Publicerat Mars 21, 201115 yr Idag låg det en ny tele på mitt skrivbord när jag kom. Det första jag gjorde när jag startat upp den var att leta reda på Shooter appen o tanka ner den. Nu har jag mixtrat en stor del av dagen o snart hela kvällen utan att bli helt på det klara med skiten. Jag vill INTE slå in hastighet i mph Antar att lead speed står för bly hastighet och jag har ju redan knappat in v0 för denna laddningen Inskjutning/nollning på 100m ( tog en stund innan jag hittade inställning från yards) men tråts det så nollar den på 300 som jag slår in som avstånd när jag vill räkna ut klick... HJÄLP ni som vet.. Sen är det en del som jag inte har en aning om mer men det kanske spelar mindre roll //
Publicerat Mars 21, 201115 yr Antar att lead speed står för bly hastighet och jag har ju redan knappat in v0 för denna laddningen Nä Lead "liiiiid" = framförhållning. Alltså ger det dig hur långt framför målet du skall hålla om det rör sig i sidled i en viss hastighet (lead speed). Vi har skjutit en del på "gående helfigur" på 300 meter, och då brukar man behöva hålla 30-40 cm framför den gående helfiguren för att träffa hyfsat. I de allra flesta fall är detta med "lead" totalt ointressant.
Publicerat Mars 21, 201115 yr Författare Nä Lead "liiiiid" = framförhållning. Alltså ger det dig hur långt framför målet du skall hålla om det rör sig i sidled i en viss hastighet (lead speed). :blush: Det förklarar varför den är 0 oavsett vilket avstånd jag matar in till målet Kikade lite på värdena som kommer ur denna pryl och det verkar stämma ganska bra med mina egna "verkliga" värden. Den verkar ligga ett klick under mina värden, typ 8 klick upp istället för 9 som jag vill ha. Detta kräver nog lite praktisk utvärdering men smidigt blir det om man har en avståndsmätare. Kul pryl. //
Publicerat Mars 21, 201115 yr Författare Låter som att det löser sig. Gött! Så långt ja. När jag går in i programmet för att räkna ut ett avstånd frågar den efter om den ska använda gps.n för att räkna ut lite och när jag trycker eneble så kommer jag bara till en skit ruta med en massa lösenord o annat på... jag knapprar lite där o får till slut gå tillbaka för att se värdena?? //
Publicerat Mars 21, 201115 yr Så långt ja. När jag går in i programmet för att räkna ut ett avstånd frågar den efter om den ska använda gps.n för att räkna ut lite och när jag trycker eneble så kommer jag bara till en skit ruta med en massa lösenord o annat på... jag knapprar lite där o får till slut gå tillbaka för att se värdena?? // Låter skumt att den kräver det för att beräkna avstånd Det går att köra med atmosfärisk data från telefonens gps eller nätet men den finessen tycker jag du ska sätt off så länge du inte ska skjuta under 1000 meter.
Publicerat Mars 21, 201115 yr Författare Låter skumt att den kräver det för att beräkna avstånd Det går att köra med atmosfärisk data från telefonens gps eller nätet men den finessen tycker jag du ska sätt off så länge du inte ska skjuta under 1000 meter. Klart jag ska skjuta över 1000m med min .222a Det var något i gps inställningarna som strulade, mixtrade lite med dom o nu är det fenomenet borta. Nu funkar det nog som det var tänkt. Klickade en massa ja så nu tror jag att alla kan gå in o se var jag befinner mig någonstans So what, jag vet ju var jag är o det är det viktigaste //
Publicerat Mars 21, 201115 yr Gött att läsa att du är en riktig man för dessa läser aldrig instruktioner utan provar sig fram
Publicerat Mars 21, 201115 yr har likadab telefon som dig. vad går denna app ut på alltså? låter intressant!mvh
Publicerat Mars 21, 201115 yr Författare har likadab telefon som dig. vad går denna app ut på alltså? låter intressant!mvh Det är en ballistisk generator som räknar ut hur mycket du ska justera siktet vid skytte på olika avstånd och olika vind. Lite lätt förenklat. dryga 63:- sek //
Publicerat Mars 22, 201115 yr Du har även en LITE version som är gratis som går att testa lite med om man gillar den. Än så länge räcker den åt mig även om jag borde köpa den fulla versionen för att stödja det berömvärda initiativet att ta fram sådana här program...
