Publicerat Mars 21, 201115 yr Hej alla jägare. Tänkte jag visar upp en kniv jag gjorde av stabbat träd som hittats under en mosse o säkert kan vara ett par hundra år gammalt. Osäker på vad det är för träd då det också hade växt svamp på den. Kan vara gammal björk eller så. Skickade en bit för stabbning o trät ser mystiskt ut på något sätt. Solid o hårt är det, jäkligt vackert.Ser bättre ut i verkligheten än mina fotos. Bladet gjorde jag händigt 7.5 cm långt. mvh Kimmo
Publicerat Mars 21, 201115 yr snyggt. skulle det kunna vara sälgrot kanske? annars har jag iofs gjort en kniv med björkskaft som fick liknande mönstring...
Publicerat Mars 21, 201115 yr Författare Tackar. Joo, det skulle kunna vara sälg men tyckte på nå något sätt att det skulle kunna vara en björk rot också. Hmmm... jag vet inte riktigt. Fint är det o har inte sett ett skaft gjort av något sådant förr.
Publicerat Mars 21, 201115 yr Författare Hej o tackar. Skickade den först till en knivmakar vän i usa o sen ordnade han stabbningen åt mig genom sina kanaler. Behövde inte betala mer än frakten då vi gör lite bytes affärer med varandra. :-)
Publicerat Mars 21, 201115 yr Riktigt frän För den oinvigde vad betyder stabbat? vad behandlar man trät med då?
Publicerat Mars 21, 201115 yr Författare Precis den tanken fick jag med. som någon slags sten. :-) Stabbat är när man skickar iväg en bit för stabilizering. Tryck impregnerar trät i en vacum kammare med epoxy o andra kemikalier. Biten blir då vatten tätt o solid hårt.
Publicerat Mars 21, 201115 yr Oki. Det finns en firma i danmark som stabbar. Vet inte om de gör det till privatpersoner. Hur mjukt var trät skulle du beteckna det som friskt?
Publicerat Mars 21, 201115 yr Vad tror ni. Ska jag göra lite filework på den ?? Japp, det tycker jag verkligen! Fast det tycker jag att i princip alla knivar skall ha så jag är nog inte rätt människa att fråga
Publicerat Mars 21, 201115 yr Oki. Det finns en firma i danmark som stabbar. Vet inte om de gör det till privatpersoner. Hur mjukt var trät skulle du beteckna det som friskt? Det finns en kille i Sverige också.