Publicerat Mars 25, 201115 yr Så va det min tur att skriva i denna sorliga area. Bordern terriern Tequila eller "ottercup sound the bell" som hon hette enl stamtavlan.. Fick somna in i morse efter en tids sjukdom. Såg ut till att gå vägen i helgen men i morse så insåg vi att det inte är humant att låta henne kämpa vidare mot sjukdommen. Livmodersinflamationen tilltog och hon for väldigt illa. Jag vet mycket väl att det går att operera men jag operarar ingen hund som är 13 år... Men ett rejält försök med medicinering gjordes o det såg som sagt ut att gå vägen för några dar sen men så blev det inte. De har till skillnad från oss rätten att gå över bron innan man blir ett vårdpaket.. Sound the bell.. Jo nog brukade hon höras.. mycket bjebb har kommit från henne.. Jakthund blev hon alldrig men blödig som man är så fick hon va med 13 år ändå. Hon agerade utfyktshund och barnvakt. Hon var riktigt upprörd när ungarna badade o stimmade i vattnet under sommarna Simmade ut vilt bjäbbande, rundade ungarna och ville ha med dem in till land.. Grabben har växt upp med terriern och har varit bundisar jämt. Många påsar chips har de delat på framför TVn.. Jaktligt.. Visst ett par gärvlingar o en kull rävar o någon katt... o mycket möss o råttor har hon på sitt samvete. När jag försökte jaga in henne ovan jord så blev söket alldrig mer än 15m... välputsade stövlar hade man iallafall.. Hon utvecklade en förmåga att "ta pass" på någon upphöjd plats när hon hörde någon annan hund driva.. Där satt hon o lyssnade spänt.. Ju närmare drevet kom så började hon småpipa och när det blev riktigt spännande.. så drevskallade hon på stället... Hon lärde sig detta iomed att det hände nån gång att vi fick djur på oss som husse fällde.. Aha.. man behöver alltså inte anstränga sig för o få lugga lite varmt vilt... räknade hon ut.. Nä husse fick inte många djur i pass under den "injagningen"..... Så testade vi grisar i hägn.. Hon brydde sig inte nämnvärt men va absolut inte rädd för de där stora svarta klumparna... Hon brydde sig inte nämnvärt ens en gång.. Försökte hetsade henne med -ta dem då för h-vete... Hon rusar fram o sätter tänderna i skinkan på den största o ruskar om.. Släpper sen direkt och vänder sig mot mig o ser väldigt stolt ut o skiter fullkomligt i att retirera.. Suggan snurrar runt och har nu trynet 1cm från Tekulan. Jag ser framför mig hur suggan kommer bita ryggen av hundskrället omgående. Men grisen blir nog så paff över att hon bara står där o ser mallig ut att suggan går därifrån utan hämnd o jag insåg att den hunden nog inte kommer jaga gris heller..... Tugga gris på kommando är ju inte riktigt rätt.. Hade jag fått henne grisintresserad så skulle hon blivit uppäten omgående.... Hon va dessutom ointresserad av dem både före o efter... Men nog känns det lite märkligt när jag lipar en skvätt hos vetrinären över den sämsta jakthund jag någonsin haft.....
Publicerat Mars 25, 201115 yr Rätt beslut NS hur tungt det än är.Du ska inte skämmas för att du lipar över en Border för dom är mkt speciella hundar. Jakt eller ej
Publicerat Mars 25, 201115 yr Kan bara beklaga. Ett jobbigt beslut att ta, men givetvis det enda rätta.
Publicerat Mars 25, 201115 yr Fan va trist men helt rätt beslut. Tror just de där jyckarna är lite för smarta för sitt eget bästa, tog henne ingen tid alls att inse att hon knappeligen behövde fnatta runt i skogen som en idiot och jaga när man kan stå på pass och driva i stället Jävligt sugen på en Border faktiskt, verkar vara ruskigt mycket hund i liten förpackning. Mvh!
Publicerat Mars 25, 201115 yr Kan bara beklaga. Ett jobbigt beslut att ta, men givetvis det enda rätta.
Publicerat Mars 25, 201115 yr Beklagar sorgen NS. En tanke. Jag känner inte dig men tänder ett ljus i ditt namn Tequila. Mvh.
Publicerat Mars 25, 201115 yr Beklagar Niklas Men nu sitter Tequila på en kulle i hundarnas jaktmarker och lyssnar efter ett inkommande drev. Lasse
Publicerat Mars 25, 201115 yr Författare Tack alla. Jepp ! Jag anser att det är en hundras som sätter avtryck. Anledningen att jag skaffade henne va för o få lite mindre galenskap än den tyskterrier hon ersatte.... Inser nu med facit att jag nog inte fick med alla batterier när vi hämtade T-kulan.... som första veckan gick under namnet Berit.... Uppfödaren då hade fött upp 40 grytjaktsmeriterade avkommor... Men sånt hjälper ju inte alltid.. Grabben är deppig men samlad och förståndig, 14 år som han är så är jag imponerad Han vill ha en knähund till och dela chipspåsar med. Givetvis måste de va en jakthund. Jag kommer sakna jaktpolarnas gliringar på morgonsamlingen... -Ska du inte släppa Tequila så de blir lite jakt? Brukade va en vanlig kommentar... Kontrade med .. -Nä fan.. de blir ju snart mökt !
Publicerat Mars 25, 201115 yr Beklagar sorgen NS Rätt att lipa över en förlorad kamrat har var jägare o människa. //
Publicerat Mars 26, 201115 yr Tack alla. Jepp ! Jag anser att det är en hundras som sätter avtryck. Anledningen att jag skaffade henne va för o få lite mindre galenskap än den tyskterrier hon ersatte.... Inser nu med facit att jag nog inte fick med alla batterier när vi hämtade T-kulan.... som första veckan gick under namnet Berit.... Uppfödaren då hade fött upp 40 grytjaktsmeriterade avkommor... Men sånt hjälper ju inte alltid.. Grabben är deppig men samlad och förståndig, 14 år som han är så är jag imponerad Han vill ha en knähund till och dela chipspåsar med. Givetvis måste de va en jakthund. Jag kommer sakna jaktpolarnas gliringar på morgonsamlingen... -Ska du inte släppa Tequila så de blir lite jakt? Brukade va en vanlig kommentar... Kontrade med .. -Nä fan.. de blir ju snart mökt ! Underbar berättelse. Jakthundar är ju som jägare, vissa är bra, andra är mindre bra, men vi saknar dem oändligt när de inte finns mer.De sätter spår i oss som aldrig går ur. Tequila är nog "arbetsledare" i den oändliga jaktmarken.
Publicerat Mars 26, 201115 yr Fy, vad trist. Det var i alla fall en fin ålder hon hade - skönt att det inte var en valp eller unghund. Oavsett så det alltid tungt att mista sin vän.
Publicerat Mars 26, 201115 yr Beklagar bortgången. Känner igen mig lite i din berättelse om vad hon hittade på, har växt upp på en borderkennel och har prövat att jaga in några av mors hundar med blandat resultat. Men väldigt speciell ras är det allt. Mvh Roffe
Publicerat Mars 27, 201115 yr Tråkigt att höra Niklas! Dålig jakthund eller ej så fanns det en stor personlighet i ett litet paket! Dom ger stora avtryck de också!! MVH Tobias