Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bäverjakt

Featured Replies

Publicerat
6 hours ago lsjonsson sa:

Häftigt möte i smaband med bäverfotografering i norra delen av Kalix kommun vid byn Veniksel, Töre älv.

Björnen var ca 25 m som närmast enl. artikeln. Artikeln är låst och det finns en film med som bara prenumeranter kan se.

https://kuriren.nu/bli-prenumerant/artikel/jp507k6r

Här är filmen till mitt tidigare inlägg.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/bernt-skulle-fota-baver-da-dyker-bjornen-upp-vid-torealven

Söt liten nalle och den är säkert kramgo också!:wub:

• 1 month later...
  • Svar 940
  • Visningar 145,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• strävhår
    strävhår

Det man skjuter hämtar man.

• Årets första. 17 kg. Hade gett upp och gjort patron ur. Stod och fällde ihop skjutstödet när den kom ut från hyddan och simmade förbi mig på tre meters håll... Lät den passera och fumlade tag i en pat

• karelsk blandning
    karelsk blandning

Blev en bäver igår efter att den lurat mig flera gånger men nu åkte jag ut extra tidigt  6ppc fungerade till 19 kg bäver.

Posted Images

Publicerat

Grattis! Hade du jagat i vårat vvo så hade du fått 400 kr/bäver i skottpengar.:thumbsup:

Publicerat
16 minutes ago lsjonsson sa:

Grattis! Hade du jagat i vårat vvo så hade du fått 400 kr/bäver i skottpengar.

Har 1 hektar mark jag kan slåihop med er! Så splittar vi pengarna deal!?😉

Publicerat
1 hour ago hs_merkel sa:

Har 1 hektar mark jag kan slåihop med er! Så splittar vi pengarna deal!?😉

Haha! Det skulle vara fint!:lol:

Publicerat
2 hours ago lsjonsson sa:

Grattis! Hade du jagat i vårat vvo så hade du fått 400 kr/bäver i skottpengar.:thumbsup:

Mmm, har försök att få till det på vvo, t här också, men verkar stört omöjligt att få till. Ändå gnälls det och gormas det hur bävrarna härjar. Gäller samma sak med skottpengar på andra "skadedjur" också. 

Publicerat
8 hours ago Lapua mega sa:

Mmm, har försök att få till det på vvo, t här också, men verkar stört omöjligt att få till. Ändå gnälls det och gormas det hur bävrarna härjar. Gäller samma sak med skottpengar på andra "skadedjur" också. 

Vi har skottpengar på mink, mård, mårdhund, räv, skator o kråkor också.:thumbsup:

Publicerat
3 hours ago lsjonsson sa:

Vi har skottpengar på mink, mård, mårdhund, räv, skator o kråkor också.

Vet du summorna för varje djur?

Går ju att jaga ihop så jakten blir gratis.

Publicerat
11 minutes ago karelsk blandning sa:

Vet du summorna för varje djur?

Går ju att jaga ihop så jakten blir gratis.

300 kr för räv o mårdhund o tror att det var 200 kr för övriga samt 20 kr/st för fåglarna. 

Summorna är något åt det hållet tror jag det var.

Har man tid så går det att jaga gratis.:thumbsup:

Publicerat

5-6tusen hade man lätt skjutit ihop om det finns lite räv å bäver, fåglarna blir som bonus på åteln.

En kråk fälla och nån hade säkert fastnat där.

Publicerat
6 hours ago lsjonsson sa:

Vi har skottpengar på mink, mård, mårdhund, räv, skator o kråkor också.:thumbsup:

Klokt 👍

Publicerat
1 hour ago Lapua mega sa:

Klokt 👍

Ja visst är det det!:thumbsup:

• 9 months later...
Publicerat
41 minutes ago herman sa:

Nu kör vi bäver 2023🥰

IMG_2916.jpeg

Lite skillnad i väder och vatten.

Här har det inte ens öppnat hål så dom slipper upp ännu. Men hittade en rejäl avverkning av bäver som inte var förra året.

Så kanske det blir att skjuta nån hör framöver.

Publicerat

Av att lösa i tråden så var det 16april jag sköt första bävrarna förra året och det borde vart påsken.

