Publicerat Mars 23, 20242 yr 2 hours ago karelsk blandning sa: Sitter du med i koptern eller sänds det in så ni ser? Syns det lika bra i värmekameran fast det är ljust ute? Vi har deras bilder på länk och vår "skärm" är 3x6 meter.. medans skärmen i kråkan är 30cmx40cm eller något sådant. Tid på dygnet spelar mindre roll, temperaturen ute är av större vikt. En sommarkväll kan det vara väldigt svårt att sortera bort alla solvarma stenar osv.. större vilt i skog är knivigt med ibland..
Publicerat Mars 23, 20242 yr 2 hours ago Hipshot sa: Vi har deras bilder på länk och vår "skärm" är 3x6 meter.. medans skärmen i kråkan är 30cmx40cm eller något sådant. Tid på dygnet spelar mindre roll, temperaturen ute är av större vikt. En sommarkväll kan det vara väldigt svårt att sortera bort alla solvarma stenar osv.. större vilt i skog är knivigt med ibland.. Stor TV-skärm.
Publicerat Mars 24, 20242 yr Satt ikväll längs en bäck 70 meter från hyddan. Efter 30 minuter hörs ett plums och bävern kommer simmande mot mig. Ligger still i 2 minuter 45 grader snett nedåt från mig på 5 meter (sitter i torn). Nu till frågan, hade ni tagit skottet? När han låg vänd från mig hade jag absolut kunnat sätta en kula precis bakom skallen. Men allt detta snack om sjunkande bävrar gjorde att han troligtvis fäller björkar i natt igen.
Publicerat Mars 25, 20242 yr Beror väl på vattendjup och huruvida det hade gått att bärga en död bäver? Ngt långt teleskopspö m krok så ökar räckvidden.. tror du att du kan nå så skjut typ?
Publicerat Mars 26, 20242 yr Nu gissar jag bara, men min uppfattning är att dom oftast sjunkit då det är skjutet med mjuka kulor. Kanske på grund av att det blir stora skador. Sköt en med sub i 9,3an som satt på kanten och föll i vattnet, den flöt. Den nu senast som jag sköt på kanten hade sjunkit om det vart djupare och inte uppsägningen vart precis vid hålet den var upp och ner. Sköt ändå med en bättre kula i skinn synpunkt men blev ändå rejält tradigt inne i bävern.
Publicerat Mars 26, 20242 yr Ska försöka mig på detta nu i långhelgen.. bättre chans morgontid eller kväll tycker ni?
Publicerat Mars 26, 20242 yr 8 hours ago sexfemåtta sa: Ska försöka mig på detta nu i långhelgen.. bättre chans morgontid eller kväll tycker ni? För mig är det definitivt kvällen, mest troligt för att jag inte ens har vart ut på morgon.
Publicerat Mars 27, 20242 yr Jag tycker morgon är bäst i alla fall där jag har jagat. Bävern kommer ut på kvällen från hyddan men brukar simma runt i vattnet tills det blir beckmörkt. Först då går dom upp på land. Jag har flera gånger suttit och hört dom gnaga men det har varit helt omöjligt att se dom i kikaren och då har jag ett Zeiss 3-12 56 som är ett rätt sjyst vak sikte. Det är inte lätt att skjuta en bäver som simmar i vattnet om du inte sitter så högt att du ser den uppifrån. Från sidan är det bra en pytte liten del av huvudet som sticker upp. På morgonen brukar dom där emot sitta på land och gnaga på träden dom fällt. Svåra här är att inte skrämma dom när du smyger ut i mörkret.
Publicerat Mars 27, 20242 yr Där jag tänkte jaga bäver först är det liksom inte mycket till öppet vatten. Det är en damm, och anslutande bäckar. Ska väl tilläggas.
Publicerat Mars 27, 20242 yr Dom 2 bävrar som jag har skjutit här uppe har jag skjutit i vattnet i halskotpelaren. Den ena på mindre än 3 m framför mig och den andra på andra sidan bäcken. Snacka om vattenkaskad när jag sköt den första framför mig. Det skvätte vatten upp på mig efter 308:an och en Lapua mega. Bägge 2 blev bärgade tack vare Jonssons bäverhuggkrok. Bäverhuggkroken består av ett skrotat 7 m teleskopmetspö som är kortat med ca 1 m och en havsfiskekrok som jag har slipat bort hullingen på. Sedan har jag tagit supelim, spölindningstråd och spölack. Virat fast kroken med spölindningstråden och sedan lackat den med spölacket.
Publicerat Mars 27, 20242 yr 5 minutes ago, lsjonsson said: Dom 2 bävrar som jag har skjutit här uppe har jag skjutit i vattnet i halskotpelaren. Den ena på mindre än 3 m framför mig och den andra på andra sidan bäcken. Snacka om vattenkaskad när jag sköt den första framför mig. Det skvätte vatten upp på mig efter 308:an och en Lapua mega. Bägge 2 blev bärgade tack vare Jonssons bäverhuggkrok. Bäverhuggkroken består av ett skrotat 7 m teleskopmetspö som är kortat med ca 1 m och en havsfiskekrok som jag har slipat bort hullingen på. Sedan har jag tagit supelim, spölindningstråd och spölack. Virat fast kroken med spölindningstråden och sedan lackat den med spölacket. Dum fråga kanske men flyter de efter skott? Och isf hur bra/länge?
Publicerat Mars 27, 20242 yr 19 minutes ago sexfemåtta sa: Dum fråga kanske men flyter de efter skott? Och isf hur bra/länge? Dom har flutit. Frun ville inte ha någon skalle inne så jag kokade loss tänderna och monterade dom på en sköld med ett eklöv.
Publicerat Mars 27, 20242 yr 7 hours ago lsjonsson sa: Dom har flutit. Frun ville inte ha någon skalle inne så jag kokade loss tänderna och monterade dom på en sköld med ett eklöv. Har du dragit ut de sista mjölkgaddarna 😂👍
Publicerat Mars 27, 20242 yr 43 minutes ago Buck sa: Har du dragit ut de sista mjölkgaddarna 😂👍 Jag har dragit ut allt som satt inne i tänderna och sedan har jag gjort en liten bägare av ett 1 dl rostfritt mått som jag har smällt stearin i o fyllt tänderna med. Jag rensade tänderna med en fin pianotråd som jag bockade till en liten krok på så att jag skulle få ut allt.
Publicerat April 11, 20242 yr @Hipshot @Mad Mike m. fl. nu får ni ger er ut på skyddsjakt i Jakobsbergs centrum. Bäver siktad inne i centrum. https://www.expressen.se/tv/nyheter/sverige/daniel-sag-en-baver-mitt-i-stan-wow-what/
Publicerat April 22, 20251 yr Finns det någonstans man kan köpa dagkort för småvilt där man kan tänkas komma åt bäver? De mycket små möjligheter jag har haft till bäverjakt förut (på andras marker) har tyvärr försvunnit. Vi har inget mer imponerande vattendrag på vår mark än ett par sorgsna diken och där finns då ingen bäver.