Hoppa till innehåll

https://www.Reservdelar24.SE

andersson767

Lincoln 12/76

Recommended Posts

andersson767

Hej !!!

Det är så att jag har vart ute och skaffat mig en lincoln hagel bock bössan är ca 5 år och med utbytbara choker och 4st med följde

väldigt fin är den. men min fråga är har jag blivit lurad av min handlare jag gav 4500:- för den.

ska till lägga att min budget inte är mycket högre en det priset

det jag ska använda den till är typ jakt 1 gång i veckan och tänkte prova på jakt stig med

men ska jag avbrytta köpet heller får jag vara nöjd för dom pengarna mvh emil

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser
Hipshot

Tror att du givit ungefär rätt pengar för bössan, det är någon form av italiensk noname bock har jag för mej. Tror de kan ha hetat Fair med.

Skit samma, passar den dej så blir det nog bra. Kolla så den skiftar pipa mellan skotten, har ngt diffust minne av att omladdningen fibblat. Funkar den och du trivs med den så blir det nog utmärkt.

Mvh!

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Herr Mattsson

här kostar en ny lincoln/lamber ca 650€ tror jag.

bra jaktbössor men inget man ska bomba så mycket med på skjutbanan. min blev riktigt glapp efter 2-3000 skott.

mvh

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Jampe

bra jaktbössor & glapp efter 2-3000 skott.

Hur f*n går det ihop????

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Upptag71

Hej !!!

Det är så att jag har vart ute och skaffat mig en lincoln hagel bock bössan är ca 5 år och med utbytbara choker och 4st med följde

väldigt fin är den. men min fråga är har jag blivit lurad av min handlare jag gav 4500:- för den.

ska till lägga att min budget inte är mycket högre en det priset

det jag ska använda den till är typ jakt 1 gång i veckan och tänkte prova på jakt stig med

men ska jag avbrytta köpet heller får jag vara nöjd för dom pengarna mvh emil

Spontant tycker jag att priset ligger högt. Vänta några månader och spara ihop lite mer slantar om du kan, det är mitt tips.

Har bekanta som har haft ett par Lincoln och det är ju inga högkvalitets byggen direkt, men som Hippen skriver att om bössan passar så visst går den att använda, inget snack om saken, men du får ju vara beredd på att bössan kan vara skrot om några år. Då är ju en äldre Beretta tex s55 ett långt bättre köp som kanske håller värdet. Ska du skjuta jaktstig kanske en beg auto skulle vara ett bättre köp för dig, det brukar finnas Berettor för samma pris som du gav för din Lincoln, eller varför inte arbetshästen Remimgton 1100, dom brukar man kunna hitta för under 2000 om man har tur.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Herr Mattsson

Hur f*n går det ihop????

inte så värst. man får väl ha en annan på skjutbanan?

och bra jaktbössa menar jag typ att den är billig och håller ju i många år för dom flesta.

mvh

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
andersson767

ok. allt fungerar som det ska på bössan och den ligger så jävla bra och trivdes med den direkt när jag tog den.

sen att det inte va världens bästa bössa får jag ta ska tillägga att jag inte kommer att springa på jakt stig varje helg heller

men lite måste den ju denna hålla för. heller är jag helt ute och cyklar

vad är det då som är så dåligt med denna

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Wizard

vad är det då som är så dåligt med denna

Listan är lång... <_<

MEN, sitter bössan som handsken och du tar hand om den så lär den hålla i några år utan tvivel.

Förvänta dig dock inte att det är en slitvarg som tål att matas och matas med bly och stål för det gör den inte!

En vettig hagelbössa hittar man inte ny under 25000, och även det är i klenaste laget.

Jag brukar rekommendera att man spenderar runt 10 papp på en begagnad "B" om man vill ha en bra bössa som man kan lära sig att skjuta ordentligt med. (Browning & Beretta)

Är hagel något som man brinner för så är det dags att investera och då rullar tusenlapparna utan problem men om man t ex satsar 20 papp på en begagnad i bra skick av ovan nämnda fabrikat så var det den sista hagelbössan du köpte i ditt liv utan problem!

Min bössa är fortfarande i riktigt bra skick (nyskick om man frågar Hipshot ;)) och den har gått ledigt 70000 smällar och har fortfarande mer än det dubbla kvar i sig.

Det är en bössa som är ekonomiskt försvarbar utan problem och kostar inte lika mycket som en del bössor jag har haft och avyttrat av olika anledningar.

Dock kan man hitta riktigt bra SBS bössor för 5000 riksdaler. Merkel t ex tingar för tillfället tämligen låga priser men man får mycket för pengarna om man håller sig till kaliber 12 och 20.

Dessa är dock inte speciellt roliga inom sportskyttet...

Min första hagelbössa var en Silma Supreme (Berettakopia) och de höll i två år innan den havererade.

Visst fick den hosta ur sig ett par hundra plugg i veckan och vann några tävlingar med mig men kvalitet var inget man kände direkt.

Hagelbössor kostar pengar, mycket mer än kulgevär, så är det bara! :blush:

(och de går inte att leva utan... man måste ha minst två, tre stycken!)

Detta sagt så betyder det inte att du nu är lurad, även om du har fått betala ett ganska högt pris för din, ut och skjut bara och ha kul!

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Hipshot

Min bössa är fortfarande i riktigt bra skick (nyskick om man frågar Hipshot ;))

Mmm det har mer att göra med att du är hyggligt anal när det gäller vapenvård :huh: En bössa som gått så mycket som din ska se mer välanvänd ut :lol:

När det gäller trådskaparens bock så.. om bössan talat till dej och du trivs med den, handla. Du kommer sannolikt att slita ut den men du skaffar dej då värdefull kunskap om hur du vill att bössan ska passa osv vilket du har nytta av när du köper nästa. Lincoln är ingen "keeper" men den lär säkert fungera för dej nu.

Mvh!

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
andersson767

om jag skulle av bryta köpet (vist kan man det ) och skulle titta på någon annan bössa runt 8000kr vad skulle ni rekommendera då då. skulle ju va skönt om man kan ha den ett tag och alltid funkar

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Hipshot

Browning, Beretta, Miroku är en god början. Passa dej jävligt noga för skumma billiga italienbockar, de kan heta precis vad som helst. Samma skit som de döpt om x flera vartefter ett namn är draget i smutsen tillräckligt. De är ofta billiga och med din tänkta budget så kan du bli erbjuden en sån sprittny.

Jag har en fabless för Fabarm med, deras nya bockar tror jag kan vara helt ok. Jag har precis skrotat en äldre Fabarm, den höll i 20 år och det får man nog säga vara acceptabelt för en bössa som då gick på 5 lök.

Bäst är om du kan ha någon med dej som har lite koll på märkena eller göra som jag.. ringa Wizard då man står i butiken och grottar :wub:

Mvh!

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Hipshot

En tanke till.. Visst kan du få tag på en hygglig bössa för 8lök.. funderar dock lite på den bössa du hittat redan, om du upplever att den passar dej så försök pruta lite? Även om den riskerar haverera eller något så kan det vara så att det trots allt är en bra bössa för just dej just nu att starta med?

Dock, finner du en bättre bössa som passar dej lika bra eller bättre så är valet enkelt.

Mvh!

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.