Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jägarexamen, teori prover

Featured Replies

Publicerat

Jag har precis skrivit provet(fråga inte hur det gick, jag är en aning förbaskad på mig själv) men det jag undrar över är själva provet som tydligen var från 2005 medans själva Jägarexmensboken är så vitt jag har förstått helt nytryckt och omarbetat. Frågeställningarna i provet kändes inte riktigt som om det hängde ihop med kurslittraturen, varför skrivs det inte ett prov som hänger ihop med den omarbetade boken? Eller är det upp till varje provkontrollör att ha ett uppdaterat provat?

Dessutom har jag lite funderingar över handledningen till boken, en del fel och en del rejäla slamkrypare finns det bland de frågorna, är det något som man är medveten om och förbättrar eller ska jag skicka in de fel som finns? Det är dessutom intressant att det tydligen finns minst två olika upplagor av handledningen, eftersom vi på kursen har två olika, där svaren skiljer sig åt.

Dessutom undrar jag lite över vilka krav det ställs på kursledarna som håller i jägarexamenskurser, jag har tyvärr ett stolpskott som kursledare, och en som är bra men som inte kommer till tals så ofta.

Publicerat

Naturvårdsverket ansvarar för proven så om det är ngt konstigt kan du ta upp det med dem. Vi vet dock om en del felaktiga svar pga ändrad lagstiftning som vi har påpekat men det har varit svårt för verket att prioritera arbetet med jägarexamen.

Vi tar fram vårt kursmaterial och andra aktörer gör likaså. Det ansvarar vi för men hiur det skall se ut är inte reglerat utan det är upp till var och en att ta framdet material man tycker är lämpligt. Har du synpunkter på vårt material bör du kontakta Ulf Johansson som är utbildningsansvarig.

Vem som helst kan hålla en kurs i jägarexamen och det är återigen upp till varje aktör att ställa de krav på sina kursldare som de finner lämpliga.

Publicerat

Är det då dom lagarna som gällde 2005 som gäller enligt provet?

Publicerat

Som sagt är det fel i svaren i proven i vissa fall, beroende på att lagstiftningen ändrats. Naturligtvis gäller den lag som är i kraft vid tidpunkten för provet. Det är därför dessa frågor skall ändras. Av denna anledning stryks de aktuella frågorna när man rättar proven om jag förstått det rätt.

Publicerat
  • Författare

Naturvårdsverket ansvarar för proven så om det är ngt konstigt kan du ta upp det med dem. Vi vet dock om en del felaktiga svar pga ändrad lagstiftning som vi har påpekat men det har varit svårt för verket att prioritera arbetet med jägarexamen.

Vi tar fram vårt kursmaterial och andra aktörer gör likaså. Det ansvarar vi för men hiur det skall se ut är inte reglerat utan det är upp till var och en att ta framdet material man tycker är lämpligt. Har du synpunkter på vårt material bör du kontakta Ulf Johansson som är utbildningsansvarig.

Vem som helst kan hålla en kurs i jägarexamen och det är återigen upp till varje aktör att ställa de krav på sina kursldare som de finner lämpliga.

För att förstå det här rätt, Jägarförbundet gör boken Jägarskolan, men provet gör Naturvårdsverket? Som exempel så står det inte särksilt mycket i boken jägarskolan om olika spår från skogshare/fälthare och inte något direkt som skiljer dem åt, ändå finns det med som en fråga.

Men tack för att jag fick veta att det var Ulf Johansson jag ska kontakta, det är mest lite småfel som kanske inte är så enkla att hitta när man korrekturläser, men ställer till det när man försöker lära sig och sedan blir osäker på vad som egentligen är rätt.

Publicerat

Ja vi gör boken Jägarskolan och NVV proven.

Publicerat

Hej

En liten följdfråga. Om ni har en lista på "felaktiga" frågor, skulle det inte vara möjligt för er att publicera dem på hemsidan så att man kan kolla själv att man fått aktuella frågor. Detta skulle ju också fungera lite som en uppdatering/förklaring för oss som redan tagit jägarexamen.

// Henrik

Publicerat

Nej det kan vi inte göra men det skulle NVV kunna om de ville.

Publicerat

Nej det kan vi inte göra men det skulle NVV kunna om de ville.

OK Vid närmare eftertanke så förstår jag att det kan vara lite känsligt om ni skulle publicera de exakta frågorna från provet. Inte så genomtänkt av mig...

Problemet är att jag inte känner speciallt mycket folk på NVV. Och i alla fall inte någon som sysslar med sånt här. Fast det kanske finns andra här som gör?

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.