Publicerat Mars 23, 201115 yr Hej Har inhandlat ett fx cyclone 5,5 för övningsskytte, har några frågor angående skötsel: Om det blir stående ett längre tag utan skytte spelar det någon roll om tuben är tom el full? Tomskott, alltså magasinet tomt men man avfyrar i tron att man har skott kvar, är det skadligt? Rengöring och isåfall hur ofta och vad? något mer än pipan?? Övrigt handhavande som man bör tänka på, detta vapen är ännu original ej licenspliktigt om man överväger att "trimma" vapnet och söka licens (jag vet att det kan vara svårt att få tillståndet) blir det känsligare för någonting t ex tomskott??/Ronney
Publicerat Mars 23, 201115 yr Haft Cyclone ett tag, vore intressant med tips om hur man sköter det Mvh!
Publicerat Mars 23, 201115 yr Tuben rekommenderas att vara fylld minst 80 bar vid förvar. Brukar pumpa min Storm till 200bar innan den får vila i vapenskåpet. Tomskott skadar ingenting så länge man inte understiger 60 bar. Under detta detta och lägre, finns risk att ventilen fastnar. Min bössa hade gått ca 5000 skott när jag köpte den. Rengjorde pipan, helt i onödan. Förre ägarn hade aldrig gjort detta tidigare. I övrigt ska man tydligen inte göra annat än kolla efter läckande o-ringar. Så länge allt funkar, behövs vad jag hört, ingen service som fjädergevär kan behöva. Självklart får den nån slatt Skyttens vapenolja från en trasa på pipan. Liite TLC bör man väl ge dem....
Publicerat Mars 24, 201115 yr Författare Tuben rekommenderas att vara fylld minst 80 bar vid förvar. Brukar pumpa min Storm till 200bar innan den får vila i vapenskåpet. Tomskott skadar ingenting så länge man inte understiger 60 bar. Under detta detta och lägre, finns risk att ventilen fastnar. Min bössa hade gått ca 5000 skott när jag köpte den. Rengjorde pipan, helt i onödan. Förre ägarn hade aldrig gjort detta tidigare. I övrigt ska man tydligen inte göra annat än kolla efter läckande o-ringar. Så länge allt funkar, behövs vad jag hört, ingen service som fjädergevär kan behöva. Självklart får den nån slatt Skyttens vapenolja från en trasa på pipan. Liite TLC bör man väl ge dem.... Tackar för svaret Ulf precis vad jag behövde veta, trodde ett tag att dessa frågor var för dumma för att svara på så nu är det bara att panga på/Ronney
Publicerat Mars 24, 201115 yr Finns inga dumma frågor Samma sits för mej innan & när jag handlat bössan. Kan förresten knappt nåt om pcp-bössor f.ö. Jag har ett lass fjäderbössor som eg ligger varmare om hjärtat , dem lägger jag "krutet" på , men kul att prova på & äga även pcp. Har du köpt lufttub för påfyllning, eller gör du som mej och motionerar och värmer upp med handpumpning ?
Publicerat Mars 25, 201115 yr Författare Har ej hunnit skjuta så mycket men tidsnog blir det nog att skaffa tub. Har sett en viltmålsbana MR 3000 på canaxa.se som med förlängnsingssat blir 4,5 m lång funderar på att köpa den nu till våren. Vad tror du om den? eller har du något annat förslag? Skulle tro att nyttan av tub kommer att visa sig då man köper banan.
Publicerat Mars 25, 201115 yr Har tyvärr aldrig testat nåt rörligt mål, men vore högst intressant . Vi skjuter mest på tomhagelhylsor, snurrmål av olika slag, fallmål. Det mesta vi hittar angående självmarkerande mål. En av medlemmarna har gjort en "spinner"-variant som vi ska "förädla" denna säsong. Filosofier finns om att tillverka nån form av smäcker "linbana" för skytte på rörligt mål Vi får se vad som blir av detta
Publicerat Mars 25, 201115 yr Skjutit en hel del löp men då på råttor.. man ruttnade dock rätt kvickt då man fick genomskott och rådisen knallade vidare och kroknade någon annanstans. Tillverkat en löpbana med, vajer och en klyvd 5l dunk som vi med hjälp av ståltråd hängde upp på vajern. Sen en sån här löpälgtavla på dunken.. voila! Mvh!
Publicerat Mars 25, 201115 yr Skjutit en hel del löp men då på råttor.. man ruttnade dock rätt kvickt då man fick genomskott och rådisen knallade vidare och kroknade någon annanstans. Tillverkat en löpbana med, vajer och en klyvd 5l dunk som vi med hjälp av ståltråd hängde upp på vajern. Sen en sån här löpälgtavla på dunken.. voila! Mvh! Du råkar händelsevis inte ha någon bild av detta ? Vore massors värdefullt. Här välkomnas tips/uppslag/ideer/skisser eller bilder
Publicerat Mars 25, 201115 yr Du råkar händelsevis inte ha någon bild av detta ? Vore massors värdefullt. Här välkomnas tips/uppslag/ideer/skisser eller bilder Nej inga bilder.. har för mej att vi använde elstängseltråd och inte vajer, var inte så jättesvårt såvitt jag minns.. Mvh!
Publicerat Januari 14, 201214 yr Jag har haft min Cyclone ett par år nu och använt den en hel del ute i regn och rusk. Bara torkat av med en lätt oljad trasa, lite stockolja och ett par dragningar i pipan efter hemkomst. Funkar perfekt! Trodde pcp skulle krångla mer faktiskt, då de ju har mer finteknik än ex en fjäderbössa, hagel eller studsare.