Publicerat Mars 26, 201115 yr Hej, jag har en Grävlingsfamilj som i höstas flyttade in under ett av mina hus straxt innan snön kom. Jag kom inte åt att jaga dem då. Nu är de aktiva igen och jag har ställt ut en fälla, de har redan underminerat golvet såpass att det har satt sig i ett av rummen. I morse när jag skulle titta till fällan var den borta och ersatt med följande lapp: Så vad gäller egentligen?
Publicerat Mars 26, 201115 yr Glasklart att den får jagas året runt när den kommer in i trädgård och orsakar olägenhet: http://www.jagareforbundet.se/jakttider/jaktforattforeb/skyddsjakt2.asp Grävling (...) som kommer in på gård eller i en trädgård och där kan orsaka skada eller annan olägenhet får jagas den 1 juli-den 30 juni. Att golvet sätter sig är ett långt gånget fall minst sagt! Jag hade polisanmält stöden av fällan och lämnat in lappen som bevismaterial. Kanske finns fingeravtryck?
Publicerat Mars 26, 201115 yr Bilaga 4 i jaktförordningen (1987:905): Jakt för att förebygga skador av vilt 1) Sumpbäver, mårdhund, tvättbjörn,wapitihjort, sikahjort,vitsvanshjort, mufflonfår, frett,vildkanin, mink, mullvad, sorkar(även bisam), lämlar, råttor,skogsmöss, näbbmöss, husmus ochamerikansk kopparand får jagas den 1 juli-den 30 juni. 2) Vildsvin, räv, mårdhund, grävling,mård, iller, mink, hermelin,vessla, ekorre, vildkanin,mullvad, sorkar (även bisam),lämlar, råttor, skogsmöss, husmus,kråka, råka, kaja, skata, tamduva(stadsduva), björktrast (snöskata),gråsparv och pilfink som kommer inpå gård eller i en trädgård och där kan orsaka skada eller annanolägenhet får jagas den 1 juli-den 30 juni.
Publicerat Mars 26, 201115 yr Det här är ju Christians & Fiberklass avdelning, men jag gissar starkt på att det räknas som stöld/egenmäktigt förfarande eller nått sånt, för lagligt kan det fan inte vara. Polisanmäl, det skulle jag gjort utan tvekan. Jävla sätt..
Publicerat Mars 26, 201115 yr Nötter! Bara för att de inte gillar att man sätter ut fällor betyder det inte att det är ok att stjäla en fälla, vilket kan innebära mer skada på fastigheten som i sin tur kan betyda tämligen dyra reparationer för försäkringsbolaget. Du kanske skall snacka med anticimex, som jobbar åt försäkringsbolagen, om att du verkligen försöker rädda din fastighet men du blir hindrad av någon djurvän som inte fixar att tänka igenom hela problemet och som tar lagen i egna händer. Sedan är det knappast lagligt att smyga runt någons hus och ta saker! Polisanmäl!
Publicerat Mars 26, 201115 yr Olovligt forfogande blir det nog, stöld går bort då lappen säger att fällan ska lämnas åter. Stöld förutsätter att idioten avser behålla och nyttja fällan alt sälja. Shit va galen jag skulle blivit! Oavsett vad så är det bara att fånga, visar det sig att det är en spendragen hona man fångar så är det ju bara att släppa igen. Har gjort det flera gånger. Fjolårsungarna är bara att plocka väck.. Men hur kan ngn gå in och plocka fällan oupptäckt? Måste ju vara någon granne eller något.. Mvh!
Publicerat Mars 26, 201115 yr Författare Den här fastigheten ligger i utkanten av byn, den ligger relativt ogenerat. Jag bor själv mitt i byn. Att polisanmäla känns inte helt konstruktivt med tanke på segdragna byosämjor mm. Jag ville ha lite moraliskt stöd här nu på morgonen och det fick jag. Jag kommer att lämna lappen till kretsordföranden i den lokala jaktkretsen. Han är en väl ansedd man här i byn, kan säkert göra en bättre insats än länsman. Tack för stödet.
Publicerat Mars 26, 201115 yr Länsman är ingen resurs i sammanhanget, de kan inte göra något. Torde gå att reda ut detta ändå, risken är att idioten inser att denne handlat galet och därför dumpar fällan i närmsta å eller något. Mvh!
Publicerat Mars 26, 201115 yr Finns många idioter.. Kan du inte sätta in en "blänkre" i lokalblaskan ang ärendet och förklara det olagliga och skadorna på huset och att ev spendragen hona släpps osv. Typ varenda "djurvän" är okunniga i ämnet... Lite skolning o man kanske får ha fällan ifred hädanefter. Tror iofs att fällan är gömd nånstans i närheten. Folk brukar va rätt lata...
Publicerat Mars 26, 201115 yr Författare Finns många idioter.. Kan du inte sätta in en "blänkre" i lokalblaskan ang ärendet och förklara det olagliga och skadorna på huset och att ev spendragen hona släpps osv. Typ varenda "djurvän" är okunniga i ämnet... Lite skolning o man kanske får ha fällan ifred hädanefter. Tror iofs att fällan är gömd nånstans i närheten. Folk brukar va rätt lata... Ja, i någon lada eller uthus står den nog. Jag har en fälla till, men tänkte vänta lite med att sätta ut den så att den inte försvinner lika raskt. Kan ju skriva mitt telefonnummer på den kanske djurvännen hör av sig. Lokalblaskan skulle kunna vara ett alternativ, men med en annons: "Grävlingfamilj söker nytte hem, familjen har tidigare bott på nedre botten och söker nu ett hem med värme och omsorg. Bortskänkes till djurvän"
Publicerat Mars 26, 201115 yr Ja, i någon lada eller uthus står den nog. Jag har en fälla till, men tänkte vänta lite med att sätta ut den så att den inte försvinner lika raskt. Kan ju skriva mitt telefonnummer på den kanske djurvännen hör av sig. Lokalblaskan skulle kunna vara ett alternativ, men med en annons: "Grävlingfamilj söker nytte hem, familjen har tidigare bott på nedre botten och söker nu ett hem med värme och omsorg. Bortskänkes till djurvän" perfekt!
Publicerat Mars 26, 201115 yr Hej, jag har en Grävlingsfamilj som i höstas flyttade in under ett av mina hus straxt innan snön kom. Jag kom inte åt att jaga dem då. Nu är de aktiva igen och jag har ställt ut en fälla, de har redan underminerat golvet såpass att det har satt sig i ett av rummen. I morse när jag skulle titta till fällan var den borta och ersatt med följande lapp: Så vad gäller egentligen? Bryt upp ett par plank i golvet och skjut grävlingarna. Du måste ju ändå åtgärda sättningarna...
Publicerat Mars 26, 201115 yr Men helvete vad arg man hade skulle ha blivit... Hur man kan man göra något sådant? Att ha grävling under huset är ju inte direkt som någon vist på lotto...