Publicerat Mars 23, 201115 yr ska ut och jaga kråka i helgen och tänkte höra vad ni föreslår. Vi ska jaga med UV-bulvan från gömsle, från början var tanken att vi skulle vara två pers men nu verkar det vara fler som vill joina. Känns mycket med fler än 2 skyttar i ett gömsle, ska man göra två gömslen på vardera sida om trädet som uven sitter i och dela upp skyttet på varsin sida om trädet eller vad föreslår ni? Två skiljda platser med två olika uvar? Tips mottages gärna!
Publicerat Mars 23, 201115 yr Finns inte Hiphots gamla kråkblog kvar på Svenska Jägareförbundet? Tror det mesta som går att lära om kråkjakt finns skrivet där...
Publicerat Mars 24, 201115 yr Författare jorå den har jag läst igenom men inga rena konkreta förslag jag kan tycka mig se på mina funderingar...
Publicerat Mars 24, 201115 yr Två uvar med minst 300m mellan dem. Som sagt, MINST 300 i mellan gärna mer. Smällar från ena ställe riskerar störa ev fåglar vid andra.. Fler än två bössor per uv är helt förkastligt. Efter 25 år med kråkjakt så har jag konstaterat att det blir lekstuga där minst en ärthjärna förstör för övriga genom att skjuta vid fel tillfälle, för tidigt och på påtok för långt håll. Resultatet blir en bortkastad sovmorgon, en enorm hög tomhylsor och få fåglar. Att dela in luften i zoner, två till höger och två till vänster resulterar i att någon av de två paren får alla kråkor och det andra paret nada. De flyger tämligen regelbundet runt uven och man får skottläget på samma ställe hela tiden. Så rigga två uvar i stället, även om uv nr 2 kanske hamnar mindre hett så kommer ni totalt sett att skjuta fler kråkor i alla fall. Mvh!