Publicerat Mars 7, 200620 yr Jag undrar hur ni gör med jakten när det kommer en hel del mängder snö? Har ni skoter så ni kan ta er ut? eller kanske är det någon som plogar vägarna vid era jaktmarker? Eller ligger ni kanske och sover desssa dagar? Själv har jag inte kommit ut på jakt på ett bra tag nu Hur är det för er?
Publicerat Mars 7, 200620 yr Tjena!... Här uppe i norr är vi vana med 50cm+ om vintern...så det är inga problem med snön...oftast är vägarna plogade. Ibland kan det hända att han som plogar inte hunnit ut innan vi jägare, så då kan det va 1-2dm med snö på vägen, och hur gör man då?...jo, man stampar man plattan i mattan och hoppas på det bästa ...eller så lånar man farsans king cab iallafall i mitt fall...fast oftast blir det plattan i mattan 8)...går faktiskt ganska bra om man har lite fart och snön inte är "blöt" summa sumarum: snön kan inte stoppa en jägare Mvh Fredde
Publicerat Mars 7, 200620 yr hej . på min jaktmar så plogar jag alltid upp vägarna innan om jag ska ut och jaga .
Publicerat Mars 7, 200620 yr En del har de bra. :'( :'( Jagar själv på SCA:s mark o där blir de int plogat nå! > Bara o ta på sig snöskor eller skidor. Skidturer på mellan 1-2 mil på en dag e vardagsmat. O då bor jag bara i södra delarna av norrland.
Publicerat Mars 7, 200620 yr Vi kommer inte ut på någon av markerna just nu. Måste ha en rejäl traktor för detta. Är hyggligt orolig för viltet, vi kan inte köra ut ensilagebalar. > > >
Publicerat Mars 7, 200620 yr Författare Jo, de är tråkigt för oss som inte har tillgång till muskel bilar, och vägarna inte är plogade. Men vi får hoppas att snön åker bort snart. Ja Orjant, jag håller med dig, de måste vara tufft för viltet under sånna här snöföhållanden, och då tänker jag mest på rådjuren, men älgen har det nog inte så lätt heller.
Publicerat Mars 7, 200620 yr de måste vara tufft för viltet under sånna här snöföhållanden, och då tänker jag mest på rådjuren, men älgen har det nog inte så lätt heller. Hur mycket snö har ni?...tänkte att "här uppe" med ca 50-75cm snö och ibland ca 20-30 minusgrader (har varit -29 nu tre nätter i rad) under högsesong så klarar sig rådjuren bra...dvs det blir en liten ökning i stammen varje år...det finns två utfodringar på vår mark (tot 4800Ha)...och dom underhålls sällan...körs ut ett "ufo ägg" (ensilagebal) på hösten på ena stället och på det andra kör den lokala potatisodlaren ut all potatis som inte klarar kraven/sorteringen... oftast använder djuren sig av skoterleder vid långa förflyttningar, annar står dom och "trampar" inom samma område (brukar vara ca 10-20Ha) Älgen har inga som helst problem med snön...inte här uppe iallafall... var bara en tanke jag hade...men det är klart..."våra" rådjur kanske är "tuffare" eftersom dom är vana klimatet i större utsträckning än rådjuren i söder... Muskelbil och muskelbil....njaaa, en gammal BMW 320 får jag "tampas" med ...men allt går med lite vilja och jävlarannama Mvh Fredde
Publicerat Mars 7, 200620 yr Jag undrar hur ni gör med jakten när det kommer en hel del mängder snö?Har ni skoter så ni kan ta er ut? eller kanske är det någon som plogar vägarna vid era jaktmarker? Eller ligger ni kanske och sover desssa dagar? Själv har jag inte kommit ut på jakt på ett bra tag nu Hur är det för er? Finns skidor. :D
Publicerat Mars 7, 200620 yr Jag har kört snö i 10 år så när man är klar med svängen brukar man dra ett stråk med lastmaskin upp på skogen. Det här är första året jag ej kör snö så iår har det varit sämre med plogningen åt oss jägare. Nu är iofs entreprenören jag kört åt medlem i jaktlaget, men han tycker dieseln är dyr såå... :- Men jag måste säga att det är skönt att slippa passningen, har varit med om både julaftonskvällar och nyårsdagar som har tillbringats i en hjullastare istället för hemma med familjen.
Publicerat Mars 8, 200620 yr Här i småland har vi väl runt 60 cm nu.. Och har väl haft -15 och ner till -22 som lägst de senaste dagarna. Problemet är väl inte snömängden utan mer att det först är 30cm snö och sen lika mycket skare. Och det blir inte mindre skare, för dagsmejan gör ju att det sjunker ihop mer och mer och blir hårdare för varje dag. Rådjuren och fältharen kommer nog ta rejält med stryk om de inte får hjälp. Eftersom det var ett tag sen det ar så här mycket snö, så har ju många av de unga djuren helt enkelt inte fått lära sig hur man gör för att får mat.
Publicerat Mars 8, 200620 yr Rådjuren och fältharen kommer nog ta rejält med stryk om de inte får hjälp. Eftersom det var ett tag sen det ar så här mycket snö, så har ju många av de unga djuren helt enkelt inte fått lära sig hur man gör för att får mat. Verkigen problematiskt med snön och skaren här i södra Småland. Vi har ca 50 cm här och någon påstod att det inte varit lika mycket snö sedan 1986! Vilket skulle innebära att knappt några rådjur varit med om lika mycket snö! Verkar som rådjuren håller sig inne i skogen den som nu finns kvar efter Gudrun, för man ser knappt några slag ute på åkrarna. Vi har börjat lägga ut ensilage på ett antal ställen, får hoppas det funkar!
Publicerat Mars 9, 200620 yr Författare vi har då inte så mycke. men jag kan väl tänka mej att vi har ungefär mellan 40-50cm.
Publicerat Mars 9, 200620 yr Verkigen problematiskt med snön och skaren här i södra Småland. Vi har ca 50 cm här och någon påstod att det inte varit lika mycket snö sedan 1986! Vilket skulle innebära att knappt några rådjur varit med om lika mycket snö! Verkar som rådjuren håller sig inne i skogen den som nu finns kvar efter Gudrun, för man ser knappt några slag ute på åkrarna.Vi har börjat lägga ut ensilage på ett antal ställen, får hoppas det funkar! Jag bor i Täby och när jag rastade hunden utanför huset såg jag spår efter rådjur där. Mitt i samhället alltså, såg även rådjur i Åkersberga mitt inne i stan idag vid lunchtid. Antar att de gör allt för att få tag på mat för tillfället.
Publicerat Mars 9, 200620 yr Författare När du nämner det Steinbok så har jag faktiskt oxå märkt en ökad mängd av rådjur där jag bor. Iofs bor jag på landet, så de vore ju bätte och rådjuren stannade här för evigt istället för att dom var här under vintern bara. Men vi har haft så ofantligt lite rådjur flera år nmu, men i vinter har man sett ngr st varje dag ungefär. Så det vore roligt om rådjuren kunde etablera sig här lite mera än vad dom gjort under senare tid här. Men jag tror lodjuret spelar stor roll här.