Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Olika laddningar?

Featured Replies

Publicerat

Är fullkomligt utan kunskap ang handladdning, nu till min frågeställning: Har köpt en kombi 6,5*55 och 12 hagel då min vapengarderob är långt ifrån komplett så kommer vapnet att användas vid trädskällarjakt och toppjakt samt rävjakt ev älgjakt om jag springer på någon sådan vid lämpligt tillfälle. Min stora funderation är om det finns någon anledning att ladda olika kulor/laddningar vid trädskällarjakt (lite kortare avstånd) och använda andra laddningar/kulor vid toppjakt (längre avstånd) med tanke på träfflägen och köttförstöring. Hoppas ni förstår vad jag är ute efter då jag knappt vet det själv, :wacko: sen vill jag ha tips på olika kulval vid dessa jaktformer, det är väl helmantlad som gäller antar jag men det finns väl bättre och sämre fabrikat? Utgångshastigheter? finns det något facit? Gärna tips på en bra rävkula och älgkula också. Min granne har erbjudit sig att ladda åt mig och det verkar intressant och han är kunnig men vore intressant med fler infallsvinklar på dessa frågor. Blev ganska mycke nu men hoppas någon orkar börja nysta i denna problematik för mig. Tack så länge

Publicerat

Jag tycker största vinsten med att ladda själv är just att man kan skräddarsy ammo till användningsområdet.

Trädskällarjakten och toppjakten sätter rätt olika krav på ammon om man ska optimera lite och det ska man väl alltid ;)

För trädskällarjakten är en långsam trubbig kula att föredra kulbana är inte så intressant då det är sällsynt med längre avstånd. Visst känns det lite fånigt att rekylen i 6,5x55 skulle vara besvärande men denna jaktform innebär ofta konstiga skjutställningar och jag har själv ett fint ärr i pannan från en 9grams fmj från just denna jakt :blush:

För toppjakten önskar man skaplig ballistik och bra precision många använder match kulor som är spetsiga och ger bra ballistik men en liten hålspets som ger lagom effekt i fågeln Normas 130gr kula är väldigt populär.

Publicerat
  • Författare

Tack lars för svaret det är en bra början, hade väntat mig fler svar men det är kanske för mycket "goddagyxskaftfråga" detta men nånstans skall man börja. :unsure: Kan ingen snabbt slänga fram något förslag på en rävkula 6,5*55, älgkula har man väl en liten aning om, värre med rävkulan. Skall snart göra beställningen. /Ronney

Publicerat

jag skulle valt en 120gr bt eller 130gr accubond till räv om det även var intressant med rå med samma kula men det finns många bra alternativ. till bara räv så skulle jag ta v-max eller en sierra 85gr.

till fågel är lapuas 100 gr fmj en av dom bästa fågelkulorna i världen, snäll men ändå effektiv.

Publicerat

jag skulle valt en 120gr bt eller 130gr accubond till räv om det även var intressant med rå med samma kula men det finns många bra alternativ. till bara räv så skulle jag ta v-max eller en sierra 85gr.

till fågel är lapuas 100 gr fmj en av dom bästa fågelkulorna i världen, snäll men ändå effektiv.

Håller med dig maddog utom på någon punkt använd interlock 140 gz te älg/svin, Men använd endast v-max te räv å skräpvilt. bättre BC samt e en torped kula flyger bättre i luften än en hollowpoint.

The foxes will die by the hand of god.

Man made varminter, GOD MADE V-MAX.