Publicerat Mars 21, 201115 yr Efter helgens fältskyttepremiär så har man börjat "samla ihop sig"... fixa iordning utrustning och sådär. Tittar då på de 41 hylsor jag har med mig hem. (7 stationer) Jag tycker att texten är lite väl platt på ungefär 20 av dessa 41 hylsor. Laddningen har fungerat fint i dessa temperaturer förut. Lurar på om bössan inte hunnit kallna mellan stationerna och därför gett högre temp på ammon och därför högre tryck? Exabit hade banan bredvid. Han får ett pm så han ser ämnet. Tacksam för alla synpunkter. Lurar starkt på att backa ner lite på krutet inför säsongsavslutningen.
Publicerat Mars 21, 201115 yr Lurar på om bössan inte hunnit kallna mellan stationerna och därför gett högre temp på ammon och därför högre tryck? Knappast troligt enligt min mening. Jag hade inga trycktecken på mina hylsor igår trots samma laddning som tidigare (då jag fick enorma trycktecken på hylsorna). Hade rengjort bössan i förrgår och sett till att kulorna var ordentligt molybelagda. Det löste problemet. Vore intressant med lite bilder på dina hylsbottnar så man förstår precis hur det ser ut. Får jag gissa så tror jag att en ordentlig rengöring av patronläget och pipan kan vara på sin plats (förutsatt att du inte redan gjort detta innan gårdagens skytte)
Publicerat Mars 21, 201115 yr Författare Knappast troligt enligt min mening. Jag hade inga trycktecken på mina hylsor igår trots samma laddning som tidigare (då jag fick enorma trycktecken på hylsorna). Hade rengjort bössan i förrgår och sett till att kulorna var ordentligt molybelagda. Det löste problemet. Vore intressant med lite bilder på dina hylsbottnar så man förstår precis hur det ser ut. Får jag gissa så tror jag att en ordentlig rengöring av patronläget och pipan kan vara på sin plats (förutsatt att du inte redan gjort detta innan gårdagens skytte) Tack för svar. Har nog skjutit gissningsvis 150-250 skott sedan jag gjorde kopparrent sist. Därefter har det blivit Ed's Red som normalåtgärde efter skjutbanebesök. Efter tips av en kompis som är gammal mästerskytt har jag de sista två gångerna istället bara kört med olja plus linnelapp. Detta sista lät inte riktigt ortodoxt, va? Gjorde rent pipan nyss. Den var inte ruskigt skitig. Jag får ta ett tag i patronläget. Återkommer med bild, men är ingen mästerfotograf. Kanske inte blir ikväll. Vänligen hav tålamod! mvh, H&H
Publicerat Mars 21, 201115 yr Ed's Red löser inte tombak såvitt jag vet, utan bara krutrester. Det gör ej heller olja. Du behöver gå på med typ Forrest-skum eller hardcore à la Sweet's 7,62 (innan det kör du med Ed's Red eller Shooter's Choice) för att lösa mantelrester i pipan. Jag kan visa dig nån gång om du vill. Jag fick höga tryck i dåvarande 6,5x47:an vid ett tillfälle, och då var det ordentlig rengöring av pipan som löste problemet. Nu när jag kör med molybelagda kulor så är det skitviktigt att rengöra patronläget och ffa dess hals så ofta som möjligt.
Publicerat Mars 21, 201115 yr skitviktigt att rengöra patronläget och ffa dess hals så ofta som möjligt. Total nybörjarfråga: När jag kom hem från Skurebo blev det en duktig rengöring av bössan. Ur pipan fick jag nog ut det mesta efter ett par vändor med både kopparlösning och krutlösning. Nåt jag dock funderade på var just hur fan jag får det ordentligt rengjort i patronläget. Förmodar att det behövs något specifikt rengöringsverktyg för detta men är inte säker. Hur göra helt enkelt. Stort sorry för trådkapningen. Mvh. Fitzo
Publicerat Mars 21, 201115 yr Jag har bara använt en kort läskstång med ände med ögla, typ sån här: http://www.vapenvardsbutiken.se/index.php?product=912 Genom denna har jag placerat dubbla lappar, och sen kört genom ffa främre delen av patronläget i en roterande rörelse. När jag tar bort moly så dränker jag lapparna i Rem Oil (fotogen) och kör på, följt av torra lappar för att få bort fotogenet. Lapparna blir rätt svarta av molyt, men det avtar förstås efterhand. Upprepa tills lapparna kommer ut vita och fina.
Publicerat Mars 22, 201115 yr Författare Tack igen exabit. Jag har just hittat min kopparlösare, så det blir en svängom med denna ikväll. Jamen plus en runda i patronläget med Ed's Red osv... mvh, H&H
Publicerat Mars 22, 201115 yr Det är svårt att tyda trycktecken men jag kan inte se några på dina bilder. Börjar man se tecken från utsötare eller annat där hylsan inte har stöd så har man i regel höga tryck 6,5 har långa kulor så glidytan blir väldigt lång detta kombinerat med tvär stigning gör att den lätt samlar på sig beläggning från kulorna så gäller att hålla extra bra koll på dessa pipor.