Publicerat Mars 22, 201115 yr Idag låg det en ny tele på mitt skrivbord när jag kom. Det första jag gjorde när jag startat upp den var att leta reda på Shooter appen o tanka ner den. Nu har jag mixtrat en stor del av dagen o snart hela kvällen utan att bli helt på det klara med skiten. Jag vill INTE slå in hastighet i mph Antar att lead speed står för bly hastighet och jag har ju redan knappat in v0 för denna laddningen Inskjutning/nollning på 100m ( tog en stund innan jag hittade inställning från yards) men tråts det så nollar den på 300 som jag slår in som avstånd när jag vill räkna ut klick... HJÄLP ni som vet.. Sen är det en del som jag inte har en aning om mer men det kanske spelar mindre roll // Låter ju spännande.. Vad heter Appen? //Pikehunter
Publicerat Mars 22, 201115 yr Låter ju spännande.. Vad heter Appen? //Pikehunter shooter av SeanKNDY på market. Lasse- har du hittat knappen för att ställa in metriska värden istället? /Christian
Publicerat Mars 22, 201115 yr Författare shooter av SeanKNDY på market. Lasse- har du hittat knappen för att ställa in metriska värden istället? /Christian jag tror det men vindhastigheten är fortfarande på mph //
Publicerat Mars 22, 201115 yr jag tror det men vindhastigheten är fortfarande på mph // tihi- gå in i appen. från 1:a sidan, tryck på Preferences, sen måste du gå in o manuellt ange, metriska värden på allt från distance til lead angle unit, förslagsvis tar du kl värden på vinden, det är lättare om än lite "grövre" än att ta det på kompassriktning. för att bli av med frågan om GPS värden och de uppföljande frågorna om lösenord, Mike får samma grej förresten så tar du bort "bocken" i rutan för automatisk atmosfär och latitud. Lycka till. /Chris
Publicerat Mars 22, 201115 yr Författare tihi- gå in i appen. från 1:a sidan, tryck på Preferences, sen måste du gå in o manuellt ange, metriska värden på allt från distance til lead angle unit, förslagsvis tar du kl värden på vinden, det är lättare om än lite "grövre" än att ta det på kompassriktning. för att bli av med frågan om GPS värden och de uppföljande frågorna om lösenord, Mike får samma grej förresten så tar du bort "bocken" i rutan för automatisk atmosfär och latitud. Lycka till. /Chris Jag hade missat en av värdeändringarna Tack, nu kan jag ange i m/s //
Publicerat Mars 23, 201115 yr Författare Trodde ni att det funkade nu? Nää Jag hittar inte vad jag har gjort för fel.. Alla data verkar stämma men jag får i stort sett halverad MOA/klick för avstånden. 2,5 MOA upp på 300m eller 10 klick. Detta är FEL. Med dennaladdningen ska jag skruva 5,25 Moa upp på 300. Hastigheten på kulan är 930 (mps) vilket jag antar står för m/s fast skrivet på ett annat sett men säker kan man inte vara. Räknar man om det i Miles/S så blir det 5,87 eller liknande å det funkar inte alla. Bullet dia i (in) är 0.224 Vikt i gr är 50. Zero range (M) är 100 Muzzle velocity (mps)? 930 Coef 0.238 Kikarsiktes höjden är 4 cm Justeringar i Moa och elevations turret är 1/4 den är rätt och justerar man denna så ligger man så klart fortfarande på 2.5 Moa men fler klick.. Elevation Correction 0,5 (är inte helt 100 på detta men jag satt de värdena i tron om att det var 0,5 i parametern vindhastighet och höjd. Alla värden står inställda på meter. fan vad jag hatar att inte förstå //
Publicerat Mars 23, 201115 yr Författare O varför ligger denna tråden kvar ner i listan när jag nyss skrev i den???? //
Publicerat Mars 23, 201115 yr Elevation Correction 0,5 (är inte helt 100 på detta men jag satt de värdena i tron om att det var 0,5 i parametern vindhastighet och höjd. Lasse- du skall inte plita på det du inte förstår. Du skall inte ha någon Correction alls, det skall stå 1,0 där. Förklaringen till vad du anger där är graden av felet i justeringen i din optik, dvs om du slår in 5 MOA på tuben och får ut 4,7 MOA i verkligheten, skall du ha 1,0638 som korringsfaktor dvs om balistiken ger dig 5,0 MOA skall du justera 5,31 MOA på tuben, enkelt va? Sanningen är den att jag har på egen hand och utan att berätta om det gjort samtliga fel som man/det går att göra med detta program, en del fel har jag gjort enkom för att prova... /Christian
Publicerat Mars 23, 201115 yr Författare Elevation Correction 0,5 (är inte helt 100 på detta men jag satt de värdena i tron om att det var 0,5 i parametern vindhastighet och höjd. Lasse- du skall inte plita på det du inte förstår. Du skall inte ha någon Correction alls, det skall stå 1,0 där. Förklaringen till vad du anger där är graden av felet i justeringen i din optik, dvs om du slår in 5 MOA på tuben och får ut 4,7 MOA i verkligheten, skall du ha 1,0638 som korringsfaktor dvs om balistiken ger dig 5,0 MOA skall du justera 5,31 MOA på tuben, enkelt va? Sanningen är den att jag har på egen hand och utan att berätta om det gjort samtliga fel som man/det går att göra med detta program, en del fel har jag gjort enkom för att prova... /Christian Love Ya Nu får jag 5,1Moa på 300m //
Publicerat Mars 23, 201115 yr Peace through Superior firepower, eller tja typ något så. Nu har du ordning på grejerna i varje fall, det är bra. /Chris