Publicerat Mars 25, 201115 yr Har en labbe gubbe som är lite drygt 11 år. Han har fram tills nyligen varit väldigt pigg och alert. Många som träffat honnom kan inte tro att han är äldre än ca 4-5 år..... Men i höstas så började han uppträda lite mer som en "gammal" hund. Tycker att han gått ner lite i vikt(trots ökad fodermängd). Han har alltid velat vara med, men nu går han gärna och lägger sig i ett rum för sig själv. Han har alltid kommit springande om han hört något i köket, nu händer det tom att jag måste ropa på honnom när det är dags för mat. Han har alltid älskat att busa med de andra hundarna hemma, men nu ser han väldigt besvärad ut när det vankas lek och bus. Han kan leka lite försiktigt en stund men sen så vill han inte mer. Härom kvällen så blev han plötsligt ostadig på benen och darrade. Gick med stela ben(böjde inte lederna)och vinglade. Efter 10-20 minuter så började han uppföra sig "normalt" igen. Inga andra problem eller nya vinglingar efter det. Har han blivit sjuk? Eller normalt åldrande med tillfälliga krämpor?
Publicerat Mars 25, 201115 yr Din beskrivning är ju att han är sjuk eller bara gammal, vi som inte ser hunden kan bara gissa men en labbe som inte äter, är sjuk! nu äter han men tillgodogör sig inte maten på samma sätt, han kan ju vara bara gammal, har du kollat tempen? är den normal och han inte verkar ha ont så kan han väl få vara gammal. Vet inte vart i jämtland du bor, men har du en bra veterinär som kan kolla läget så får du ett bättre svar!
Publicerat Mars 25, 201115 yr Knepigt.. Vi har fått väcka Hampe rätt länge nu för käket, han sover helt enkelt så pass djupt och hör inte längre när det börjar skramla i skålarna. Detta med darret är lite läskigt, verkar som något påverkar motoriken i bak. Min förförra jaktlabbe tog jag bort akut då rumpan helt enkelt upphörde att fungera då han inte kunde gå längre. Han var då till åren kommen så det kändes som ett "lätt" beslut. Denna labbe skulle nog må bra av en tur till veterinären. Detta för att utesluta att det finns något som ger honom smärta. Ovilligheten att leka kan bero på åldersrelaterade krämpor och då finns det resurser för att kupera det men beror det på något som pluppat upp nu och ger smärta så kanske man kan åtgärda det? Under alla omständigheter så fundera på att skaffa Metacam, en lösning som man sprutar i fodret. Antiinflamatoriskt och smärtstillande som gör att jyckarna piggnar till lite. Pytsat i det i Hampe och han piggnade till helt ok! Mvh!
Publicerat Mars 25, 201115 yr Författare Din beskrivning är ju att han är sjuk eller bara gammal, vi som inte ser hunden kan bara gissa men en labbe som inte äter, är sjuk! nu äter han men tillgodogör sig inte maten på samma sätt, han kan ju vara bara gammal, har du kollat tempen? är den normal och han inte verkar ha ont så kan han väl få vara gammal. Vet inte vart i jämtland du bor, men har du en bra veterinär som kan kolla läget så får du ett bättre svar! Letade efter tel till jourvet när han började vingla och darra.... Men det gick över och han har inte visat något konstigt efter det. Så jag har valt att avvakta lite. Kan ha varit en "socker dipp".... Eller bara allmänt stel just då, typ som när ett ben somnar på en själv när man legat konstigt. Men till vet blir det direkt om han visar problem igen! Var bara nyfiken om någon kände igen "symptomen". En hastig tanke var diabetes, men han dricker inte onormalt.... I övrigt så är han en glad och social hund än.... Han är med mycket nu också men går undan när han tycker det blir för mycket. Jag har tolkat det som det är åldern som gjort att han inte klarar av att leka uthålligt med unghundar längre... Äter gör han med mycket god aptit, men som hippen´s hund så sover han för hårt alt att hörseln börjar komma på skam. Men han har alltid varit lite som en flat och tussar runt helatiden och har tidigare alltid varit alert och på tå om något skulle hända som han är rädd att missa. Så helt avslappnad har han sällan varit utan han har alltid velat vara med om något skulle hända.
Publicerat Mars 25, 201115 yr En 11 årig labbe är väldigt gammal. Det känns som det är dags för din kompis att lämna in. Gör det du tycker är är rätt....
Publicerat Mars 25, 201115 yr Författare En 11 årig labbe är väldigt gammal. Det känns som det är dags för din kompis att lämna in. Gör det du tycker är är rätt.... Ähhh..... Dom kan ju bli 15-16 år. Hans bror fick gå vidare i höstas, men den här killen har alltid varit hälften så gammal som sin bror. Men blir det något riktigt fel på honnom så får min Dante lämna in. Så länge han verkar frisk och ser ut att trivas med livet så får han vara kvar. Problemet är att han varit så ung i kropp och sinne ända fram tills nu i höstas då han gradvis börjat bete sig som en "gammal" hund. Han orkar inte stoja lika mycket som min 14 månaders ungtik orkar med längre.
Publicerat Mars 25, 201115 yr Ähhh..... Dom kan ju bli 15-16 år. Visst kan dom bli så gamla! Men ålder är inget att ha om kroppen inte hänger med. Jag har själv 2 labbar. Ta hand om din kompis!
Publicerat Mars 25, 201115 yr Ähhh..... Dom kan ju bli 15-16 år. Hans bror fick gå vidare i höstas, men den här killen har alltid varit hälften så gammal som sin bror. Men blir det något riktigt fel på honnom så får min Dante lämna in. Så länge han verkar frisk och ser ut att trivas med livet så får han vara kvar. Problemet är att han varit så ung i kropp och sinne ända fram tills nu i höstas då han gradvis börjat bete sig som en "gammal" hund. Han orkar inte stoja lika mycket som min 14 månaders ungtik orkar med längre. Det är väl iof inget att oroa sig för. Har själv en 13,5 år gammal dam här som skiter i allt utom maten o en liten promenad med husse. Hör o ser lite illa men hoppar upp i saffan själv o ser inte alls ut att må dåligt av att vara gammal. Senaste gången jag fick ta bort en labbe så var det Oskar. Var på julaftons morgon han inte orkade mer. Av alla dj-a dagar. Han skulle i mars året efter blivit 14 år
Publicerat April 10, 201115 yr Författare Har gått en tid nu sen han uppträdde konstigt. Inga nya konstigheter. Men som sagt, han verkar bara ha blivit lite gammal. Vaknar inte av små ljud utan måste väckas när han ska få mat eller gå ut. Tidigare räckte det med att ruska lite i kopplen så kom han sättande..... Han ser ut att vara glad, fast inte lika pigg som tidigare.