Då var det typ 10cm snö kvar på isen och öppnat i bäck mynningarna i älv kanterna och deras hål upp på isen. Nu är det full vinter ännu i stort.

• 5 months later...
Publicerat

På söndag är det ju.....bäverjakt. Där jag ska vara har tydligen bävrar visat sig vara aggressiva. Puttat till båtar varit upp på badstrand och fräst. Någon som hört om detta tidigare? Höstgriniga??

Publicerat
På 2023-09-29 at 15:46 Ken1 sa:

På söndag är det ju.....bäverjakt. Där jag ska vara har tydligen bävrar visat sig vara aggressiva. Puttat till båtar varit upp på badstrand och fräst. Någon som hört om detta tidigare? Höstgriniga??

Allvarligt!!!! Ingen!!! Brukar ju flöda in kommentarer på liknande frågor från expertisen.... Ok jag killgissar på revir hävdande......

• 5 months later...
Publicerat

Nu var den iaf pälsad och ska spika upp skinnet på tork.

Ppc och 10m gjorde att det var rätt geggigt inne i den och kraniumet var trasigt.

Publicerat

Nästa helg tror jag att det blir ett försök på hemmaplan. Ska försöka tänka ut bästa platsen att sitta..

Har dammen, där är jag lite osäker på vart jag borde positionera mig. Men jag har också en jaktstege precis intill där jag sett att de härjat och börjat bygga en ny dämning nu senaste året. Kanske vore nått.

Publicerat
2 hours ago sexfemåtta sa:

Nästa helg tror jag att det blir ett försök på hemmaplan. Ska försöka tänka ut bästa platsen att sitta..

Har dammen, där är jag lite osäker på vart jag borde positionera mig. Men jag har också en jaktstege precis intill där jag sett att de härjat och börjat bygga en ny dämning nu senaste året. Kanske vore nått.

Bäver är ändå är så pass lätt jagade sålänge vinden är rätt.

Du får testa och pyrscha lite och se vars dom håller till.

Publicerat
1 hour ago, karelsk blandning said:

Bäver är ändå är så pass lätt jagade sålänge vinden är rätt.

Du får testa och pyrscha lite och se vars dom håller till.

Jo, ska kika runt. Har ju en relativt fet damm på min egna lilla mark, nånstans i krokarna är de av och till.

Publicerat
4 hours ago Hipshot sa:

Körde in insats igår kväll i Djursholm.. Där finns en sjö, Ekebysjön. Jag vet *exakt* hur många bävrar som bor i den sjön :biggrin:

Såå coolt, helikoptern sökte av ett större område och ett vittne anvisade en plats runt just denna sjö. Så plåtkråkan tittade noga där flera gånger. Vid ngt tillfälle hade vi tre bävrar på storbild i sjökanten samt en räv som tassade innanför dem i strandlinjen.. sjukt kul att se! Varje värmesignatur zoomar de in på för att med säkerhet konstatera vad det är för ngt så det blir lite detaljstudier av div vilt. Förvånansvärt mkt djur i omlopp, såg flera rävar ngr rådjur och rätt mkt hare. 

Coolt att se en hundförare spåra med sin patrullhund bland harar och annat bös, vi och helikoptern ser ju extremt tydligt i vilken miljö de jobbar. På marken är det bara svart typ.. Bilderna är så pass bra att man kan avgöra huruvida det är "drag i linan" eller ej.. 

Jobbet i sig var toklugnt, skrev av samtliga resurser med "Ej brott" och bävrarna gnager vidare i godan ro.

Sitter du med i koptern eller sänds det in så ni ser?

Syns det lika bra i värmekameran fast det är ljust ute?

Publicerat
22 hours ago sexfemåtta sa:

Jo, ska kika runt. Har ju en relativt fet damm på min egna lilla mark, nånstans i krokarna är de av och till.

Skjut bäver i skallen om du ska ta tillvara på skinnet, men då är kraniumet skrot om man vill ha det.

Tänkte koka skallen från senaste men tänderna var av så blev inget av det. Fast jag ibland skjutit i kroppen på bävern så har skallen gått sönder om det är använt match eller varmint kulor.

Bästa för hel bäver och korta håll har vart 9,3 med subsonic.