Publicerat Mars 24, 201115 yr Nu är det äntligen dags för premiär av Sauer 303 i syntekolv... Skall bli spännade att provksjuta den när tillfälle ges tänkte därför be er som har provksjutit den eller har annan feedback att ge om den göra det här.. Själv har jag glidit över mer åt Sauern nu istället för en R93 när den äntligen kommmer i syntetkolv... Ut och övningsskjut med er på banorna där hemma..
Publicerat Juni 26, 201115 yr Nu är det äntligen dags för premiär av Sauer 303 i syntekolv... Skall bli spännade att provksjuta den när tillfälle ges tänkte därför be er som har provksjutit den eller har annan feedback att ge om den göra det här.. Själv har jag glidit över mer åt Sauern nu istället för en R93 när den äntligen kommmer i syntetkolv... Ut och övningsskjut med er på banorna där hemma.. Nu är ju den här tråden inte helt färsk, men jag tänkte svara iaf.......... Var iväg till Skavsta Jakthandel för ett tag sedan, skulle bara kolla lite på bössor, inte köpa nån............. Strosade runt där och klämde på alla möjliga vapen och kom sen fram till Sauern 303 XT. Gjorde ett anlägg med den.........Oj! va sjutton, den passade ju lika bra som min hagelbössa, hm. Jag är kär! En timme senare var jag ägare av bössan i kaliber 9,3x62. Nu har jag ingen tidigare erfarenhet av halvautomatiska kulvapen och inte heller grövre kalibrar, men jag tycker den är underbar att skjuta med. Den knuffar till i axeln på på ett sätt som förr skapar förtroende än obehag. Trycket är snudd på lika bra som min Tikka 690 som jag har, lite tyngre, men utan släp. Säkringen är lättmanövrerad och som en säkring ska va.....säker!! Mekanismen rör sig ursmidigt i lådan, inget jäkla rassel. Det enda negativa jag kan komma på är magasinkapaciten, men två skott plus ett i loppet räcker väl för det mesta under jakt. Har beställt ett fyraskottsmag till älgbanan. Har en Aimpoint micro till, med snabbfästen, ska komplettera med ett belyst kikarsikte framöver, kanon att kunna byta sikte beroende på om man går med hund eller sitter på pass/vakar. Det blir inte billigt, det ska erkännas, men man lever bara en gång, inte sant.......?
Publicerat Juni 26, 201115 yr Nu är ju den här tråden inte helt färsk, men jag tänkte svara iaf.......... Var iväg till Skavsta Jakthandel för ett tag sedan, skulle bara kolla lite på bössor, inte köpa nån............. Strosade runt där och klämde på alla möjliga vapen och kom sen fram till Sauern 303 XT. Gjorde ett anlägg med den.........Oj! va sjutton, den passade ju lika bra som min hagelbössa, hm. Jag är kär! En timme senare var jag ägare av bössan i kaliber 9,3x62. Nu har jag ingen tidigare erfarenhet av halvautomatiska kulvapen och inte heller grövre kalibrar, men jag tycker den är underbar att skjuta med. Den knuffar till i axeln på på ett sätt som förr skapar förtroende än obehag. Trycket är snudd på lika bra som min Tikka 690 som jag har, lite tyngre, men utan släp. Säkringen är lättmanövrerad och som en säkring ska va.....säker!! Mekanismen rör sig ursmidigt i lådan, inget jäkla rassel. Det enda negativa jag kan komma på är magasinkapaciten, men två skott plus ett i loppet räcker väl för det mesta under jakt. Har beställt ett fyraskottsmag till älgbanan. Har en Aimpoint micro till, med snabbfästen, ska komplettera med ett belyst kikarsikte framöver, kanon att kunna byta sikte beroende på om man går med hund eller sitter på pass/vakar. Det blir inte billigt, det ska erkännas, men man lever bara en gång, inte sant.......? precis som jag tyckte och kände första gången jag kände på 303 fast med trästock står en i min vapengadrob helnöjd med den ,har även en aimpoint på min och samma funderingar som du belyst kikarsikte i vakjakt men som sagt blir ju lite kosing att lägga ut grattis till ett mycket bra val var tveksam till automater innan men har ändrat mig fullständigt
