I wonder... what will happen if I craft something out of plastic

padding, but want to remove it later? Is the stock hollow? Can I drill

without ruining the stock?

My plan is to make 2 holes straight through the handle and start with a

fibreglass bottom layer, then build up with plastic padding to some

reasonable form. Then file it down to perfect size, then repaint the whole

stock.

But the holes... Can it be done on a B&C light tactical without destroying

the stock from a durability, structural integrity, perspective? ?

Publicerat
  • Författare

2956Colors.jpg

Notera aluminiumramen... Det verkar som om den går långt bakåt.

Långa alternativet:

Kanske skall passa på att bygga något som går att fästa rakt in i denna. Ett hål rakt igenom, en rostfri stålmutter ankrad i plastic padding, på vänster sida, en gängad stång genom de båda muttrarna och ut ur stocken 2 cm, skyddad av ett på utsidan oljat rör/motsvarade, modellera runt hålen i stocken, lägga på PP, ta ett bra grepp med en oljad handske, låta härda, lyfta av, borra hålen från röret rakt igenom handuppbyggnaden, öka på borrhålen i diameter från andra sidan, lägga en bricka längst ner, och välja ett par långa rostfria insexskruvar från Sieverts för att fästa fast den igen.

Korta alternativet:

Äh fan, jag kommer ändå att behöva måla om fanskapet efter att ha borrat och haft mig. Och plastic padding fäster på plastic padding, filar jag bort för mycket en dag lägger jag på nytt dagen efter - till dess jag blir nöjd.

Så... Vad tror ni andra?

Publicerat

Låter som att du försöker bygga upp ett TRG-grepp B);)

Publicerat

Stocken har ett tunt glasfiberskal fyllt med någon typ av mikroballonger så det är skalet som håller fyllnaden är porös och svag inte mycket att skruva i.

Jag hänger inte riktigt med i vad du tänkt göra men genomgående bult känns lite brutalt, svårt att se exakta formen på greppet men det borde gå att gjuta på en bit med gladpack eller vax som släppmedel och sedan forma utsidan till önskad form och fästa den med dubbelhäftande tejp.

Publicerat

Stocken har ett tunt glasfiberskal fyllt med någon typ av mikroballonger så det är skalet som håller fyllnaden är porös och svag inte mycket att skruva i.

Jag hänger inte riktigt med i vad du tänkt göra men genomgående bult känns lite brutalt, svårt att se exakta formen på greppet men det borde gå att gjuta på en bit med gladpack eller vax som släppmedel och sedan forma utsidan till önskad form och fästa den med dubbelhäftande tejp.

Jag är långt ifrån expert på sånt här men tänkte i samma banor, varför inte åka till biltema och köpa polyester och glasfiber och gjuta med gladpack och släppmedel mellan? Vill man å ner vikten kan man göra en kärna av fogskum som man kapslar i glasfiber...

Publicerat
  • Författare

genomgående bult känns lite brutalt

Det är logiskt. Jag är en brutal man. :ph34r:

Jag är långt ifrån expert på sånt här men tänkte i samma banor, varför inte åka till biltema och köpa polyester och glasfiber och gjuta med gladpack och släppmedel mellan? Vill man å ner vikten kan man göra en kärna av fogskum som man kapslar i glasfiber...

Jo, även det är en idé. Hm. Det viktigaste är ju att den inte trillar av? Dubbelhäftande tejp känns mer än lovligt klent. Och vill jag verkligen NÅGONSIN ha kolven i dess originalform? Fast ändå, det kanske är smartast att göra avtagbara saker fram till dess att man är nöjd och sedan sätter man fast den å att Gud Fader inte kan få bort den. Hur gör man det, förresten?

Publicerat
  • Författare

Snyggt!

Hur tjockt kan man lägga det? Fungerar det med en 3cm klick på en gång, eller krymper det? Och allvarligt talat, jag inte arbetat med PP Elastic tidigare: fäster det utan vidare på tidigare lager av PP Elastic eller kommer man att skapa bitar då som riskerar att ramla av?

Publicerat

Man kan bygga på rätt bra (men kanske inte 5 cm i stöten). Rätt sladdrigt till en början. Funkar fint lager på lager. Det blir ganska varmt när det härdar och då får man lirka loss näven (i detta fall). Sen när det härdat/stelnat är det bara att slipa ner och fortsätta. Mycket tacksamt att jobba med faktiskt. Lättbearbetat när det stelnat.