Publicerat Mars 22, 201115 yr Författare Tack Lars. Det ska gnussas ikväll Översta bilden: hylsan längst upp till höger. Dessutom hylsan snett tv om skedskaftet jag satte i lådan för att hålla uppe locket. Jag har tittat på hylsorna, men inte sett några stämplar från spåret i slutstycket för utstötarnålen (sako). Det är ju annars ett s ä k e r t tecken på att man ska backa mvh, H&H
Publicerat Mars 22, 201115 yr Har hylsorna gått lika många vändor och är dem från samma lot? Annars kan det förklara olika utseende på texten men har du inte kört kopparlösare på ett tag finns det säkert en del att gnugga ur pipan se även till att den är färsk för effekten avklingar rätt snabbt. Eftersom du använder ed´s red så antar jag att du gillar att mixa lite då kan du även göra kopparlösare av yes och ammoniak 1 del 30% ammoniak 2delar yes billigt väl fungerande och bättre lukt än sweets
Publicerat Mars 22, 201115 yr Författare Ja. Vet inte, men troligen inte. (Don't ask) Ahh! Du menar Ed's Green! Tack för receptet! mvh, H&H
Publicerat Mars 23, 201115 yr Författare Pipan var skitig. Från vänster till höger och uppifrån och ner: 4 lappar med roblasol kopparlösare. en vit lapp utan ngt på. två lappar eds red. två lappar efter inoljning. ev går jag på en runda till ikväll. ska ju ta patronläget. mvh, H&H
Publicerat Mars 30, 201115 yr Författare Bössan har gjorts ostkakeren. Misstänker nu att inkonsistent kalibrering av hylsorna är boven i dramat. Tycker det är ruskigt svårt att uppnå konsistent mått från mitten på bröstet till botten. Har just kontrollmätt några andra hylsor jag har gjort vid, och jag får helt enkelt fnula på mina rutiner här... Jaja, har iaf testat en annan laddning jag hade i gömmorna inför säsongsfinalen. ...annan krutsort och "snäll"...så den tar vi denna gången. mvh, H&H
Publicerat Mars 31, 201115 yr Har du varierat headspace kan det mycket väl vara en förklaring. Är inte patronläget sådant att hållare och verktyg går ihop vid anpassad kalibrering är det svårt att hålla snäva toleranser. Då krävs nästan att man använder typ Redding Competition hylshållare som finns i + mått med 0,002" steg då kan man hitta en som går ihop med verktyget så man får bort glapp/flex som finns i pressen.
Publicerat Mars 31, 201115 yr Författare Tack Lars! Hylshållare och verktyg går ihop. Pressen är en Reding Big Boss. => jag tror på "handhavandefel". Tiden jag håller presshandtaget i ändläget vid kalibrering har visat sig ha betydelse för den faktiska graden av kalibrering. (Iaf är det vad jag tror) De hylsor jag nämnde i förra inlägget gjorde jag en mera konsekvent kvarhållning av presshandtaget i ändläget är tidigare så att mässingen fick ett par sekunder på sig att flyta på. Mitt "gränsmått" för tillräcklig kalibreringsgrad är med en pistolhylsa uppochner över mynningen 64,16 mm botten till botten, så rekommendationerna brukar (beroende på författare ) vara 0,05 mm kortare eller 0,1mm kortare, dvs ett mått på 64,05-64,11mm. Jag kontrollmätte några hylsor häromkvällen. De låg snarare typiskt i intervallet 63,97-64,10. Jag tänker nog så här: så länge jag kollar efter "ringar" invändigt i hylsan (tecken på separation) med hjälp av ett gem (ja, du vet den vanliga metoden) borde det vara "safe" att använda dessa hylsor. Naturligtvis: Jag kommer att ta kasserade hylsor och försöka ställa om mitt verktyg så jag hemnar inom rätt intervall. Ärligt talat, det är inte lätt att kalibrera hylsor bra!
Publicerat Mars 31, 201115 yr Ärligt talat, det är inte lätt att kalibrera hylsor bra! Har inte haft det problemet själv, men så är det säkert. 0,1 mm skillnad i headspace är ju rätt mycket faktiskt.
Publicerat Mars 31, 201115 yr Även jag har läst om vikten att hålla nedre spaken lika länge då mässingen flyter visst kan det säkert stämma men jag tror sällan det är det som är boven i ojämn kalibrering. Tror mera på att det är skillnader hur tungt det går när man backar över expander då det är tämligen omöjligt att smörja till exakt samma friktion på varje hylsa. Själv lyckas jag inte heller bra med kalibrering om jag använder expander men när jag laddar med typ-S utan expander stannar skjutmåttet snällt inom någon hundring.
Publicerat Mars 31, 201115 yr Författare exabit. Jag håller med. Känns inte bra och ska åtgärdas. Lars: Jag glömde nämna. Jag har karbidexpander. Smörjer ändå invändigt i halsen...i strävan att verkligen minimera friktionen... tycker inte problemet borde ligga där? Använder Reddings smörja. Oöverträffad gucka IMHO. Di därna Type S-verktygen du nämner har jag ju funderat på. Hur funkar de? Kan ju nämna också då att jag har funderat på att testa på lite bänk/JK1 i vår/sommar... mvh, H&H