Publicerat Juni 26, 201115 yr Nu är ju den här tråden inte helt färsk, men jag tänkte svara iaf.......... Var iväg till Skavsta Jakthandel för ett tag sedan, skulle bara kolla lite på bössor, inte köpa nån............. Strosade runt där och klämde på alla möjliga vapen och kom sen fram till Sauern 303 XT. Gjorde ett anlägg med den.........Oj! va sjutton, den passade ju lika bra som min hagelbössa, hm. Jag är kär! En timme senare var jag ägare av bössan i kaliber 9,3x62. Nu har jag ingen tidigare erfarenhet av halvautomatiska kulvapen och inte heller grövre kalibrar, men jag tycker den är underbar att skjuta med. Den knuffar till i axeln på på ett sätt som förr skapar förtroende än obehag. Trycket är snudd på lika bra som min Tikka 690 som jag har, lite tyngre, men utan släp. Säkringen är lättmanövrerad och som en säkring ska va.....säker!! Mekanismen rör sig ursmidigt i lådan, inget jäkla rassel. Det enda negativa jag kan komma på är magasinkapaciten, men två skott plus ett i loppet räcker väl för det mesta under jakt. Har beställt ett fyraskottsmag till älgbanan. Har en Aimpoint micro till, med snabbfästen, ska komplettera med ett belyst kikarsikte framöver, kanon att kunna byta sikte beroende på om man går med hund eller sitter på pass/vakar. Det blir inte billigt, det ska erkännas, men man lever bara en gång, inte sant.......? precis som jag tyckte och kände första gången jag kände på 303 fast med trästock står en i min vapengadrob helnöjd med den ,har även en aimpoint på min och samma funderingar som du belyst kikarsikte i vakjakt men som sagt blir ju lite kosing att lägga ut grattis till ett mycket bra val var tveksam till automater innan men har ändrat mig fullständigt
Publicerat Juni 26, 201115 yr Nu är ju den här tråden inte helt färsk, men jag tänkte svara iaf.......... Var iväg till Skavsta Jakthandel för ett tag sedan, skulle bara kolla lite på bössor, inte köpa nån............. Strosade runt där och klämde på alla möjliga vapen och kom sen fram till Sauern 303 XT. Gjorde ett anlägg med den.........Oj! va sjutton, den passade ju lika bra som min hagelbössa, hm. Jag är kär! En timme senare var jag ägare av bössan i kaliber 9,3x62. Nu har jag ingen tidigare erfarenhet av halvautomatiska kulvapen och inte heller grövre kalibrar, men jag tycker den är underbar att skjuta med. Den knuffar till i axeln på på ett sätt som förr skapar förtroende än obehag. Trycket är snudd på lika bra som min Tikka 690 som jag har, lite tyngre, men utan släp. Säkringen är lättmanövrerad och som en säkring ska va.....säker!! Mekanismen rör sig ursmidigt i lådan, inget jäkla rassel. Det enda negativa jag kan komma på är magasinkapaciten, men två skott plus ett i loppet räcker väl för det mesta under jakt. Har beställt ett fyraskottsmag till älgbanan. Har en Aimpoint micro till, med snabbfästen, ska komplettera med ett belyst kikarsikte framöver, kanon att kunna byta sikte beroende på om man går med hund eller sitter på pass/vakar. Det blir inte billigt, det ska erkännas, men man lever bara en gång, inte sant.......? BILDER!!! :wub:
Publicerat Oktober 20, 201114 yr Sauer 303 xt är en underbar bössa att skjuta med! precisionen är suverän! I början tyckte jag att det var krångligt att ladda magasinet men man lär sig det också.