Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

norrbottenspets som tappar bort husse

Featured Replies

Publicerat

Hej

Har en 16 månaders hanne som jag var ute och åkte skidor med idag, startade från huset och åkte ca 2 km då ser jag på gpsen att han är ca 800 m från mig och det ökar stadigt till att tappa kontakten med honom. Det visade sig att han hade sprungit raka vägen hem. När jag kommer hem så kollar jag på kartan i datorn vad han hade sysslat med, trodde att han hade förföljt något vilt men tydligen hade han varit framför mig och jag passerar honom på ca 2-300 m i sidled och då måste han ha tappat bort mig efter det, han hade snurrat runt några varv och tagit bakspåret hem. Det var skare och det blåste inte allt för mycket, lämnas det dåligt med vittring när man åker skidor eller har jag en ovanligt dum hund?? Misstänkte att han hade sprungit hem (har något strul med astron) så efter ett samtal hem fick grabben gå mot mig en bit med hunden och så visslade jag tills jag fick kontakt, så att vi följdes hem iallafall, vet ej om det har någon betydelse men man vill ej ha en hund som drar hem så fort husse verkar vara borta (vill att han skall söka mig ordentligt innan han dra hemåt iallafall) Detta har hänt på barmark men då var han typ 5 mån, däremot vid något tillfälle ytterligare när skidorna är inblandade. Det har insmugit sig en osäkerhet då man ser på gpsen att han är 5-800 m bort men man vill ju ej vissla in hunden i tid och otid. Någon annan som har liknande erfarenheter eller råd så vore det tacksamt att få ta del av dessa. Kan tillägga att höstjakten gick bra, tappade ej bort mig men han var ej speciellt vidsökt i höstas oftast inom 2-300 m. Detta är min första hund så jag har ingenting att jämföra med. Det blev en halv novell av denna incident, hoppas någon orkade läsa allt :D /Ronney

Publicerat

Hej

Har själv en Jämttik som är 8 år nu och jag gjorde på följande vis: Gick sakta en bit i skogen så att hon for iväg och sökte på egen hand, sedan väntade jag på ett och samma ställe tills hon kom tillbaka till mig.

Man fick vara envis och vänta trots kyla regn mm men det har du igen i längden i en hund som letar upp dig!

Sen så gäller det ju att vara mycket i skogen så att tryggheten hos hunden infinner sig.

Än så länge har jag aldrig behövt åka och hämta henne, peppar peppar :rolleyes:

Har skaffat en finnspets tik som jag har börjat jaga in på liknande vis så få se hur det går, trots allt bara min andra spets efter jämttiken :P

Hoppas det löser sig för dig

Mvh

// JägarNNNNNN